Annons

Hur själv avgöra om den elektriska extravärmen fungerar?

1
Om man i Kia har ett extra el-element p.g.a. dess dåliga värme via motorn, hur undersöker man om det ens finns och hur undersöka om det fungerar?

Jag hävdar iaf att min 2007 inte har någon extravärme.
Någon som kan upplysa om hur lång tid det tar i stadstrafik innan man iaf har sådan värme så man inte fryser om händerna?

I min bil måste jag köra i minst 10 minuter innan jag känner några plusgrader i blåset. Om det var elektrisk extravärme borde det ju bli plusgrader direkt man startat motorn, typ.

Så upplys mig. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Hur själv avgöra om den elektriska extravärmen fungerar?

2
Jag har ju ännu inte någon egen bil att jämföra med, men väl en provtur och en diskussion med säljaren. Dagen jag var ute och åkte så var bilen kall och det var kallt ute. Värmen kom trots detta direkt. Säljaren beskrev värmen som en kombination av brödrost och hårtork. Dvs. brödrost-värme-element, och där värmen blåses in i kupén med hårtorken (han ville nog vara övertydlig då jag kanske inte ger intryck att vara bilmek...).

Så ska det vara samma på 2007 och 2010, så verkar din vara paj. Eller i vart fall slö (för den funkar ju, fast först efter tio minuter).
Cee'd 1,6 CRDI SW '10

Re: Hur själv avgöra om den elektriska extravärmen fungerar?

3
PendlarPelle skrev:Jag har ju ännu inte någon egen bil att jämföra med, men väl en provtur och en diskussion med säljaren. Dagen jag var ute och åkte så var bilen kall och det var kallt ute. Värmen kom trots detta direkt. Säljaren beskrev värmen som en kombination av brödrost och hårtork. Dvs. brödrost-värme-element, och där värmen blåses in i kupén med hårtorken (han ville nog vara övertydlig då jag kanske inte ger intryck att vara bilmek...).

Så ska det vara samma på 2007 och 2010, så verkar din vara paj. Eller i vart fall slö (för den funkar ju, fast först efter tio minuter).
Tror snarare att det är motorns temperatur, isf, som ger värme.
Tror jag ringer verkstaden på måndag.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hur själv avgöra om den elektriska extravärmen fungerar?

5
bladhet skrev:Ni som tycket att värmen är dålig skulle behöva testa att trycka in blåset uppe nere och de mot kroppen.. Vilket innebär att man reglerar allt själv och inte har det på auto.. Tycker det blir en jävla värme när man gör så.. Och fort går det också
Håller med, gör som Bodensaren beskriver.
Tycker faktiskt värmen funkar riktigt bra.

(Ni som fortfarande inte har någon signatur med modell och år, fixa gärna en dylik
mycket bra när det diskuteras specifika egenheter ;) )
2018 cee'd SW GDi
fd. 2010 cee'd SW CRDi

Re: Hur själv avgöra om den elektriska extravärmen fungerar?

6
r_o_n skrev:
PendlarPelle skrev:Jag har ju ännu inte någon egen bil att jämföra med, men väl en provtur och en diskussion med säljaren. Dagen jag var ute och åkte så var bilen kall och det var kallt ute. Värmen kom trots detta direkt. Säljaren beskrev värmen som en kombination av brödrost och hårtork. Dvs. brödrost-värme-element, och där värmen blåses in i kupén med hårtorken (han ville nog vara övertydlig då jag kanske inte ger intryck att vara bilmek...).

Så ska det vara samma på 2007 och 2010, så verkar din vara paj. Eller i vart fall slö (för den funkar ju, fast först efter tio minuter).
Tror snarare att det är motorns temperatur, isf, som ger värme.
Tror jag ringer verkstaden på måndag.
Som jag skrev. Bilen var kall, det var kallt ute. Det blev ändå varmt fort. Hur menar du då att det är motorns temp som värmde i kupén? Och beskrivningen ovan är ungefär den som säljaren gav av hur värmningen i Cee'd är uppbyggd, och att det därför inte behövs webasto etc.
Cee'd 1,6 CRDI SW '10

Re: Hur själv avgöra om den elektriska extravärmen fungerar?

7
Jag tycker jag förklarat tydligt vad jag menar.
1. Elvärme = direkt man vrider om nyckeln
2. Värme från motorn = att motorn måste bli varm först.

I min bil så är det punkt 2 som gäller....



Dessutom så finns det inget läge "auto" i min eftersom det är AC och inte "klimatanläggning".
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hur själv avgöra om den elektriska extravärmen fungerar?

9
Det är ett välkänt "problem" med alla moderna, snåla diselmotorer. Verkningsgraden är så hög (c:a 40%...) jämfört med exempelvis bensinare, att det blir mindre spillvärme. Men därav den elektriska värmaren som är tänkt att kompensera för de nya dieslarnas effektivitet. Hur väl den funger på ceed vet jag dock ännu inte eftersom den hämtas på måndag...
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008

Re: Hur själv avgöra om den elektriska extravärmen fungerar?

10
Jalle skrev:Jag var på min lokale handlare med samma fundering det tar 10 min innan jag får bra värme...Hans förklaring var att dieselmotorer utnyttjar bränslet så effektivt har spillvärmen lr vad man ska säga inte värmer upp motorn lika bra lr fort? Skitsnack lr vad säger ni?
Din handlare har helt rätt. En modern dieselmotor har problem med att få upp värmen pga hög verkningsgrad. I min bil funkar den elektriska extravärmen kanon, det kommer varm luft efter ca 1-2 minuter.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"