Trög växellåda som beter sig konstigt
Postat: 03 okt 2016, 16:35
Halloj!
Jag har nyligen köpt en Kia Ceed 1,6 07 av en kollega till mig. De första veckorna var jag mycket nöjd med köpet men nu (de senaste 3-4 veckorna) har växellåda och koppling börjat bete sig märkligt. Jag är helt (!) novis när det gäller bilar och kan absolut ingenting men har pratat med några vänner och släktingar som är bilkunniga, utan att få något vettigt svar. Nu börjar jag haja att det är dags att åka till en verkstad - men jag tänkte att jag kanske kan luska ut något via detta forum? Någon som känner igen symptomen?
Det började med att backen var svår att få i. Den går liksom inte i, utan det låter bara ett högt surrande ljud när jag växlar, tills jag försökt några gånger och slutligen får ta i av kung och fosterland - då hoppar den äntligen i. Detta problem har jag fortfarande.
Allt eftersom blev det värre och nu är ettan grymt svår att få i (trög, känns som att lådan liksom kämpar emot) om jag inte har lite rullning på bilen, då trillar den i fint som fasen. Samma gäller backen, samt att få ur backen (vilket också kan vara svårt stillastående).
Nu börjar den även knasa från ettan till tvåan. När jag lägger i tvåan liksom klonkar växeln i med ett högt ljud och det känns lite som att växelspaken hoppar på plats.
Att växla uppåt är inga som helst problem annars. Alla andra växlar (så länge det är uppåt och inte neråt) går i som om inget var fel. Men så fort jag växlar ner blir den sur som fan. Till exempel får jag inte i tvåan uppifrån om jag inte kör på grymt låga varvtal.
När jag satt i bilkö för ett par veckor sedan märkte jag även (detta har jag inte lagt märke till tidigare) att bilen drar med kopplingen maximalt nere. Det är som att dragläget ligger redan i botten. Är detta normalt?
Min kollega som jag köpte bilen av är bilens enda ägare innan mig och han säger att han inte upplevt det här problemet. Dock säger han att, när det varit kallt, har han fått trycka på lite för att få i ettan som varit trög.
Nu är det dock inte ett dugg kallt. Dock är detta problem större när jag startar bilen, men mindre påtagligt när den gått varm ett tag.
Någon som känner till något? Har jag precis köpt en bil med en växellåda som havererar vilken sekund som helst eller kan det vara något simplare än så?
Jag har nyligen köpt en Kia Ceed 1,6 07 av en kollega till mig. De första veckorna var jag mycket nöjd med köpet men nu (de senaste 3-4 veckorna) har växellåda och koppling börjat bete sig märkligt. Jag är helt (!) novis när det gäller bilar och kan absolut ingenting men har pratat med några vänner och släktingar som är bilkunniga, utan att få något vettigt svar. Nu börjar jag haja att det är dags att åka till en verkstad - men jag tänkte att jag kanske kan luska ut något via detta forum? Någon som känner igen symptomen?
Det började med att backen var svår att få i. Den går liksom inte i, utan det låter bara ett högt surrande ljud när jag växlar, tills jag försökt några gånger och slutligen får ta i av kung och fosterland - då hoppar den äntligen i. Detta problem har jag fortfarande.
Allt eftersom blev det värre och nu är ettan grymt svår att få i (trög, känns som att lådan liksom kämpar emot) om jag inte har lite rullning på bilen, då trillar den i fint som fasen. Samma gäller backen, samt att få ur backen (vilket också kan vara svårt stillastående).
Nu börjar den även knasa från ettan till tvåan. När jag lägger i tvåan liksom klonkar växeln i med ett högt ljud och det känns lite som att växelspaken hoppar på plats.
Att växla uppåt är inga som helst problem annars. Alla andra växlar (så länge det är uppåt och inte neråt) går i som om inget var fel. Men så fort jag växlar ner blir den sur som fan. Till exempel får jag inte i tvåan uppifrån om jag inte kör på grymt låga varvtal.
När jag satt i bilkö för ett par veckor sedan märkte jag även (detta har jag inte lagt märke till tidigare) att bilen drar med kopplingen maximalt nere. Det är som att dragläget ligger redan i botten. Är detta normalt?
Min kollega som jag köpte bilen av är bilens enda ägare innan mig och han säger att han inte upplevt det här problemet. Dock säger han att, när det varit kallt, har han fått trycka på lite för att få i ettan som varit trög.
Nu är det dock inte ett dugg kallt. Dock är detta problem större när jag startar bilen, men mindre påtagligt när den gått varm ett tag.
Någon som känner till något? Har jag precis köpt en bil med en växellåda som havererar vilken sekund som helst eller kan det vara något simplare än så?