Annons

Kia Cee'd 2007 Låter illa när man rattar

1
Hej,

Har haft denna Kia som även är min första Kia någonsin i snart 1,5år utan några bekymmer mer än handbromsen..
MEN nu har det dykt upp ett väldigt konstigt fenomen..

Det är en Kia Cee´d Kombi CRDI

När jag rattar med bilen klonkar det och gör något konstigt ljud ifrån sig.
Servon är inga bekymmer med det är mer typ som metalliskt ljud från styrstången.

Står jag still med bilen och bara rattar lite från Vänster-Höger och tvärtom låter det som jag beskrev ovan, gnisslar även lite svagt.
Kollat fjäderbenstornen under "koppen" som sitter på varje sida, bulten därunder rör sig lite när jag rattar, känns som att det skall vara så dock, eller?
Jag tror att det är ngt med själva "spindeln" till rattstången mot styrväxeln, ska ha upp bilen i lyft imorgon för att kanske lyckas lokalisera felet..
Hållit på med bilar i över 10år men aldrig varit med om något liknande..

Styrleder känns schyssta och bilen besiktigades för bara 2 månader sedan UA dessutom.

Jag har filmat ljudet och lägger länken här så ni kan lyssna och försöka hjälpa mig. Vill veta om det är något jag själv kan fixa eller om den måste in på verkstad, vill såklart helst skippa verkstad för att minimera kostnaderna.

Länk till videoklippet:
Annons

Re: Kia Cee'd 2007 Låter illa när man rattar

6
Åkte förbi Kia verkstaden här i Visby och frågade vad felet kan vara.
Mekanikern följde med ut för att lyssna, hämtade ett verktyg och drog åt knuten till rattstången.
Detta löste problemet och allt är nu frid och fröjd.

Kostade förövrigt ingenting, sjukt bra personal och schyssta! :)

Stort tack för era tips btw och hoppas mitt problem kan hjälpa ngn annan framöver!
Skriv svar

Återgå till "Problem"