Annons

spänna handbroms

1
Hej. Har en ceed -10 dö. Bromsarna är bytta på i somras,
Har problem med att handbromsen knappt tar och hänger sej på vänster sida.
Hur spänner man handbromsen? Vet att det sitter justering under "facket" men behöver ta bort hela skiten då jag inte kommer åt! Tänkte plocka bort skivan och smörja upp handbromsarmen, men går det att justera inne i trumman?
Tilläggas bör att jag fått bytt några stag som var krökta till handbromsen.
Tacksam för snabba svar då sketbilen ska in på bes. Imorgon
MVH Greven
Kia ceed 1,6 crdi -10
Citroen C5 2,0 -05
Annons

Re: spänna handbroms

2
Svarar väl på egen tråd då ingen är lika snabb som mej :lol: plockade bort skiva, ok och backar och smörjer upp armen inifrån, satte tillbaks allt efter lite manuellt juckande med armen. Sen i med en flatmejsel i hålet på skivan/trumman och justerade självspännaren. (kuggarna ska neråt vid spänning av broms)
Funkar perfekt och armen går tillbaks som den ska.
MVH. Greven
Kia ceed 1,6 crdi -10
Citroen C5 2,0 -05

Re: spänna handbroms

3
Väcker gammal tråd.
Tack Greven zellero som gav mig puffen att göra något åt min värdelösa handbroms som inte tog alls på slutet, började fundera på att lägga in ett par klossar i bilen som hjälp till den alltid ilagda växeln :twisted:
Kompletterar med lite info för den som vill göra det själv, jag har garanti kvar på bilen men vet inte hur de skulle ställa sig och dessutom medför det en massa krångel för mig.

Gör så här:
- Lossa hjulet
- Ta bort bromsklossar och bromsok, rigga så att det inte hänger i slangen.
- Ta bort hållaren för bromsoket, sitter med två skruvar. En ringnyckel 14 är nästan nödvändig för att lossa den nedre skruven, satt som f-n var tvungen att ta till et förlängningsrör.
- Pilla ut gummiplutten ur hålet i skivan/bromstrumman.
- Slacka på bromsbackarna genom att med en skruvmejsel pilla kugghjulet neråt, det sitter nästan rakt ner, en aning till höger. (vet inte om du kommer ihåg fel Greven men för mig var det neråt slackar)
- Var bedrövligt rostigt, vet inte vad Kia gjort för fel för så här brukar det inte se ut i bromstrummorna på betydligt äldre bilar jag meckat.
- Se bild. Vid pilen sitter en bult som skall fungera som axel/lager men som var helt fastrostad. Ta bort spårryttaren och försök att ta ur bulten. För mig fick jag bryta isär "gaffeln" en del innan jag fick isär det.
- Rostlösare, stålborste, tryckluft och en del juckande så gick det till slut att få det att röra sig som det skulle. Jag tog aldrig bort bromsbackarna utan gjorde bara rent så gott det gick, skrapade/knackade bort rost och smorde upp.
- Montera tillbaks i omvänd ordning och justera backarna genom att pilla kugghjulet uppåt.
- Spände handbromsvajrarna som jag kom åt genom att från baksätet ta bort mugghållaren som sitter med två skruvar och sen kan brytas bort. (går nog att justera uppifrån också men det var för trångt för mig). Jag fick spänna några millimeter med en nyckel 12.

Nu tar handbromsen som den skall, härligt!
Bilagor
Handbroms.jpg Handbroms.jpg Visad 23060 gånger 111.09 KiB

Re: spänna handbroms

4
Skall snart besiktiga bilen och handbromsen tar dåligt. Muttern mellan stolarna är nästan maxspänd.
Tänkte släppa på skruven mellan stolarna och plocka av bakhjulen och försöka spänna backarna genom hålet
I bakre skivan. Det verkar lite svårt att sikta rätt på justerskruven genom hålet då det är litet och svårt att se.
Vad är det för skalle på justerskruven ? Hur stor är risken att den inte går att justera utan att plocka ner bromsen och smörja länkaget ? Hade vart skönt att slippa plocka ner allt.

Bilen är en Kia Ceed 2010. Handbromsen justerades vid hjulen av Kia för ca 2 år sedan, kanske smorde de då så att
Jag har tur att det inte behöver smörjas denna gång.

Är det någon som bytt handbromsbackar på Ceed på grund av att de slits onormalt fort ?
Det verkar vara ganska dyra grejer, ca 1500kr för bägge hjulen.

Re: spänna handbroms

5
Vår har de bytt någon del på garanti för ett par år sedan, nu var den precis inne och bland annat justerades handbromsen igen, då bilen började rulla efter att jag dragit åt Max, i en svag lutning. Nu tar den som den ska, frågan är bara hur länge, då den var lika bra sist de justerade. Nåja, det ska väl finnas en anledning till sju års garanti, vingar iaf fått nyttja den duktigt... :(

Re: spänna handbroms

8
Jag vet att jag klagade på handbromsen något år efter vi köpte bilen och då justerades den vid servicen.
Sedan en tid efter det så byttes de böjda handbromsstagen ut och då justerades också handbromsen.
Men vid servicar efter det så har handbromsen varit lika dålig både före och efter servicen.
Har svårt att tro att de plockar av bakskivorna och smörjer och justerar handbromsen vid service.
Skall titta på mina servicepapper vad det står om det.

Re: spänna handbroms

9
Har nu spännt vajern vid handbromsspaken, jag trodde att det var maxspännt här men det fanns ytterligare spännmöjlighet så jag slapp justera vid hjulen denna gång.
När man lyfter upp armstödet och plockar ur den lilla mattbiten så ser man hela spännmekanismen genom det lilla hålet.
Det är väldigt trångt här och det finns inte en chans att kunna spänna muttern genom hålet.
Man får dit verktyg men det finns inget utrymme att vrida, jag har testat med mängder av olika verktyg.
Man skall istället spänna från baksätet. Lätt att komma åt med en 12 mm hylsa när mugghållaren är borttagen.
Man fäller ut mugghållaren för baksätespassagerarna och då finns det två skruvar en bit upp som man lossar
Sedan bryter man försiktigt loss delen, den sitter med klämfästen runt om längs ut.
För mig räckte inte detta utan den ville inte lossna, jag trodde det var klämmorna som höll den kvar och jag fortsatte
Med lite mer kraft och då gick två plastfästen av lite längre ned.
Det måste finnas något mer som skall lossas utöver de två skruvarna ?
Jag har tittat på det men kan inte hitta vad det är.
Mugghållaren sitter bra ändå trots att den gick sönder på insidan.
Är det någon mer som har erfarenhet av denna mugghållare ?

10
Man justerar inre enklast med en 12 ringspärr uppifrån. Skulle den tröga för mycket kan man trycka in en 12 hylsa och förlängare mellan konsoll och matta och spänna därifrån. Bäst är ändå att justera på hjulen så balansen blir rätt. ( nä skivorna plockas inte av, men handbromsen justeras på service )
Skriv svar

Återgå till "Problem"