Annons

Re: Slut ström

11
När vi ändå är inne på det - jag funderar på att komplettera med motor/kupévärmare inför nästa säsong. Ni som efter monterat: Vad fick ni ge och för vad?
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008
Annons

Re: Slut ström

12
Jag har inte gjort det ännu. Vintern är ju snart över, tänkte vänta till hösten. Men skall in till verkstaden snart för att fixa min temp.mätare som fått snurr samt få ordning på min vindrutespolning som bara spolar i underkant på rutan. Jag kan höra efter och sedan höra av mig på forumet.
Kia cee´d SW 1.6 CRDi ECCO 2010

Re: Slut ström

15
Mina föräldrar har en fod focus som har en " INTELLIGENT ? " laddning vilket enligt ford innebä att den laddar inte mer än den ström den har förbrukat , vilket innebär i min värld att OM ETT BATTERI ÄR LITE URLADDAT KANSKE LITE SJÄLVURLADDNING PÅ LÅT SÄGA 10% , HAN STARTAR BILEN O KÖR , OCH DEN LADDAR INTE UPP MER ÄN TILL 90% MAX ?? Kan det vara så????

Får man denna typ av ointelligent laddning kanske inbakat i priset på KIA oxå :lol:

Är det någon som vet :?:
Kanske därför min bil efter 180 mil bara var död efter en dag i ett varmt och skönt garage.
Annars är jag helnöjd med bilen
Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter ????
Kia ceed 1,6 crdi -10

Re: Slut ström

16
Nja det låter märkligt om jag och/eller du inte missförstått kompisen. Självfallet bör batteriet laddas så nära 100% som möjligt. Dock inte mer. "Intelligenta" laddare känner själv av batteriets kapacitet för det kan vara lika illa att överladda ett batteri. Intelligenta laddare är dock inget unikt och de flesta batteriladdare, utom möjligtvis de billigaste bilbatteriladdarna, slår av vid när batteriet är fulladdat. Hur bilens egen laddfunktion från generatorn fungerar vet jag egentligen inget om men jag utgår ifrån att alla känner av när bilens batteri är fulladdat. Något annat kan kraftigt förkorta batteriets livsläng eller t o m vara farligt eftersom det kan överhettas.

Som tidigare nämnts är problemet troligen att bilen har så många strömförbrukare samt att PTC:n måste gå för fullt under mer eller mindre extrem kyla. Om man bara kör kortare sträckor hinner rimligen inte generatorn med att ladda/kompensera batteriet för effektuttaget som blir väldigt högt innan bilen blivit varm (och PTC:n, stolsvärmen, bakrutedefrostern etc slås av).
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008

Re: Slut ström

17
Nu hände det igen, BILJÄVVELN STARTADE INTE när jag skulle åka ifrån jobbet imorse. Jobbar natt 12 timmars pass så det är rätt drygt att behöva ringa Kia Assistans efter ett sånt pass. Inatt hade det varit minus 16. Så snart kanske inte bilen startar i plusgrader heller, haha.

Så nu ringde jag och krävde en hyrbil och att dom få ta skiten till ett serviceställe.

Känns cepe att man inte ska kunna lita på att bilen ska kunna starta
Kia Ceed SW EX 1,6 crdi 2009

utbytt mot en

Kia Ceed SW EX Premium 1,6 crdi 2012 (världens dyraste biltvätt :)

Re: Slut ström

18
Dessutom är det så illa att ett blybatteri har svårare att "ta åt sig" laddning när det är kallt. Kör man kortare turer när det är kallt kan det bli problem.
Enkel fix är att rycka säkringarna till PTC-värmen, det skall vara 3 st 50A, vet inte var de sitter men det kanske står i instruktionsboken. PTC-värmen kan man ju leva utan speciellt om man har motorvärmare.

Re: Slut ström

19
ingensoppa skrev:Nu hände det igen, BILJÄVVELN STARTADE INTE när jag skulle åka ifrån jobbet imorse. Jobbar natt 12 timmars pass så det är rätt drygt att behöva ringa Kia Assistans efter ett sånt pass. Inatt hade det varit minus 16. Så snart kanske inte bilen startar i plusgrader heller, haha.

Så nu ringde jag och krävde en hyrbil och att dom få ta skiten till ett serviceställe.

Känns cepe att man inte ska kunna lita på att bilen ska kunna starta
Haft bilen inne på service ett par dar nu. Visade sig att batteriet vägrade att ladda fullt. Så de bytte batteri

Sen bytte dom
- tempgivare till klimatsystemet (eftersom det fan bara blåser varm luft oavsett vilken temp man anger) samt bytte
- bränslefilter som var igensatt (dom frågade om jag tankade på JET eftersom filtret var helt GULT, haha)
- Växellådeoljebyte eftersom ettans växel är trög att få i.

Lite småskit, allt kostnadsfritt såklart.
Skönt att man har 5 1/2 år kvar på garantin. :)
Kia Ceed SW EX 1,6 crdi 2009

utbytt mot en

Kia Ceed SW EX Premium 1,6 crdi 2012 (världens dyraste biltvätt :)
Skriv svar

Återgå till "Problem"