Annons

Re: Byte av bromsbelägg samt svarvning av bromsskivor

11
jjonte skrev:Det gäller Hedin bil i Borås, där dom säljer och servar Kia.
Hedin har köpt upp/tagit över flera anläggningar i Borås som säljer andra märken, hur de behandlar sina kunder vet jag inte men jag är skeptisk till att köpa en bil från någon av Hedins anläggningar i framtiden.

Jag fick ett tips att åka till Hedin bil i Mölndal då de skulle vara bättre än Hedin bil i Borås. Eftersom jag inte ville åka 5 mil i onödan (enkel resa) ringde jag innan jag åkte. Fick reda på att deras "expressverkstad" som kunde ta in vår bil och kolla den för vidare åtgärd var öppen mellan kl 07.00-16.00. De hade rast på morgonen och stängde då verkstaden under kort tid.
Jag kom till verkstaden kl 12.45. Enligt skylten på éntredörren var det öppet, när jag kom in till disken satt det en tillfällig skylt där det stod "Lunch, åter kl 13.30". Jag blev förvånad men åkte iväg och kom tillbaka kl 13.45. Då satt samma skylt fortfarande kvar på disken. Eftersom de borde ha varit tillbaka ringde jag på klockan som fanns på disken. Jag ringde ganska många gånger och efter ett tag kom en kundmottagare ut och berättade att "killarna var på lunch" och att jag skulle komma tillbaka senare. Jag blev lätt irriterad och förklarade att jag åkt från Borås och att jag redan vart där tidigare och fick åka iväg för att sedan komma tillbaka igen. Kundmottagaren ber då om ursäkt och beklagar situationen och ber mig åter att återkomma senare eller komma tillbaka någon annan dag.
Jag blir skitirriterad och plockar då fram min telefon och fotograferar entrén med den tillfälliga skylten, plötsligt blir kundmottagaren mån om att hjälpa mig och vill provköra vår bil.
Han upptäcker div. fel och vi går tillbaka till hans kontor. Där får jag reda på att det kommer att ta ca en månad innan jag kan lämna in bilen för reparation hos Hedin bil i Mölndal.

När jag ska gå följer en Lennart med mig ut för han vill fota bakluckan och skicka bilderna till Kia.

Lennart ringer några dagar senare och lämnar ett meddelande på vår telefonsvarare, han säger inte vad han vill utan ber oss återkomma till honom och han lämnar sitt nummer.
I tre dagar försöker jag få kontakt med Lennart. Jag ringer även till växeln och frågar om jag har rätt nr, där säger de att de inte vet vem Lennart är och ber mig prova på ett annat nr. På det nr svarar en annan person och ber mig istället att kontakta Lennart på det nr som jag hade från början...

Till slut får jag tag på Lennart och han berättar då att Hedin bil i Borås redan åtgärdat vår rostiga baklucka enligt deras databas. Jag berättar då att jag aldrig visat upp bakluckan i Borås och att jag är lätt irriterad nu hur Hedin bil sköter mig som kund. Då lägger Lennart på och har fram till idag inte ringt upp igen.
Jag har försökt nå honom ett par gånger för att avboka tiden men han går inte att få tag på.

Efter detta insåg jag att Hedin bil är precis lika risiga i Mölndal som i Borås och att de inte är rädda om sina kunder. Jag åkte till Borås Bilcenter och fick ett helt annat mottagande. De tog in bilen direkt och åtgärdade den klonkande framvagnen. Jag fick prata med verkstadskillarna direkt istället för en helt ointresserad kundmottagare. Jag kanske är konstig men jag gillar att den jag pratar med är intresserad av att hjälpa mig istället för att så snabbt som möjligt bli av med mig.

Det är dessutom anmärkningsvärt att Hedin bil inte känt till att Kia Ceed rostar på bakluckan, har problem med klonkande framvagn eller att bromsljuset på bagageluckan spricker!

Det som hände i Jönköping med Vipern är helt otroligt!! Härligt att de skickade en slutfaktura och sedan stod på sig att killen skulle betala trots att de skrotat hans bil!
Om han inte hade gått till media skulle nog Hedin bil ha kopplat in både inkasso och kronofogden! Klart de skulle få betalt för servicen...
Jag tror de flesta i Jönköping hört talas om Vipern och ändå fortsätter en del att återkomma till Hedin bil i Jönköping... :?:
Läste just "jjontes" inlägg den 12 september. Intressant läsning. Skrev själv ett inlägg om Bilmetro i Gävle som till vissa delar överensstämmer med dina erfarenheter. Långa väntetider p.g.a. att man är återförsäljare åt för många bilmärken. I mitt fall 6 stycken. Det gör att man tummar på servicen när det gäller ett lågprismärke som KIA. Har en känsla av att man resonerar som så, att förlora en kund på en KIA inte är hela världen, men stramar upp sig om jag skulle komma i en Audi Q7 eller Q8 eller va fasen dom heter. Är förvånad över att inte generalagenten tittar över sitt återförsäljarnät bättre. Dom borde läsa vår hemsida och eventuellt ta åt sig av kritiken och även naturligtvis det positiva intrycken som vi fått av vissa återförsäljare. En nöjd kund kan man få behålla hela livet, en missnöjd kund byter märke.
Jag tycker vi borde upprätta en "svart lista" på de återförsäljare vi inte tycker håller måttet på den service vi borde kunna kräva. Kan det vara nått?
Kia cee´d SW 1.6 CRDi ECCO 2010
Annons

Re: Byte av bromsbelägg samt svarvning av bromsskivor

12
Först vill jag säga att Ford idag gör mycket bra och prisvärda bilar.
Möjligt att de haft dåligt rykte förr om åren.
Mondeo har haft mycket problem med kärvande bakok p.g.av en dum konstruktion.
Det är framförallt handbromsen som fastnar. Det är både wire och ok som ställer till det.
Har själv smörjatsmörjat ok bak och också bytt både skivor och ok bak och fram och nu är det snart dags för okbyte bak igen.

Vad gäller bromsskivor på Kia så tror jag inte skevheten beror på att användaren gör något galet
vid bromsning eller liknande. Jag har talat med många experter och får hela tiden svaret att kvaliten på skivorna nuförtiden är bedrövlig, de håller inte måttet helt enkelt.
Förr varnades det för Biltemas billiga skivor och de var inte bra men idag håller de bra kvalitet.
Förr kunde det räcka med att byta skivor fram en gång under en bils livslängd idag håller skivorna inte alls så länge. Bak får man byta oftare då de rostar sönder fort eftersom de inte används som de bör bak.
Skriv svar

Återgå till "Problem"