Hela armaturen måste bort för att byta blinkerslampa. Det finns en bra beskrivning på nätet. Jag har testat. Det involverar bland annat att man lossar på främre bulten till framskärmen för att kunna bända ut skärmen några millimeter. Sen kommer allt ut snyggt och fint. Innan dess har man monterat bort grillen helt och hållet.
Inget man gör i snögloppet längs vägen precis. Bra jobbat Kia!
Bra bil övrigt dock - nåja, utom blåtanden förstås.
Annons
Re: Byta lampor i Cee'd
42Märkte igår när jag körde ner till Öland att höger halvljus pajat. In på macken och köpte två nya lampor. Idag så monterade jag dit nya lampor, tog ca 20 min att få dit dem totalt för båda sidor. Gjorde som det stod i instruktionsboken men det var trångt/tajt . Ett tips är att ha en 10ans ring/fast nyckel liggande i bilen. Ska prova nästa gång att lossa skärmen lite vilket jag inte gjorde nu. Klart inget man pysslar med vid vägkanten en mörk kväll.
Kia ceed sw crdi -09b
Re: Byta lampor i Cee'd
43Hittade denna serviceinstruktion på Kia TechInfo, men den gäller för Kia Rondo/Carens men likheterna år ändock slående.
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007
Re: Byta lampor i Cee'd
44Hej hittadade denna lilla instuktion på http://www.kia-forums.com som gäller speciellt Kia Ceed
Högerklicka på bilderna och "öppna länk"
http://www.kia-forums.com/kia-ceed-foru ... -bulb.html
Högerklicka på bilderna och "öppna länk"
http://www.kia-forums.com/kia-ceed-foru ... -bulb.html
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007
Re: Byta lampor i Cee'd
45Jag har en Ceed SW crdi -09. Härom veckan slocknade båda halvljusen samtidigt! Bilen hade då rullat c:a 4500 mil. Jag tog mig till reservdelsbutiken och köpte nya lampor. Eftersom närmsta KIA-verkstad ligger 5 mil bort, ringde jag och frågade hur man skulle gå tillväga och mekanikern förklarade på ett enkelt sätt hur man gör:
1. Ta fram lamporna och verktygen som behövs. Jag klarade mig med en stjärnmejsel och en 10 mm lednyckel.
2. Ta bort den långsmala täckplåten över kylaren. Dessa sitter fast med dels två plastnitar och dels ett antal plastskruvar. Nitarna trycker du lite försiktigt i mitten så det klickar till lite. Sen är det bara att pilla upp dem. Plastskruvarna skruvar du försiktigt ur och därefter lyfter du bort täckplåten.
3. Ljusinsatserna sitter fast i två skruvar på ovansidan samt en plastmutter i motorrummet i linje med helljuslampan. Skruva bort dessa med 10 mm nyckel. Ta tag i nederkant på ljusinsatsen och vicka uppåt samtidigt som du drar hela lampinsatsen utåt.
4. Nu upptäcker du att lamphuset hänger i två kablage. Ta loss dessa och nu kan du i lugn och ro byta de glödlamporlampor du önskar.
5. Naturligtvis byter du glödlamporna på båda sidor samtidigt när ändå täckplåten är avlägsnad. Jag valde att byta både halv- och helljuslampor till de dyrare och betydligt ljusstarkare glödlamporna som heter 60+.
6. Sätt tillbaka allt i omvänd ordning: tryck fast kablagen, tryck försiktigt tillbaka lamphuset och kolla att styrstiftet på insidan kommer genom hålet. Skruva fast de båda skruvarna och plastmuttern. Var försiktig med muttern. Den tål inte någon omild behandling. Lägg tillbaka täckplåten och fäst den med de båda plastnitarna. Sätt i plastskruvarna och tryck eller skruva ner dem. Klart!
Detta kanske låter lite omständigt, men det tar inte ens 20 minuter att byta på båda sidorna. Du slipper att inhandla specialtänger o.dyl, knogarna blir inte uppskrapade och ditt humör tar inte stryk. Det är ju såhär verkstaden gör.
Vill du inte göra detta själv, så gör KIA-verkstaden själva bytet gratis. Lamporna får du dock köpa själv.
Lycka till!
1. Ta fram lamporna och verktygen som behövs. Jag klarade mig med en stjärnmejsel och en 10 mm lednyckel.
2. Ta bort den långsmala täckplåten över kylaren. Dessa sitter fast med dels två plastnitar och dels ett antal plastskruvar. Nitarna trycker du lite försiktigt i mitten så det klickar till lite. Sen är det bara att pilla upp dem. Plastskruvarna skruvar du försiktigt ur och därefter lyfter du bort täckplåten.
3. Ljusinsatserna sitter fast i två skruvar på ovansidan samt en plastmutter i motorrummet i linje med helljuslampan. Skruva bort dessa med 10 mm nyckel. Ta tag i nederkant på ljusinsatsen och vicka uppåt samtidigt som du drar hela lampinsatsen utåt.
4. Nu upptäcker du att lamphuset hänger i två kablage. Ta loss dessa och nu kan du i lugn och ro byta de glödlamporlampor du önskar.
5. Naturligtvis byter du glödlamporna på båda sidor samtidigt när ändå täckplåten är avlägsnad. Jag valde att byta både halv- och helljuslampor till de dyrare och betydligt ljusstarkare glödlamporna som heter 60+.
6. Sätt tillbaka allt i omvänd ordning: tryck fast kablagen, tryck försiktigt tillbaka lamphuset och kolla att styrstiftet på insidan kommer genom hålet. Skruva fast de båda skruvarna och plastmuttern. Var försiktig med muttern. Den tål inte någon omild behandling. Lägg tillbaka täckplåten och fäst den med de båda plastnitarna. Sätt i plastskruvarna och tryck eller skruva ner dem. Klart!
Detta kanske låter lite omständigt, men det tar inte ens 20 minuter att byta på båda sidorna. Du slipper att inhandla specialtänger o.dyl, knogarna blir inte uppskrapade och ditt humör tar inte stryk. Det är ju såhär verkstaden gör.
Vill du inte göra detta själv, så gör KIA-verkstaden själva bytet gratis. Lamporna får du dock köpa själv.
Lycka till!
KIA Ceéd CRDi SW Komfort 115 hk Piston Grey Metallic 2009
Re: Byta lampor i Cee'd
46Detta var skitbra, kanske kunde bli en bra sticky eller dylikt Morgan?Lars N skrev:...Mycket bra info massor text...
Tack för denna utförliga beskrivning!
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11
Re: Byta lampor i Cee'd
47Vilja, våld och vaselin. Jag bytte båda halvljuslamporna på min pro_cee'd häromveckan. Säkringsboxen lossades på högersidan, annars var det enda problemet att få av kontakterna från lamporna. Allt som allt tog det väl 30 minuter att byta, mest för att jag inte kom på direkt hur jag skulle få isär dem på enklaste sätt. Men om man inte har grisklövar till händer borde man inte behöva demontera mer än säkringsboxen (som sedan böjs undan).
Re: Byta lampor i Cee'd
48Hej!
Efter att hittat info här så vågade jag prova själv att byta halvsljus.
Efter att ha läst instruktionsboken var jag ganska redo att lämna in den till verkstad. Undrar hur många kronor jag sparat på detta?
Jag har nu med framgång bytt halvsljus på den "enkla" vänster sida...
Jag lossade säkringsdosan, det gav lite men behövlig plats.
Det tog mig betydligt mer än 5 minuter som någon skrev, men beror väl på att jag inte är någon mekaniker.
Detta halvsljus var också Phillips H7, har hållit i runt 3 år och/eller 4700 mil.
Nu har ena parkeringsljuset gått istället, men det verkar ju enklare...
Efter att hittat info här så vågade jag prova själv att byta halvsljus.
Efter att ha läst instruktionsboken var jag ganska redo att lämna in den till verkstad. Undrar hur många kronor jag sparat på detta?
Jag har nu med framgång bytt halvsljus på den "enkla" vänster sida...
Jag lossade säkringsdosan, det gav lite men behövlig plats.
Det tog mig betydligt mer än 5 minuter som någon skrev, men beror väl på att jag inte är någon mekaniker.
Detta halvsljus var också Phillips H7, har hållit i runt 3 år och/eller 4700 mil.
Nu har ena parkeringsljuset gått istället, men det verkar ju enklare...
Re: Byta lampor i Cee'd
49Tog lite foton då jag bytte halvljus på den högra sidan (Kia Ceed, 2010)
Kia Cee´d 1.6 CRDI SW aut - 13 Matrix Brown
Re: Byta lampor i Cee'd
50Jag följde denna instruktion när jag bytte både hel- och halvljus på båda sidor, största "problemet" var att få loss den lilla kontakten.Lars N skrev:Jag har en Ceed SW crdi -09. Härom veckan slocknade båda halvljusen samtidigt! Bilen hade då rullat c:a 4500 mil. Jag tog mig till reservdelsbutiken och köpte nya lampor. Eftersom närmsta KIA-verkstad ligger 5 mil bort, ringde jag och frågade hur man skulle gå tillväga och mekanikern förklarade på ett enkelt sätt hur man gör:
1. Ta fram lamporna och verktygen som behövs. Jag klarade mig med en stjärnmejsel och en 10 mm lednyckel.
2. Ta bort den långsmala täckplåten över kylaren. Dessa sitter fast med dels två plastnitar och dels ett antal plastskruvar. Nitarna trycker du lite försiktigt i mitten så det klickar till lite. Sen är det bara att pilla upp dem. Plastskruvarna skruvar du försiktigt ur och därefter lyfter du bort täckplåten.
3. Ljusinsatserna sitter fast i två skruvar på ovansidan samt en plastmutter i motorrummet i linje med helljuslampan. Skruva bort dessa med 10 mm nyckel. Ta tag i nederkant på ljusinsatsen och vicka uppåt samtidigt som du drar hela lampinsatsen utåt.
4. Nu upptäcker du att lamphuset hänger i två kablage. Ta loss dessa och nu kan du i lugn och ro byta de glödlamporlampor du önskar.
5. Naturligtvis byter du glödlamporna på båda sidor samtidigt när ändå täckplåten är avlägsnad. Jag valde att byta både halv- och helljuslampor till de dyrare och betydligt ljusstarkare glödlamporna som heter 60+.
6. Sätt tillbaka allt i omvänd ordning: tryck fast kablagen, tryck försiktigt tillbaka lamphuset och kolla att styrstiftet på insidan kommer genom hålet. Skruva fast de båda skruvarna och plastmuttern. Var försiktig med muttern. Den tål inte någon omild behandling. Lägg tillbaka täckplåten och fäst den med de båda plastnitarna. Sätt i plastskruvarna och tryck eller skruva ner dem. Klart!
Detta kanske låter lite omständigt, men det tar inte ens 20 minuter att byta på båda sidorna. Du slipper att inhandla specialtänger o.dyl, knogarna blir inte uppskrapade och ditt humör tar inte stryk. Det är ju såhär verkstaden gör.
Vill du inte göra detta själv, så gör KIA-verkstaden själva bytet gratis. Lamporna får du dock köpa själv.
Lycka till!
Kia cee'd Ex Komfort 1,6 CRDi 2007