Annons

Slut ström

1
Äntligen får man vara först med ett litet problem.

Ställde idag in bilen på garaget på jobbet för avisning efter helgens 30 cm snö.
06.00 in i ett varmt skönt garage kom tillbaka 15.00 DÖD. Inget ljus eller öppna dörrar, ringer kia assistans mest för att kolla vad det innebär , efter ca 10 min kommer assistans kåren med en bilstarter och JOPP den startar utan problem. Skall upp på kia verkstaden och mäta batteriet , knappast slut efter 200 mil.

Mkt god första erferenhet av Kia assistans
Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter ????
Kia ceed 1,6 crdi -10
Annons

Re: Slut ström

2
Samma hände mig förra veckan. Batteriet var helt slut när jag skulle till jobbet på morgonen. Det var minus 25 kan tilläggas. Har en gång tidigare i vinter. Då var det också runt minus 25.

Lite sunkigt att man inte ska kunna lita på att en ny bil ska kunna starta p.g.a vädret.

Fick ringa Kia Assistans som fick starta med startkablar.

Ringde även och klagade hos min återförsäljare och serviceställe. Då rekommenderade dom att jag köpte till motorvärmare. FAst man ska väl kunna lita på att en ny bil ska starta ändå

Äger en Kia Ceed SW EX crdi -09 som gått 1200 mil
Kia Ceed SW EX 1,6 crdi 2009

utbytt mot en

Kia Ceed SW EX Premium 1,6 crdi 2012 (världens dyraste biltvätt :)

Re: Slut ström

3
Struntprat av återförsäljaren att du ska behöva köpa en motorvärmare. Det är klart att bil fan ska starta. Den förklaringen ska du inte godtaga om dom inte utan kostnad sätter in en motorvärmare i din bil. :)
Kia cee´d SW 1.6 CRDi ECCO 2010

Re: Slut ström

4
Det var det dummaste jag hört. Självklart har dieselbilar problem att starta när det är riktigt kallt. Att den är ny gör ju ingen skillnad. Därför finns möjlighet för den som vill att välja till motorvärmare. Och snålar man in på det så får man se till att alltid parkera i varmgarage eller bosätta sig där det är varmt - eller ha problem att bilen startar ibland.

Alternativet hade varit att motorvärmare skulle ingå som standard på alla bilar och att prislappen för alla justerades upp 5.000 kr.
Hasse skrev:Struntprat av återförsäljaren att du ska behöva köpa en motorvärmare. Det är klart att bil fan ska starta. Den förklaringen ska du inte godtaga om dom inte utan kostnad sätter in en motorvärmare i din bil. :)
Cee'd 1,6 CRDI SW '10

Re: Slut ström

5
Mja, dum och dum får stå för dig. Har haft några dieslar tidigare och har aldrig haft några problem med att dom inte startar även fast det varit kallt många gånger. Min första var 1977 en M.B 220D . Efter det några några Volvo, den sista en V70 diesel-06, inga problem. Min nuvarande Kia diesel startade då utan några problem när det var -32 grader en morgon, och inte bara den morgonen den har startat varje morgon denna vinter när termometernt allt för ofta har legat mellan -15 och som mest -32 grader. Inte dumt va? Naturligtvis fick den glöda lite extra. Att den inte skulle starta när det är -25 grader tycker i alla fall jag låter besynnerligt. ;)
Kia cee´d SW 1.6 CRDi ECCO 2010

Re: Slut ström

6
PendlarPelle skrev:Det var det dummaste jag hört. Självklart har dieselbilar problem att starta när det är riktigt kallt. Att den är ny gör ju ingen skillnad. Därför finns möjlighet för den som vill att välja till motorvärmare. Och snålar man in på det så får man se till att alltid parkera i varmgarage eller bosätta sig där det är varmt - eller ha problem att bilen startar ibland.

Alternativet hade varit att motorvärmare skulle ingå som standard på alla bilar och att prislappen för alla justerades upp 5.000 kr.
Om detta är "det dummaste du hört" har du inte hört mycket :-)
Vet inte vad du har haft för bilar tidigare "PendlarPelle" men det du beskriver känner jag inte igen. Har tidigare haft dieselbilar utan motorvärmare och det har aldrig varit några problem att starta vid kall väderlek, och då snackar vi veckovis med ihållande temperaturer under -25 grader med lägstanoteringar ner mot -35. Bara man glöder ordentligt så är det inga problem.

De kallstarter jag gjort med KIA:n är än så länge få, men den har till dags dato harvat igång snällt.
Givetvis skall en hyffsat modern dieselbil fixa kallstarter utan att knussla.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Slut ström

7
Hasse skrev:Mja, dum och dum får stå för dig. Har haft några dieslar tidigare och har aldrig haft några problem med att dom inte startar även fast det varit kallt många gånger. Min första var 1977 en M.B 220D . Efter det några några Volvo, den sista en V70 diesel-06, inga problem. Min nuvarande Kia diesel startade då utan några problem när det var -32 grader en morgon, och inte bara den morgonen den har startat varje morgon denna vinter när termometernt allt för ofta har legat mellan -15 och som mest -32 grader. Inte dumt va? Naturligtvis fick den glöda lite extra. Att den inte skulle starta när det är -25 grader tycker i alla fall jag låter besynnerligt. ;)
Allt beror väl på vilka förväntningar man har på bilen och hur man använder den - om återförsäljaren ger sken av att du absolut inte behöver motorvärmare så ska de självklart stå för en sådan om bilen sedan inte fungerar i kyla. Om de redan innan köp har påtalat att du bör ha en motorvärmare så är det det på ditt ansvar. Jag blev rekommenderad att skippa motorvärmare då de inte tyckte den gav något mervärde i södra Sverige. Och bilen har fungerat utan startproblem i två år...

Så tänker jag...så håller med båda...utifrån två olika synvinklar :D
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2008

Re: Slut ström

8
Det håller jag med dig om David, men mig veterligt har jag aldrig hört någon återförsäljare upplysa mig om att man absolut behöver en motorvärmare till hans bil för att den skall starta i sträng kyla. Däremot har man upplyst mig om att det kan vara bra att ha en motorvärmare i bilen för att motverka extra motorslitage och för att få upp temperaturen snabbare i bilen vid start i sträng kyla. Jag satt inte heller in någon motorvärmare i min bil, men det var av ren snålhet. Det kan jag ångra nu, men inte beroende på att jag var rädd att den inte skulle starta utan just på grund av det stora motorslitaget vid kallstart. Dagens moderna dieslar skall utan tvekan kunna starta utan några problem vid en temperatur på -25 grader.

Extra hälsning till Pendlar Pelle.
Kia cee´d SW 1.6 CRDi ECCO 2010

Re: Slut ström

9
Problemet har egentligen inte med motorvärmare att göra utan det är snarare alla strömförbrukare som moderna bilar är utrustade med.
Sätesvärmare (100W var ?) ptc-elementen (3x500W ?) bakrutan (100W ?), extraljus mm mm. Även om generatorn ger 1000W så räcker det inte om man bara kör korta sträckor så att alla förbrukare är igång större delen av körtiden.
Återförsäljaren skulle ha rekommenderat dig att köpa en ctek-laddare för 500 kr istället för motorvärmare så hade du sluppit problemet. Sen är ju motorvärmare trevligt så att man får värme från motorn lite snabbre men det påverkar strömförbrukningen vid start bara marginellt.
Skriv svar

Återgå till "Problem"