Annons

Motorn går i nödläge pga biodiesel???

1
Hejsan...

Min Kia ceed 128hk går ofta in i nödläge under körning (kraftlös och varvar ej över 2800rpm)
Haft inne den på felsökning men inget hittades inga felkoder fanns.
Både jag och firman trodde det kunde bero på den så kallade biodielsen som tex okq8 kör med.
Tankar till 90% på okq8.

Någon mer med detta fel?

En länk till ett annat forum om biodrivmedel.

http://www.kiaownersclub.co.uk/forum/sp ... 19444.html
Annons

Re: Motorn går i nödläge pga biodiesel???

2
mattepojka2 skrev:Hejsan...

Min Kia ceed 128hk går ofta in i nödläge under körning (kraftlös och varvar ej över 2800rpm)
Haft inne den på felsökning men inget hittades inga felkoder fanns.
Både jag och firman trodde det kunde bero på den så kallade biodielsen som tex okq8 kör med.
Tankar till 90% på okq8.

Någon mer med detta fel?

En länk till ett annat forum om biodrivmedel.

http://www.kiaownersclub.co.uk/forum/sp ... 19444.html
Jag har kört 1000 mil OK diesel nu och inga problem än, dock har jag märkt vid några få enstaka tillfällen att motorn liksom rycker till lite granna, vet inte varför.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Motorn går i nödläge pga biodiesel???

4
Min -13 har gått 1300 mil nu. Tankat preem alla gånger förutom 2 då jag provade statoil miles. Inte upplevt några problem än. Upplevde dock att bilen drog mer bränsle när jag tankat statoil. Har 50 öre rabatt per liter på preem så därför jag tankat där. Helst skulle jag vilja att infördes europadiesel i Sverige..
KIA CEED GT CRDI -2017

5
Jag har tankat bilen med preems diesel i snart 7000 mil. Inga problem hittills. Tror absolut inte deras diesel skulle bara sämre.
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2010

Re: Motorn går i nödläge pga biodiesel???

6
Men just OKQ8 har 27% blandning av förnybar diesel i sin diesel.

Har kört på ST1 nu i 3 dar och än sålänge har det inte hänt nått, peppar peppar.

Ska lägga in ett extra dieselfilterbyte på servicen nu i september och hålla koll på vilken diesel jag tankar.
fortsätter med ST1 då dem är dem enda i stan som har max 5% RME i sin diesel.

Re: Motorn går i nödläge pga biodiesel???

9
Duckhawk skrev:Körde mina första 1000 mil på OK diesel, bilen kändes seg men
trodde det skulle vara så! Hade ju haft SAAB SportVector innan 8-)
Provade att tanka ST1 och bilen går som ett spjut.
Kört 1500 mil på ST1.

Min verkstad antydde att det var ett bra byte ;)
OK-Q8 kortet numera klippt i bitar.
Ok, är det samma diesel på ST1 som på Shell? De ingår ju i samma koncern...
-------------------------------------
Kia Sportage Komfort 1,7 CRDi -13

Re: Motorn går i nödläge pga biodiesel???

10
Jag köpte min KIA Ceed -09 diesel automat för ett drygt år sedan. Har tankat till 90% på samma OKQ8-station sedan dess. Inte haft några problem.
Tankade imorse. Åkte 4 mil till grannorten, lagom jag svängde av motorvägen så bara dog bilen! Slog av tändningen, och provade att starta. Den hoppade snällt igång. På lunchen så hann jag köra ca 1 mil, så hände samma sak igen.
Ringde en KIA-verkstad och killen frågade om jag tankat nyligen. Sa: Hmmm ska egentligen inte nämna namn, men var det på OK eller Tanka möjligen?? Troligen igensatt bränslefilter.
Fick rådet att inte försöka ta mig hem utan vända mig till närmsta verkstad. På vägen dit (ca 1 mil) så stannade den 2 ggr till! Så nu står den på verkstad. Förhoppningsvis så hjälper det med byte av bränslefilter och tillsats i dieseln så smutsen blir upplöst.
Enligt den första killen så har det varit många problem i höst med diesel och bränslefilter.
Kommer aldrig mer att tanka på den macken! :cry:
Skriv svar

Återgå till "Problem"