Annons

Blivande KIA ägare! Cee´d 1,6 CRDI ECO- 2008

1
Jag har aldrig tidigare ägt en KIA, inte heller åkt i en. Jag har för tillfället en Passat 1.8 T som jag tänker byta in mot en KIA.

KIA:n har gått 10500 mil och är från 2008. Är det något jag bör veta om? Bra bil? Kolla extra mycket på när jag tittar på bilen?

Skulle även vilja veta hur förbrukningen ser ut?

Uppskattar alla svar! Tack på förhand
Annons

Re: Blivande KIA ägare! Cee´d 1,6 CRDI ECO- 2008

4
HellboyElvis skrev:Oj, svårt med så gammal bil... Vet inte riktigt var man ska börja.
Kolla om turbon blivit bytt. Kolla om saker blivit gjorda under garantitiden. Kolla rosten. Kolla så bilen fått rätt service under åren.
Mest generella tips, men turbon är nog det viktigaste (läs dyraste) att ha koll på. Förbrukningen ligger väl ca. 0.6 - 0.7
Finns det en turbo på en sådan bil? Den har 89 hk.. 0.6-07 låter lite väl mycket för en diesel på 89kh!

Re: Blivande KIA ägare! Cee´d 1,6 CRDI ECO- 2008

7
Nu vet jag inte varför det inte kom med. Skrev ett inlägg om min skrothög av modell Ceed SW med komfortpaket. Köpt på Hedins 13/5 2008, en årsm 07, uttagen i september 2007.

Leta på mina inlägg om denna ceed. Den har haft nästan alla kända och okända fel en Ceed kan ha.
Min bil var den första med blästringsskador, p.g.a. för breda däck och för smala stänklappar. Fram- och bakdörrar, trösklar och bakskärmar.
Rost vid övere bromsljus, som dessutom sprack, rost rutram bakruta och rutramarna på bakdörrarna. Blev ny hellack, ok , inte hel, de lät bli att lacka om taket.
En massa missljud från fram- och bakvagn, massor av leder och bussningar bytta. Datorfel, datorn byttes ut.

Nu är jag inte vän med den nya forumprogramvaran. Men om du är det kan du ju söka efter inlägg om min bil postade av mig. Det finns massor med fler saker som jag inte kommer ihåg.

Kia nr.2 en 2011 SW komfort var i stort felfri, fick byta ut tändningsnyckeln. Kia ceed 2015, felfri sedan inköp 27/2 2015.

Så KÖP INTE en tidig Ceed, avråder bestämt. Köp en som är yngre än 7 år som gått mindre än 15000 mil. Så har du garanti kvar...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Blivande KIA ägare! Cee´d 1,6 CRDI ECO- 2008

9
Ronnie skrev:Nu vet jag inte varför det inte kom med. Skrev ett inlägg om min skrothög av modell Ceed SW med komfortpaket. Köpt på Hedins 13/5 2008, en årsm 07, uttagen i september 2007.

Leta på mina inlägg om denna ceed. Den har haft nästan alla kända och okända fel en Ceed kan ha.
Min bil var den första med blästringsskador, p.g.a. för breda däck och för smala stänklappar. Fram- och bakdörrar, trösklar och bakskärmar.
Rost vid övere bromsljus, som dessutom sprack, rost rutram bakruta och rutramarna på bakdörrarna. Blev ny hellack, ok , inte hel, de lät bli att lacka om taket.
En massa missljud från fram- och bakvagn, massor av leder och bussningar bytta. Datorfel, datorn byttes ut.

Nu är jag inte vän med den nya forumprogramvaran. Men om du är det kan du ju söka efter inlägg om min bil postade av mig. Det finns massor med fler saker som jag inte kommer ihåg.

Kia nr.2 en 2011 SW komfort var i stort felfri, fick byta ut tändningsnyckeln. Kia ceed 2015, felfri sedan inköp 27/2 2015.

Så KÖP INTE en tidig Ceed, avråder bestämt. Köp en som är yngre än 7 år som gått mindre än 15000 mil. Så har du garanti kvar...
Hittar inte några av de inläggen? Menar du på detta forumet?

Re: Blivande KIA ägare! Cee´d 1,6 CRDI ECO- 2008

10
KIAGER skrev: Hittar inte några av de inläggen? Menar du på detta forumet?
Jupp. Då får jag väl leta, även om sökfunktionen är lite ologisk, eller om det är jag som är det... :)Här är några inlägg
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php? ... trad#p1669

http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php? ... 007#p26264

http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php? ... 2007#p1515
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"