Annons

Diesel vs bensinare

1
Skulle va kul att höra era åsikter angående Ceed crdi gentemot Ceed 1.6 bensinare.
Fördelar..nackdelar osv....

I Skåne kostar en Ceed SW med komfortpaket och metaliclack 183.100 kr
Exakt samma bil med 1.6 bensinmotor på 126 hk kostar 164.100 kr
En prisskillnad på 20.000 kr
Annons

Re: Diesel vs bensinare

2
Jag tycker att när det kommer till små motorer är en diesel generellt mycket trevligare att köra. En 1.6 bensinare behöver lite varv för att det ska hända något medan 1.6 dieseln har lite mustigare karaktär med mer att ta från vid lägre varv. Det tycker jag är värt en hel del. Nu har jag inte provat Cee'd 1.6 bensin, bara andra liknande bilar. Jämfört med dem är Cee'd 1.6 CRDi en väldigt trevlig motor och ger en mycket mer "körbar" bil.

Re: Diesel vs bensinare

3
Om man tycker utifrån ekonomi så är det väl hur ofta man byter bil och körsträcka. Byter man ofta, var tredje år eller oftare och inte kör speciellt mycket kanske inte merkostnaden för dieselbilen är värt det.

Men bilen är billig, även i dieselutförande, så jag väljer iaf diesel.
Drar man släp/husvagn så ökar ju inte förbrukningen speciellt mycket på en dieselbil.

De som säljer Kia ceed där jag bor har aldrig bensinmodellen hemma, de nämner inte ens att den finns. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Diesel vs bensinare

4
Ronnie skrev:Om man tycker utifrån ekonomi så är det väl hur ofta man byter bil och körsträcka. Byter man ofta, var tredje år eller oftare och inte kör speciellt mycket kanske inte merkostnaden för dieselbilen är värt det.

Men bilen är billig, även i dieselutförande, så jag väljer iaf diesel.
Drar man släp/husvagn så ökar ju inte förbrukningen speciellt mycket på en dieselbil.

De som säljer Kia ceed där jag bor har aldrig bensinmodellen hemma, de nämner inte ens att den finns. :)

Håller med dej Ronnie om att återförsäljarna sällan har någon bensinare hemma för provkörning.
Verkar som om dom är helt ointresserade av att sälja bensinare.
Kan det månde vara så att dom har högre vinstmarginal på dieslarna ?????? ;)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Diesel vs bensinare

6
pope skrev:Eller kunden vill ha disel.
Precis, kundens efterfrågan på bensinare är extremt liten.
Man behöver inte komma upp i mycket mil om året innan det lönar sig med diesel,
vilket har tagits upp i andra trådar.
Och som många skriver, är vridmomentet helt annorlunda mot en bensinare, kommer
nog aldrig gå tillbaka till bensinare igen :)
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Diesel vs bensinare

7
pope skrev:Eller kunden vill ha disel.
Kan så vara...men samtidigt så styr återförsäljarna kunderna att köpa diesel. Som sagts innan...
inte många som fått provköra en bensinare vilket jag tycker är lite synd. Bensinmotorn är ju en
toppmodern 126 hk vvt motor som går tyst och drar fint genom hela varvtalsregistret. Liksom crdi:n
är bensinaren 6 växlad sedan 2011.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Diesel vs bensinare

8
Kört bensin varianten av ceed i ca 1 vecka! Måste säga att det är som två olika bilar!! Händer ingenting när man ska accelerera !!

Och motor ljudet i farten 110-129 är hemskt surrig upplevelse!! Vid lägre eller högre farter helt ok!! Hade valt annan bil om ej diesel funnits på den ........Lätt
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: Diesel vs bensinare

9
frazze skrev:Kört bensin varianten av ceed i ca 1 vecka! Måste säga att det är som två olika bilar!! Händer ingenting när man ska accelerera !!

Och motor ljudet i farten 110-129 är hemskt surrig upplevelse!! Vid lägre eller högre farter helt ok!! Hade valt annan bil om ej diesel funnits på den ........Lätt
Var det en bensinare med 5 eller den nya 6 växlade lådan ???????
Tja...dieseln är väl knappast någon axsnabb bil den heller... eller hur ;)
Enligt Kias bilspecifikationer är bensinaren nästan 1 sek snabbare från 0 till 100
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Diesel vs bensinare

10
Dieseln är ju pigg ändå. Gasade upp till över 195 km/h vid ett tillfälle i somras, när jag släppte av så hade den inte slutat att öka farten iaf.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"