Annons

Re: Trög växellåda som beter sig konstigt

11
Sök min tråd.. jag hade liknande problem med min ceed. Den ville inte gå in i backen eller 1ans växel, fick hålla på o dra den till tvåans växel eller 3ans o då funka det. Var jobbigt som fan, man stod vid rödljus och man står still tack vare den inte går in i växeln.

De renovera min växellåda, byta diverse delar. Exakt vad de bytte vet jag ej men jag vet iallafall att de bytte växellådsolja också.
Nu vet jag inte om det gör någon skillnad, tror det är dom måste byta lameller sen fylla ny olja.

Men du kan alltid köpa växellådsolja på Biltema för att komma undan så billigt som möjligt och se ifall det hjälper något.
Annons

Re: Trög växellåda som beter sig konstigt

12
Hocki skrev:
Josephine skrev:
Lennarth skrev:Hur gick det?
Lämnar in den på Kiaverkstad imorgon. Lät på dem som om de var rätt bombsäkra på att det var ett kopplingsbyte på G (baserat på att den drar med koppling nere). Tycker det känns märkligt bara för ibland (så klart idag såhär dagen innan) funkar lådan skitfint. Sen kommer en dålig dag och då trasslar den som fan. Kanske naturligt?
De ska felsöka den först och främst, hur som helst. Tio papp säger de att ett byte går på. Känns ju kasst för mig, såklart. Men det är väl bara å skratta åt eländet och glädja mig åt en ny fin koppling...om det nu blir så.
Eftersom den fungerar ibland kan det vara kopplingscylindern som inte får tillräckligt med hydral tryck så jag tycker du ska kolla olje nivån på
behållaren kan vara samma som bromsolja finns det olja där kan det vara hydralcylindern som inte håller trycket och då blir det mkt billigare :)
Kollade nu! Det är faktiskt riktigt låg oljenivå...under minimum. Så kasst att jag inte sett detta tidigare. Lär ju nämna detta imorgon när jag är på verkstaden. Håller tummarna för att det är som du säger :) antar att det är grejer som tar stryk om man kör runt utan ordentligt med olja?

Re: Trög växellåda som beter sig konstigt

13
Josephine skrev:
Hocki skrev:
Josephine skrev:
Lämnar in den på Kiaverkstad imorgon. Lät på dem som om de var rätt bombsäkra på att det var ett kopplingsbyte på G (baserat på att den drar med koppling nere). Tycker det känns märkligt bara för ibland (så klart idag såhär dagen innan) funkar lådan skitfint. Sen kommer en dålig dag och då trasslar den som fan. Kanske naturligt?
De ska felsöka den först och främst, hur som helst. Tio papp säger de att ett byte går på. Känns ju kasst för mig, såklart. Men det är väl bara å skratta åt eländet och glädja mig åt en ny fin koppling...om det nu blir så.
Eftersom den fungerar ibland kan det vara kopplingscylindern som inte får tillräckligt med hydral tryck så jag tycker du ska kolla olje nivån på
behållaren kan vara samma som bromsolja finns det olja där kan det vara hydralcylindern som inte håller trycket och då blir det mkt billigare :)
Kollade nu! Det är faktiskt riktigt låg oljenivå...under minimum. Så kasst att jag inte sett detta tidigare. Lär ju nämna detta imorgon när jag är på verkstaden. Håller tummarna för att det är som du säger :) antar att det är grejer som tar stryk om man kör runt utan ordentligt med olja?
Jo det tar stryk om man inte har olja i ja :) Kanske kan vara sån simpel sak att du gör ett oljebyte på växellådsoljan... 1l dunk kostar 150 kr på biltema fast jag använde "kvalitetsolja" på min men det är säkert skit samma.

Fast jag antar att du inte själv kan tömma växellådsoljan och fylla på nytt. Vet ej på rak arm hur mycket olja de tar.

Re: Trög växellåda som beter sig konstigt

16
Nu fick jag svar från felsökningen. Kopplingen är helt puts veck superslut och de tyckte inte ens jag skulle köra bilen tills de fick delarna och kunde byta (vilket var tanken från början). Så den ska bytas tillsammans med en service. Totales blir jag 14 papp fattigare var av 10 går till koppling. Känns jävligt skönt att få detta ur världen!

Re: Trög växellåda som beter sig konstigt

17
Josephine skrev:Nu fick jag svar från felsökningen. Kopplingen är helt puts veck superslut och de tyckte inte ens jag skulle köra bilen tills de fick delarna och kunde byta (vilket var tanken från början). Så den ska bytas tillsammans med en service. Totales blir jag 14 papp fattigare var av 10 går till koppling. Känns jävligt skönt att få detta ur världen!
Hmmm ok låter lite skumt när dom inte tror på att den låga oljenivån har ett samband vilket dom flesta kan hålla med om
men men be att få titta på tryckplattan +lamellskivan när dom har bytt eftersom kopplingen fungerade ibland så misstänker jag
isf att nitarna på tryckplattan har släppt så du verkligen får se att den är slut/trasig

Re: Trög växellåda som beter sig konstigt

18
Hocki skrev:
Josephine skrev:Nu fick jag svar från felsökningen. Kopplingen är helt puts veck superslut och de tyckte inte ens jag skulle köra bilen tills de fick delarna och kunde byta (vilket var tanken från början). Så den ska bytas tillsammans med en service. Totales blir jag 14 papp fattigare var av 10 går till koppling. Känns jävligt skönt att få detta ur världen!
Hmmm ok låter lite skumt när dom inte tror på att den låga oljenivån har ett samband vilket dom flesta kan hålla med om
men men be att få titta på tryckplattan +lamellskivan när dom har bytt eftersom kopplingen fungerade ibland så misstänker jag
isf att nitarna på tryckplattan har släppt så du verkligen får se att den är slut/trasig
Ja, jag tyckte också det lät märkligt med tanke på att jag läst mycket om det i flera trådar. Men nåväl, novis know-nothing som jag är så sa jag självklart inte emot.
Mmm, bra tips! Tack ska du ha! Det ska jag göra.

Re: Trög växellåda som beter sig konstigt

19
Hocki skrev:
Josephine skrev:Nu fick jag svar från felsökningen. Kopplingen är helt puts veck superslut och de tyckte inte ens jag skulle köra bilen tills de fick delarna och kunde byta (vilket var tanken från början). Så den ska bytas tillsammans med en service. Totales blir jag 14 papp fattigare var av 10 går till koppling. Känns jävligt skönt att få detta ur världen!
Hmmm ok låter lite skumt när dom inte tror på att den låga oljenivån har ett samband vilket dom flesta kan hålla med om
men men be att få titta på tryckplattan +lamellskivan när dom har bytt eftersom kopplingen fungerade ibland så misstänker jag
isf att nitarna på tryckplattan har släppt så du verkligen får se att den är slut/trasig
Det, går att få komplett byte av koppling för 5-6 papp på småverkstäder, det är lätt att byta koppling på Kia. Fjädrarna i lamellcentrumet delar på sig och bitar ramlar runt i lamellhuset, det är det som gör att kopplingen är bra ibland.
Skriv svar

Återgå till "Problem"