Annons

Bilen drar till vänster och följer spår i vägen

1
Hej

Jag har nyligen köpt en Kia Ceed (2012) Premium som har 225/45/17 - däck på sig.
Den är 3 år gammal och har gått 6000 mil.

Jag märkte tidigt att bilen drar till vänster om jag håller ratten rak. Även om jag släpper ratten så går den tillbaks till mittenläget och börjar sedan dra till vänster. Därför får jag hålla emot, d.v.s. styra några mm till höger. Problemet är att då börjar bilen gå åt höger så får jag korrigera tillbaks i mitten. När jag kör får jag alltså korrigera fram och tillbaks för att hålla bilen i rak kurs. Jag uppmärksammade bilhandlaren tidigt om detta problem och de skulle be deras verkstad kolla på detta. Efter en hjulinställning så kvarstår dock problemet. Styrningen är också ganska tung men jag antar att det beror på de breda däcken. Däcken ser rätt nya ut och inte slitna.

Vad kan det vara för fel som gör att bilen drar till vänster, även efter en hjulinställning?

Jag antar att jag kan begära att bilhandlaren åtgärdar problemet eftersom det fanns vid leverans?
Vad kan jag göra om de inte lyckas åtgärda problemet?
Annons

Re: Bilen drar till vänster och följer spår i vägen

2
Uselt skick på vägarna, pga all tung trafik är Sveriges vägar mer som rodelbanor än vägar. De bredare däcken (225) blir då de täcker en större vägyta, mer spårkänsliga.

Endera får du leva med det eller gå ned i däcksdimension, stora fälgar är snyggt men har sina nackdelar, fler än bara stötigare färd.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Bilen drar till vänster och följer spår i vägen

3
Tack för ditt svar!

Om jag går ner till 185/65/15 som står som minsta däckdimension i manualen så kan jag alltså minska spårandet. Finns det några nackdelar med att ha ett så smalt däck på Kia Ceed?

Att bilen oftast drar till vänster är dock konstigt eftersom vägarna oftast lutar åt höger. Hjulinställning är som sagt genomförd nyligen. Kan det finnas andra orsaker till att bilen drar åt just vänster oftast?

Re: Bilen drar till vänster och följer spår i vägen

4
Troligtvis är det däckbredden som orsakar spårningen, annars en läckande servoventil kan ge lite spök.
Att det styr åt vänster kan vara att även om vägen lutar höger så få du större tryckyta på vänster kant av däcket vilket ger mer motstånd, jämför med styrbroms på en traktor, bromsar du enbart vänster sida svänger traktorn vänster.

Igentligen ger ett smalare däck bara fördelar genom lägre rullmotstånd = lägre förbrukning, mindre risk för vattenplaning då det är smalare. Sen är de billigare i inköp oxå, så man betalar ganska mycket för att få ett utseende på bilen med 17" eller större däck/fälgar.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Bilen drar till vänster och följer spår i vägen

5
Nu har min Sportage 2015 börjat med samma fel, drar till vänster. Lät en verkstad ställa in framvagnen igen, inget fel där, åkte och provkörde på motorvägen som vanligt här ute på Värmdö, den drar lite till vänster när man släpper ratten! Däcken är det som rekomenderas och har funkat fint under många mil, gått 12000 + nu!
Då undrar man om det e något i el servon som spökar? Kommer ihåg på 70 talet när jag hade en Dodge Challenger -71, har meckat loss servostyrningen för att göra nått, kommer inte ihåg vad det var, men i alla fall så startade jag upp 440" och ratten slog till vänster eller höger med en jäkla smäll!! Vah tänkte jag då och började forska i problemet, blev inte klokare, den slog ratten åt vänster så det skrek om det! Satt senare på kvällen på lokala fiket och surrade med andra USA bils frälsta och en Ford kille trodde sig veta vad detta berodde på! Han sa att på ingående slagen till servon satt det en kåpa som man bultade fast mot servon med 2st halvtums bultar, kolla så att den lilla kåpan sitter exakt rakt mot hålet där oljan går, om den sitter lite snett så får du detta problem! Gasade hem med reservbilen och gjorde som han sa, då drog den till höger istället, knackade lite på lilla kåpan och till min förvåning så började ratten röra sig mot mitten igen och till slut så funkade det! En sån liten grej som jänkarna hade missat att få till ok! Nu undrar jag om den killen eller tjejen fick ordning på sitt problem?

Re: Bilen drar till vänster och följer spår i vägen

6
Audirs2 skrev:Nu har min Sportage 2015 börjat med samma fel, drar till vänster. Lät en verkstad ställa in framvagnen igen, inget fel där, åkte och provkörde på motorvägen som vanligt här ute på Värmdö, den drar lite till vänster när man släpper ratten! Däcken är det som rekomenderas och har funkat fint under många mil, gått 12000 + nu!
Då undrar man om det e något i el servon som spökar? Kommer ihåg på 70 talet när jag hade en Dodge Challenger -71, har meckat loss servostyrningen för att göra nått, kommer inte ihåg vad det var, men i alla fall så startade jag upp 440" och ratten slog till vänster eller höger med en jäkla smäll!! Vah tänkte jag då och började forska i problemet, blev inte klokare, den slog ratten åt vänster så det skrek om det! Satt senare på kvällen på lokala fiket och surrade med andra USA bils frälsta och en Ford kille trodde sig veta vad detta berodde på! Han sa att på ingående slagen till servon satt det en kåpa som man bultade fast mot servon med 2st halvtums bultar, kolla så att den lilla kåpan sitter exakt rakt mot hålet där oljan går, om den sitter lite snett så får du detta problem! Gasade hem med reservbilen och gjorde som han sa, då drog den till höger istället, knackade lite på lilla kåpan och till min förvåning så började ratten röra sig mot mitten igen och till slut så funkade det! En sån liten grej som jänkarna hade missat att få till ok! Nu undrar jag om den killen eller tjejen fick ordning på sitt problem?
Nu är det ju elservo på din sportage.
Men gjorde verkstaden bara en framvagnsinställning? Men får aldrig glömma att det är bakvagnen som styr bilen och du enbart kompenserar med ratten. Så står vinklarna fel bak som gör att bilen drar till tex höger så får du kompensera med att vrida ratten till vänster och så tror du att det är framvagnen som är orsaken. Man ska alltid utföra en 4-hjulsinställning om det finns möjlighet till justering av vinklarna bak vilket din sportage har.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Skriv svar

Återgå till "Problem"