Annons

Intermittent högljutt (!) knackande 1,6CRDI

1
Hej! Har ett problem med bilen som jag inte blir klok på. Det rör en ceed 1,6 crdi 2010 som gått 17k.

Det är ett knackande som uppstår kanske var 5e gång bilen körs (se video). Brukar inträffa efter man kört i typ 20 min och hålla i sej i tio minuter sen återgår det till normalt. Det sker bara vid ett specifikt gaspådrag. När man gasar mycket och turbon laddar är det tyst och när man bara gasar lite är det också tyst. Har provat läsa felkoder med en icke-kia obd-läsare men inga koder. Det verkar också som att bränsleförbrukningen dubblas under tiden det är problem. Tycker också att det luktar brännt när man kliver ur bilen. DPF-regenerering?


Video där man tydligt hör knacket

Tacksam som fan för svar!
Annons

Re: Intermittent högljutt (!) knackande 1,6CRDI

3
Nää, förutom den högre bränsleförbrukningen (drar även 0,2 l/mil vid motorbromsning) och att det luktar brännt går den som vanligt.

Läste nåt om att de drar mer och luktar brännt när partikelfiltret rengörs (dpf regeneration). Tydligen kan detta ske på olika sätt vara ett är att spridarna sprutar i diesel efter förbränningen skett eller på avgastakten för att öka avgastempen så pass mycket att partikelfiltret rengörs. Någon som vet hur det är på dessa bilar?

Re: Intermittent högljutt (!) knackande 1,6CRDI

5
Ja nåt med luft/bränsle är det nog. Inspekterade spjällhuset och det såg jättefint ut, inget kärv. Har plockat ur egr-ventil och egr-kylare nu och där tycker jag också att det ser bra ut. Inte alls mycket sot. Lite mellan solenoid och ventilhus bara men jag tvivlar på att det var så mycket att det skulle kärva. Får se om det är någon skillnad efter att ha rengjort och installerat det.

Re: Intermittent högljutt (!) knackande 1,6CRDI

7
Jag tyckte att det fanns ett svagt motstånd första gången jag tryckte ner ventilen, tryckte några gånger till och det släppte. Är solenoiden väldigt klen kanske det skulle kunna räcka för att det ska kärva. Hoppas på det i alla fall! Ska skruva i den rengjorda EGRen idag så får vi se om det gett resultat.

En dålig spridare var det första jag tänkte på när problemet uppstod. Att den får för mycket soppa och knackar därför. Skumt bara att det endast verkar inträffa vid DPF re-gen.
Skriv svar

Återgå till "Problem"