Annons

Det går "troll" i min elektronik

1
Det har på senare tid uppstått ett antal konstigheter i elsystemet på min Kia Cee'd och nu undrar jag om detta är att betrakta som normalt.

Först gick ju stereon sönder (tråd finns) och sedan ett par dagar kommer det ett "larm" när backen läggs i. Det ska pipa EN gång men nu kommer det tre snabba pip. Så verkar den här mätaren för förbrukningen (varför behövs det igentligen) ha fastnat. Jag kan köra hur jag vill men förbrukningen ligger fast på 6.2 liter. Detta efter att motorn varvats lite ordentligt. Innan låg den på 6.6 liter men då funkade mätaren i alla fall.

Jag börjar tro att det är en skrotbil jag köpt. Tycket jag inte om. :x
Annons

4
Är den servad som den ska har du garanti kvar...
Tre pip alltså 1+1+1 ? Då är det vänster yttre parksensor som är kass/kablaget ärgat. Är det tre pip tre gånger (3+3+3) så är det höger inre givare (eller kablage)

Re: Det går "troll" i min elektronik

5
Det är tre snabba. Normalt sett blir det bara ett längre när backen läggs i. Vänster yttre? OK, då vet jag det. :thumbup: Ska be verkstaden titta på det (jag ska ändå lämna i bilen för åtgärd av lite rost på bakluckan och justering av handbroms. Men när ska jag hinna det... :think: Får fundera på det.

Re: Det går "troll" i min elektronik

6
Angående bränslemätaren, så räknar den ut medelförbrukning och den blir mer och mer stabil ju längre du kör utan att nollställa den. På min 2014 kan man nollställa den med att hålla inne [Enter] knappen på ratten. Eller ställa i inställningar att den ska nollas vid tankning. Då sköter det sig själv.
Kia Ceed 2014 1.6 Bensin DCT Limited Edition

Re: Det går "troll" i min elektronik

7
OK, tack.

Vad jag egentligen skulle skriva vsr: Skitbil! I morse hade den bytt till ett felmeddelande med 3+3+3 pip :x . Min garageport är smal och man måste koncentrera sig men det är svårt när det piper och väsnas hela tiden. Var i med höger backspegels blinkers bara för det (syns knappt).

Re: Det går "troll" i min elektronik

8
Parkeringssensorer är kånsliga, har 2 kollegor med volvo v70 samt c70, de verkar byta en sensor nån gång per år, alltid klagar de över att någon är vattenskadad.
Så det är lite universelt känsligt, inte enbart kia.

Finns väl en knapp att stänga av ljudet med oxå om man inte orkar med lite störning utan att förlora kontrollen över bilen. :mrgreen:
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Det går "troll" i min elektronik

9
Går det inte att trycka bort pipet? På min Passat kan man stänga av parkeringsradarn på en knapp.

Men som sagts tidigare, du bör ha nybilsgaranti kvar på den där. I normalfallet gäller den 7år/15000mil.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Det går "troll" i min elektronik

10
Torgskräck skrev:Parkeringssensorer är kånsliga, har 2 kollegor med volvo v70 samt c70, de verkar byta en sensor nån gång per år, alltid klagar de över att någon är vattenskadad.
Så det är lite universelt känsligt, inte enbart kia.

Finns väl en knapp att stänga av ljudet med oxå om man inte orkar med lite störning utan att förlora kontrollen över bilen. :mrgreen:
Har en Peugpt 107 som är några få år gammal. Där tjuter backvarnarna konstant så fort man lägger i backen. Har ledsnat på att fixa det eftersom detta fel återkommer 1-3 veckor efter reparation...
Detta gör ju inte Kian bättre, men det är inget unikt problem, däremot...tur att TS har garanti iaf, eller var den slut?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Problem"