Annons

Re: Lista kända fel

41
Man måste trampa på bromsen 1 gång innan farthållaren går att aktivera. En säkerhetsdetalja för att säkerställa att farthållaren kopplar ur vid inbromsning. Saab hade på sin tid ett system via info-display som uppmandade föraren att "testa bromsljusen".
Ceed Crdi SW -2011
Annons

Re: Lista kända fel

42
Har en Kia Ceed SW diesel 2010 som gått drygt 3000 mil. En vecka efter jag varit inne på andra servicen slutade instrumentpanelen att fungera. Hastighets-, varvräknare mm. När jag körde över ett gupp en dag senare började alla instrument helt plötsligt fungera igen. Verkstaden hade aldrig hört talas om detta problem.
(1:a servicen kostade 3700kr och 2:a kostade 4700kr)

Re: Lista kända fel

43
Hej alla, ansluter mig till klagomålen.
Känns på något sätt befriande att läsa att man inte är ensam om bekymmer med denna bilmodell.

Ett axplock från min samling med fel, bilen är en 2008.

Rost samtliga dörrar i överkant samt i plåtomvikningen. Trots noga tvagande har också en hel rost tittat fram under bakrutan.

Skeva bromsskivor två gånger, men dock oförskämt lätt att byta.

Fel/röta på jordpunkterna vilket har gett lite huvudbry, men jag har alltid en flaska kontaktspray samt 5.56 i bilen.

Krängingshämmare har jag bytat två satser, den ena höll faktiskt bara 500 mil. (obs rätta mig om jag har fel men det ser ut som samma skräp som sitter i Vw polo 9N)

Bulten har jag fått dra åt till stötdämparna, samt stereon har krånglat, men har gjort en fin knapp till säkringen, synd att klockan alltid går fel bara =(

I övrigt är det väl en ok bil, ett steg upp från Polon jag hade innan, men många pinnar ner från dom Honda jag haft.

Sen måste jag ge en eloge till hur fantastiska dom är på Hedin Bil i jönköping att förneka förekomsten av fel på modellen.

En Kia igen? Hmm, får fundera på det, verkar som kvalitén gått ner allmänt på bilar.

Re: Lista kända fel

44
Hej.. Jag fyller på
1. Stereo (bytt)
2. huvudbromscylinder(bytt)
3. Krängningshämmare (bytt)
4. Lacksläpp på rails (bytt)
5. Motor i akutläge ej över 2800 varv. (Fel på bränslefilter bytt)
6. Rostig bagagelucka ( omlackad)
7. Rostig bagagelucka igen 1 år senare (omlackad)
8. Rost insida bakdörrar ovansida i vecket för gummilist(omlackat)
9. Rattstång knakar vid sväng. (Bytt rattstång och servo)
10. All belysning svajar i styrka vid körning i takt till motorn( utredning pågår)

Har säkert glömt något..;)
Kanske någon här i forumet vet vad problemet med ljuset är. Antar att fler haft detta bekymmer..

Bra med garantier men när bilen e på verkstad har man ju ingen glädje av

Re: Lista kända fel

48
2010 sw komfort

Byte:
4000 mil: stag handbroms
6200 mil: krängningshämmare
6700 mil: förvärmare bränslefilter
6700 mil: bussningar bakvagn

Allmänt:
Kassa vindrutespolare
Immar gärna på vintern vid auto-läge på ACn
Halv-/helljus kunde gärna varit bättre
Cd spelaren, känner ibland inte av skivorna

Överlag nöjd med bilen och Bergners bil i Umeå. Funderar på 2013 men lite osäker på priset...
Kia Cee´d 1.6 CRDI SW aut - 13 Matrix Brown

Re: Lista kända fel

49
Jag har bytt till Nya Ceed 2013 bilen är så mycket "mera" bil med flera klasser bättre komfort men fortfarande finns saker som är bedrövligt dåliga.

Kass vindrutespolning (sämmre än 2011)
Stolsvärme (skit kass - tar en evighet innan det ens känns)
Stereon (likvärdig med en transistorradio från -72) bakhögtalarna hörs inte om man inte fadear över till nästan max bak
Känns som motorstyrkan är svagare

Återgå till "Problem"