Annons

Kia ceed 1.6crdi 2011- angående 6vxl lådan

1
Hej.

Är det samma kända klonk vid växlingar på den 6 växlade lådan?

Har denna limited slip differential sk LS?

Har någon testad att byta oljan till motul gear v300 75w90?

Och är det någon med guide på byte på den 6 växlade lådan? Dvs jag vill veta vars påfyllnadspluggen samt avtappningpluggen är någonstans.

Tacksam för svar
Annons

Re: Kia ceed 1.6crdi 2011- angående 6vxl lådan

2
Hej.
Samma (kända?) klonk som vad?
Varken den 5- eller 6-växlade manuella lådan har LS.
Nej. Rekommenderad olja är: SAE 75W/85 eller API GL4 1.9 liter
Avtappningen är en stor plugg, sitter nere på lådan. Går inte att missa.
Påfyllningen ser mer ut som en vanlig bult, fast den sticker ut längre än de andra. Ska se om jag kan bifoga bild.

Re: Kia ceed 1.6crdi 2011- angående 6vxl lådan

4
HellboyElvis skrev:Hej.
Samma (kända?) klonk som vad?
Varken den 5- eller 6-växlade manuella lådan har LS.
Nej. Rekommenderad olja är: SAE 75W/85 eller API GL4 1.9 liter
Avtappningen är en stor plugg, sitter nere på lådan. Går inte att missa.
Påfyllningen ser mer ut som en vanlig bult, fast den sticker ut längre än de andra. Ska se om jag kan bifoga bild.

Grymmy snyggt fixat med bild!

Vars fick du tag på den bilden? Är nämligen ute efter en manual till kia från 2011- ? Nerladdning av manual eller köoa vars?

Jag har läst mkt om att många haft problem med ett klonk på låga växlar dvs 1-2-3 och kan tänka mig att det är ett mekanislt spel i hela drivlinan som känns av mkt pga utav att dem inte har ett dubbelmassesvänghjul.

Angående oljan så har jag läst på en rysk sida om att dem testat motul oljan som är helsyntet och esterbaserad. Skall tydligen bli bättre växlingar med den..

Är stort fan utav motul då dom har bland dom absolut bästa oljorna på marknaden.

Är orginal växellådsolja helsyntet?
75w85 är en liten udda viscositet vid rätt temperatur, jag tror inte det skulle påverka till det negativa att köra 75w90.
Kan ha fel.

Tack för bra svar!
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"