Annons

Ny Kia fantast. Ett par frågor.

1
Hej alla glada. Jag är nybliven Kia ceéd ägare. En 2010 1.6 disel. Jag var förbi Uppsalabilforum för att kolla på en Saab 9-3. Den var såld så jag fick titta på en ceed istället, och jag älskade den. Så den blev min. Supernöjd med bilen.

Jag har aldrig ägt en diselbil förut så jag visste ingenting om att det fanns ett partikelfilter som måste renas. Nu är det så att jag bara kör i stan, och har förstått att det inte är så bra för detta filter.

Börjar filtret rena sig så fort man kör landsväg eller hur funkar det?

Jag ska serva bile om ett par veckor, är det någonting man ska be dom göra? Finns det en nyare programvara el. liknande?

Tack på förhand.

/Niklas
Annons

Re: Ny Kia fantast. Ett par frågor.

2
Partikelfiltret behöver regenereras (Rengöras) ungefär 1 -2 gånger per tank diesel.
Regenereringen (Rengöringen) startar när sensorer känner av att filtret börjar fyllas. Ett krav för att rengöringen ska startas är att motorn är uppe i temp.

Själva processen tar ca 15 minuter och du märker att den sker genom att bränsleförbrukningen stegrar och att bilen kan lukta illa och i vissa fall ryka lite vitt. Ibland kan den även bli lite ryckig och mullra lite mer. Moderna filter som kom till årsmodell 2010 kräver inte så mycket för att klara sin rengöring. Det som krävs är att du kör omkring under de ca 15 minuterna som rengöringen pågår. Rengöringen avbryts om du stänger av bilen eller om du står längre tider på tomgång då den stängs av av säkerhetsskäl så att inget under bilen ska ta eld. Samt att den stängs av vid tomgång eller för långsam körning i och med att filtret kan bli överhettat utan ett större flöde av avgaser.

Landsvägskörning och helst motorvägskörning var ett krav på de äldre eftermonterade filtrena (2009 och tidigare för Kia). Idag krävs det bara ett man kör omkring och undviker tomgång. Men det är klart att rengöringen tar längre tid och filtret slits mer om man bara kör i stadstrafik.

Om inte rengöringen får gå klart så kommer till slut motorvarningslampan börja blinka. Då skall man omedelbart bege sig ut på en långkörning i högre hastigheter under minst 30 minuter. Släcks inte lampan då, krävs verkstadsbesök och i vissa fall dyra reparationer. Flera avbrutna regenereringar skadar även motoroljan som kan bli utspädd av diesel. Filtret och avgassystemet med katalysator kan även de skadas av många avbrutna regenereringar.

Mitt tips är i alla fall i början att du har koll på den aktuella förbrukningen och om du ser att den stiger omotiverat kan du testa om det är en rengöring som startat genom att motorbromsa ordentligt. Går inte förbrukningen ner på 0 är det en rengöring som startat. Fortsätt då att köra i 15-20 minuter tills dess att förbrukningen återgått till det normala.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"