Annons

Re: Rost på bakluckan - klistrad

41
buurt skrev:Wall of text
Tjena Buurt, jag känner igen mig i mycket, när det gäller inkomptensen hos Hedin, samt bemötandet
och allt annat du förklarar.
Låter helt otroligt att du fått lämna in bilen 7 gånger för samma jobb, men är samtidigt inte helt förvånad.
Själv blev det 2 turer för omlack baklucka (efter extremt mycket tjat) och fick ersättningsbil enbart andra gången då
jag krävde det tack vare slarvjobb.
Dock insåg jag efter 2:a gången att det inte var bra gjort, men jag orkade inte med dem mera, hände en hel del
i mitt livspunkt vid den tiden så jag sket i det helt enkelt.
Dock kommer jag se till att få det fixat snart igen, då jag helt enkelt tror att det bara blir värre igen.

Aja, jag kommer iaf aldrig någonsin köpa en bil på Hedin igen (med tanke på de jag personligen har haft problem med iaf)
och har sagt till alla mina nära o kära att inte röra dem med tång ens.

Sen är jag nyfiken på om folk som har köpt en Austin eller Jagga om de har lika mkt problem som folk som
köper en bil av billigare karaktär hos Hedin.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11
Annons

Re: Rost på bakluckan - klistrad

42
Hej!

Ja, Hedin står inte högt i kurs hos någon som jag känner, som haft med dem att göra.

Jag vill ändå säga att det inte varit några problem med att de tagit emot bilen och låtit oss ha lånebil under tiden.
Till viss mån är de inte heller Hedins "fel" att lackfirman slarvar, men i slutändan tycker jag att de borde besiktiga bilen efter lacken jobb. Så är inte fallet, utan det lämnas helt till kunden att bedöma.

Men de har byggt ett stort palats, till sina bilar :D

Re: Rost på bakluckan - klistrad

43
Har köpt en beggad med rost (missade faktiskt klantigt nog detta innan vi köpte, trodde nog att 11-orna hade löst detta). Den är bara dryga året vilket verkar överensstämma med vissa här, så jag hoppas/tror inte det kommer bli något problem med garantin iaf. Lacken har lossnat mitt under bakrutan i "böjen" där det också gärna verkar samlas vatten.
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11

Re: Rost på bakluckan - klistrad

46
sandos skrev:Vi fick svar häromdagen att hela luckan lackas om. Tror det tog en vecka att få svaret. Vi ska dock inte få en lånebil :thumbdown:
Jag ringde upp Aros Auto och påpekade att vi enligt konsumentköplagen har rätt till lånebil. Han höll till slut med, men påstod iaf att han inte kunde ge ut en lånebil. Jag var tvungen att ringa Kia Stockholm, vilket man som kund inte får, utan fick istället maila. Får se vad de säger i slutänden. Är väl bara så att Aros kan fakturera Kia, men varför kan de inte sköta det själva undrar man?
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11

Re: Rost på bakluckan - klistrad

47
sandos skrev:
sandos skrev:Vi fick svar häromdagen att hela luckan lackas om. Tror det tog en vecka att få svaret. Vi ska dock inte få en lånebil :thumbdown:
Jag ringde upp Aros Auto och påpekade att vi enligt konsumentköplagen har rätt till lånebil. Han höll till slut med, men påstod iaf att han inte kunde ge ut en lånebil. Jag var tvungen att ringa Kia Stockholm, vilket man som kund inte får, utan fick istället maila. Får se vad de säger i slutänden. Är väl bara så att Aros kan fakturera Kia, men varför kan de inte sköta det själva undrar man?
Hur menar du att KKL ger dig rätt till lånebil?
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Re: Rost på bakluckan - klistrad

48
Hej!

Var och visade upp min vagn på Hedin den 9:e augusti.
Jag kan inte säga att killen som skulle kolla på den, var över sig av iver.
Först ville ha inte gå med ut, för att det regnade. Jag hoppas det det ett skämt, men jag vet inte.
Jag körde in den i hallen istället och de kollade på lackfelen.
Dessa är enligt dem lackfirmans garanti, som får ta.
Han skulle ta upp det med dem och återkomma.
Inte för att det går fort, direkt.

Men en annan sak som var mer ögonbrynhöjande var att killen påstår att Kia inte längre tar blästringsskador på garantin!
Det ska vara anmält innan första servicen, annars är det tvärstopp.

I mitt fall spelar det ingen roll i detta läge, då färgen är kass på annat sätt, men är det någon mer som hört detta?
Jag ställer mig också mycket frågande till om de kan göra så?
I mitt fall har de ju lackat om den en gång, på grund av konstruktionsfel, på garanti. Kan de då helt plötsligt bara säga att det inte längre är garanti?
Hoppas jag slipper besöka konsumentvägledningen.

Då vi står inför ett bilbyte och faktiskt egentligen bara väntar på kombiversionen av den nya ceeden, blir detta mycket aktuellt.

Det är väl i det stora hela konstaterat att Kia´s 7-åriga garanti inte bottnar i bättre kvalité än andra biltillverkare, uatn mer som ett försäljningsknep.
Dock är det så för mig i alla fall, att om de börjar backa ur sina garantiåtaganden, blir min inställning till att äga en Kia mer tveksam.

Ha en fin dag!

mvh Alex

Re: Rost på bakluckan - klistrad

49
Grief skrev:
sandos skrev:
sandos skrev:Vi fick svar häromdagen att hela luckan lackas om. Tror det tog en vecka att få svaret. Vi ska dock inte få en lånebil :thumbdown:
Jag ringde upp Aros Auto och påpekade att vi enligt konsumentköplagen har rätt till lånebil. Han höll till slut med, men påstod iaf att han inte kunde ge ut en lånebil. Jag var tvungen att ringa Kia Stockholm, vilket man som kund inte får, utan fick istället maila. Får se vad de säger i slutänden. Är väl bara så att Aros kan fakturera Kia, men varför kan de inte sköta det själva undrar man?
Hur menar du att KKL ger dig rätt till lånebil?
"Någon på internet hade skrivit det" ;)

http://www.konsumentverket.se/Svar-fran ... antitiden/

Där är deras tolkning. Om man läser 21 § så är det klassat som en felaktig vara
21 a § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar
Lackgarantin då specifikt.
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
26$ Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne.
Vad "väsentlig olägenhet" är, är ju luddigt, men som sagt deras tolkning ovar tyder på att bli av med bil är en sådan.

För övrigt så vägrar även Kia Stockhom att ge lånebil! Har tyvärr inte servicehäftet tillgängligt, men de refererar till det iaf. "De exakta lånebilsreglerna framgår av bilens servicehäfte"
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11

Re: Rost på bakluckan - klistrad

50
buurt skrev:Hej!

Var och visade upp min vagn på Hedin den 9:e augusti.
Jag kan inte säga att killen som skulle kolla på den, var över sig av iver.
Först ville ha inte gå med ut, för att det regnade. Jag hoppas det det ett skämt, men jag vet inte.
Jag körde in den i hallen istället och de kollade på lackfelen.
Dessa är enligt dem lackfirmans garanti, som får ta.
Han skulle ta upp det med dem och återkomma.
Inte för att det går fort, direkt.

Men en annan sak som var mer ögonbrynhöjande var att killen påstår att Kia inte längre tar blästringsskador på garantin!
Det ska vara anmält innan första servicen, annars är det tvärstopp.

I mitt fall spelar det ingen roll i detta läge, då färgen är kass på annat sätt, men är det någon mer som hört detta?
Jag ställer mig också mycket frågande till om de kan göra så?
I mitt fall har de ju lackat om den en gång, på grund av konstruktionsfel, på garanti. Kan de då helt plötsligt bara säga att det inte längre är garanti?
Hoppas jag slipper besöka konsumentvägledningen.

Då vi står inför ett bilbyte och faktiskt egentligen bara väntar på kombiversionen av den nya ceeden, blir detta mycket aktuellt.

Det är väl i det stora hela konstaterat att Kia´s 7-åriga garanti inte bottnar i bättre kvalité än andra biltillverkare, uatn mer som ett försäljningsknep.
Dock är det så för mig i alla fall, att om de börjar backa ur sina garantiåtaganden, blir min inställning till att äga en Kia mer tveksam.

Ha en fin dag!

mvh Alex
Angående blästringen så stämmer det. Min verkstad, som jag, trots Kias dumheter, varit otroligt nöjd med meddelade detta när jag återigen anmärkte på att mina, i september 2011, omlackade sidor återigen är blästrade.

Aldrig mer en Kia, och jag kommer se till att det hörs vad de är för ena banditer.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Återgå till "Problem"