Annons
Annons

Re: Luktar bränt !!!!

12
simonlj8 skrev:På min tyckte jag det luktade mer när ESP:n varit igång lite mer aktivt... Kom ingen lukt ifrån motorutrymmet
Ja det är väll inte omöjligt att det är brommsarna som luktar, när ESP jobbar. Hade den tanken själv när jag spunnit lite.. :D
Cee´d Crdi SW-10a

Re: Luktar bränt !!!!

13
Har nu kört 17 mil i minus 24 grader och då luktar bilen bränt när jag stannar.. Det är inte första gången.. Och jag lokaliserar det till motorutrymmet.. Antingen är det bränd olja eller bränd plast som luktar.. undrar vad det kan vara.. ?

Re: Luktar bränt !!!!

17
Aie skrev:Hej!

Jag har samma problem. Bilen har 150 mil och har luktat bränt då och då. Det spelar ingen roll hur varmt eller kallt det är ute, eller hur fort eller långsamt man kör. Jag misstänker att det är fel från handbromsen, att den inte släpper helt ibland.

I verkstan säger de att det är normalt, att det är där avgasröret sitter, att kanske en plastpåse har fastnat... har aldrig haft samma problem med andra bilar och nu har det fastnat en plast påse i veckan mot avgasröret???

Jag läste någonstans att fotbromsarna är skivbromsar men handbromsen använder trumbromsar. Det kanske är höger-back trumbromsen som strular (eftersom att det luktar mest på högra sidan)...
Det är säkert partikelfilterrengörningen som har gått igång. När den går så blir avgassystemet väldigt varmt och då kommer lukten.
Och då kan det komma värme från höger bakhjul. Avgassystemet går ganska när höger bakhjul.

Så lukten ni har från bilarna är säkert inte nå att oroa sig för. När partikelrengörningen är igång så pluttrar bilen underligt från avgasröret om ni står bakom bilen på tomgång så hör ni de.
Skriv svar

Återgå till "Problem"