Annons

Rost på bakluckan - klistrad

1
Pratade med mekanikern på Kindwalls som bekräftade att rost på bakluckan är ett känt fel och garantiärende. Däremot de enda garantiärenden de har på ceed. Dock är det såpass vanligt, och enligt honom över hela serien (inte bara en årsmodell) att det är värt att kolla upp för er som inte gjort det. Jag har på fyra ställen själv: Precis vid taket är det en blåsa, runt bromslampan i mitten på taket och på båda sidor om handtaget är det rost. Min bil har stått under tak hela tiden och är åtta månader gammal.

Eventuell lackkonservering som är utförd och måste göras om ska också gå på garantin i så fall.

Så, spring ut/ner i garaget och kolla noga.

/Peter
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com
Annons

Re: Rost på bakluckan - klistrad

2
Sa firman något vad grundorsaken var? Dålig galvanisering?
Sa dom vad som görs för att åtgärda problemet?

Kikade på min. Och jag har inga tecken på rost än, ta i trä. Min är ca 3 månader gammal och står i garage, så skam vore väl annars.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Rost på bakluckan - klistrad

3
Har läst lite olika teorier men troligast som jag sett det är att målningen skett för snabbt inpå galvaniseringen. Färgen är vattenbaserad. Min stod också i garage, men tog som sagt ett åtta månader innan det uppstod. En av bubblor är utan synlig påverkan utifrån så jag gissar att det kan komma när som helst.

P
Backis skrev:Sa firman något vad grundorsaken var? Dålig galvanisering?
Sa dom vad som görs för att åtgärda problemet?

Kikade på min. Och jag har inga tecken på rost än, ta i trä. Min är ca 3 månader gammal och står i garage, så skam vore väl annars.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Rost på bakluckan - klistrad

4
Jag har en 09, uttagen september, som har rost bubbla alldeles i kanten under bakrutan till vänster om torkaren. Visade upp den för 3 veckor sen men inte hört något än. Men det verkar ju vara ett solklart garanti ärende med tanke på vad som står här på forumet.Är det någon som har erfarenhet om hur lång tid man behöver vänta ?

Re: Rost på bakluckan - klistrad

5
De kommer att lacka om hela luckan så det är förmodligen ingen brådska för deras del... Jag säger till när jag får svar själv, visade min i måndags, men har sagt att jag vill göra ommålningen i samband med service i sommar så jag inte behöver vara utan den i flera veckor sammanlagt.
Krokatorpet skrev:Jag har en 09, uttagen september, som har rost bubbla alldeles i kanten under bakrutan till vänster om torkaren. Visade upp den för 3 veckor sen men inte hört något än. Men det verkar ju vara ett solklart garanti ärende med tanke på vad som står här på forumet.Är det någon som har erfarenhet om hur lång tid man behöver vänta ?
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Rost på bakluckan - klistrad

6
Hämtade ut en ceed sw augusti 09 som nu har gått 1300 mil.
Förra veckan så upptäckte jag en rostbubbla på bagageluckan efter tvättning, kontaktade då bilfirman som sa att jag inte var den första med det felet, så jag frågade om det kunde finnas rost på fler ställen?
svaret jag fick var att det bara var beskymmer med bagageluckan.
Så jag bestämde mig för att kolla igenom hela bilen och kunde då konstatera att även båda fram-skärmarna alla fyra dörrar och alla fyra trösklarna var rost angripna :(
Ska in till verkstaden imorgon så de kan titta på bilen.
Så mitt tips är att kolla över hela bilen om du har hittat rost på ett ställe......

Re: Rost på bakluckan - klistrad

7
Jag var skeptisk till rostskyddet på KIA innan köpet.
Enligt Vi Bilägare skall det dock vara ett helt ok rostskydd. En 4 på en 5 gradig skala. Se länk.
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page ... odelID=443

Det är oroväckande att så många har rostproblem på i princip helt nya bilar. "Vi bilägare" har uppenbarligen gjort en felaktig bedömning i detta fallet.

Peppar, peppar, ta i trä så har jag inte upptäckt någon rost på min bil än.
Vet inte om mina bilar lever ett lugnare liv vad gäller rostangrepp än medelbilen, för jag har inte haft några större problem på mina tidigare bilar. Och då har jag ändå haft välkända rosthögar som Ford och Mitsubishi tidigare. (Okej, Forden av årsmodell 2006 hade rost på bakluckan efter ett år. Men inget annat är att förvänta heller).
Jag har högre förväntningar på KIA:n.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Rost på bakluckan - klistrad

8
Var inne på verkstaden idag som sa att det är ytrost som går att vaxa bort.
Ytrosten berodde tydligen på asvaltet och saltet ifrån vägarna och detta drabbar alla bilar enligt verkstads gubben.
Så min fråga är kan det verkligen bildas ytrost på lacken och är det normalt att detta sker på en nybil? har nämligen alldrig råkat ut för detta på min förra bil som jag hade i 5år. (Volvo 850 -97a)
Finns det någon där ute som har ett bra svar på denna fråga.


Dragon4Life skrev:Hämtade ut en ceed sw augusti 09 som nu har gått 1300 mil.
Förra veckan så upptäckte jag en rostbubbla på bagageluckan efter tvättning, kontaktade då bilfirman som sa att jag inte var den första med det felet, så jag frågade om det kunde finnas rost på fler ställen?
svaret jag fick var att det bara var beskymmer med bagageluckan.
Så jag bestämde mig för att kolla igenom hela bilen och kunde då konstatera att även båda fram-skärmarna alla fyra dörrarbåda fram-skärmarna och alla fyra trösklarna var rost angripna :(
Ska in till verkstaden imorgon så de kan titta på bilen.
Så mitt tips är att kolla över hela bilen om du har hittat rost på ett ställe......

Re: Rost på bakluckan - klistrad

9
Dragon4Life skrev:Var inne på verkstaden idag som sa att det är ytrost som går att vaxa bort.
Ytrosten berodde tydligen på asvaltet och saltet ifrån vägarna och detta drabbar alla bilar enligt verkstads gubben.
Så min fråga är kan det verkligen bildas ytrost på lacken och är det normalt att detta sker på en nybil? har nämligen alldrig råkat ut för detta på min förra bil som jag hade i 5år. (Volvo 850 -97a)
Finns det någon där ute som har ett bra svar på denna fråga.
Dragon4Life skrev:Hämtade ut en ceed sw augusti 09 som nu har gått 1300 mil.
Förra veckan så upptäckte jag en rostbubbla på bagageluckan efter tvättning, kontaktade då bilfirman som sa att jag inte var den första med det felet, så jag frågade om det kunde finnas rost på fler ställen?
svaret jag fick var att det bara var beskymmer med bagageluckan.
Så jag bestämde mig för att kolla igenom hela bilen och kunde då konstatera att även båda fram-skärmarna alla fyra dörrarbåda fram-skärmarna och alla fyra trösklarna var rost angripna :(
Ska in till verkstaden imorgon så de kan titta på bilen.
Så mitt tips är att kolla över hela bilen om du har hittat rost på ett ställe......
Så kallad flygrost är väldigt vanligt och finns på alla bilar. Det är järnpartiklar från t ex dubbdäck som fastnar på lackytan och sedan oxiderar till rost. Inget konstigt, speciellt alla som har vita bilar vet vad jag pratar om, det blir fullt av dessa prickar efter en vinter. Jag har ännu inte haft någon anledning att ifrågasätta det inre rostskyddet på ceed (inre= farlig rost, som är det ViB testar i sina rostskyddstest).Yttre (kosmetiska rostskyddet) tror jag det är för tidigt att uttala sig om ännu, men de fällor som finns vet jag att KIA åtgärdar (bagagelucka, handtag och kring bromsljus bak, bakre dörrar övre karmlist etc). Bästa är att på dessa forum ta upp problemen så att vanliga fel kan uppmärksammas och inte mörkas av biltillverkarna. Kommer allt behålla min ceed ett bra tag till, även med dess brister. Säg den bil som är utan brister...
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2008

Återgå till "Problem"