Annons
Annons

Re: Service Prislista.

12
bladhet skrev:Du som lämnar din bil till mekonomen kommer endast ha 2 års nybilgaranti. Grattis och lycka till om och när du ska bråk om nå fel efter det andra året.
3 år är det som gäller då, dock håller jag med dig lite, bilföretag är alltid experter
på att hitta små kryphål.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Service Prislista.

13
Det är nog säkrast att göra service i 7 år för över 3:- milen då ceed verkar ha dålig kvalitet, elfel, farthållare, missljud i acc inom 300 mil, hoppas Kia tar acc på godvill då den verkar rosta pga. någon isolering den är klädd med.
En förfärlig bil att köra på dåliga gropiga vägar, det skramlar i dörrar och smäller i fjädring även i 20km fart.

Re: Service Prislista.

14
pope skrev:Det är nog säkrast att göra service i 7 år för över 3:- milen då ceed verkar ha dålig kvalitet, elfel, farthållare, missljud i acc inom 300 mil, hoppas Kia tar acc på godvill då den verkar rosta pga. någon isolering den är klädd med.
En förfärlig bil att köra på dåliga gropiga vägar, det skramlar i dörrar och smäller i fjädring även i 20km fart.
Du är ju lika bitter som jag var med vår förra Kia, en crdi -07 som var ett ruggigt måndagsex. Får hoppas du får åtgärdat det som behövs. Jag hade iaf turen att ha en bilfirma/verkstad som fixade allt som strulade på min bil. Skramlet i underredet fixade de åt mig iaf, kunde inte köra över ett brunnslock eller fartgupp utan att det väsnades underifrån.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Service Prislista.

16
Bilbörsens verkstad är ju en mekonomen verkstad.. 7 års garantin lär ju gälla även på mekonomen verkstäder i hela sverige då!? kan ju inte vara bara bilbörsens mekonomen verkstad som är auktoriserad!!
skumt isf om det är så!???

För att förtydliga lite, Bilbörsen säljer ju Kia och Subaru i Linköping, men i sina lokaler har dom även en Mekonomen verkstad, Vd är storebror, och Verkstads chef är lillebror, men dom äger rubbet innanför sitt staket och deras meko verkstad kan inte vara den ända som är auktoriserad!..

Re: Service Prislista.

17
Att påstå att en Mekonomen verkstad inte kan vara auktoriserad Kia verkstad är lika befängt som att säga. JORDEN ÄR PLATT!

Nu säger jag inte att alla Mekonomen är auktoriserade. Men en del auktoriserade Kia bilverkstäder är även anslutna till Mekonomen.

Om nu någon människa inte tror mig så uppmanar jag er att gå in på Mekonomens hemsida och söka efter en bilverkstad i Visby. Gå därefter in på Kias Sida och sök efter en auktoriserad bilverkstad i Visby. Om ni har gjort rätt så ser ni att ett företag som heter Österby Bil & Maskin(verkstad) AB finns med på båda sidor.

Ganska lustigt rykte att ingen Mekonomen verkstad kan vara auktoriserad.

Re: Service Prislista.

18
Hur kan man säga"hutlöst" innan man jämnfört med andra märken?
Hade en Audi för nått år sen, där kosta 3000mila 6800:- och 6000mila 11200:-.
Nyttjar man sina 3000mil på 1år så har du en VÄLDIGT bra servicekostnad/mil och en oslagbar milkostnad om du räknar in allt (skatt,försäkring, service, slitage mm).

3000 är alltid 3000 men ser man till vad man får för pengarna (7års garanti) så är det INGENTING.

Jobbar på Kia verkstad så lite partisk är jag nog men har också disskuterat detta 100ggr och alla är med på att det är billigt om man kör mkt dvs. nyttjar milen till fullo!

Fredrik

Re: Service Prislista.

19
Idi skrev:Att påstå att en Mekonomen verkstad inte kan vara auktoriserad Kia verkstad är lika befängt som att säga. JORDEN ÄR PLATT!

Nu säger jag inte att alla Mekonomen är auktoriserade. Men en del auktoriserade Kia bilverkstäder är även anslutna till Mekonomen.

Om nu någon människa inte tror mig så uppmanar jag er att gå in på Mekonomens hemsida och söka efter en bilverkstad i Visby. Gå därefter in på Kias Sida och sök efter en auktoriserad bilverkstad i Visby. Om ni har gjort rätt så ser ni att ett företag som heter Österby Bil & Maskin(verkstad) AB finns med på båda sidor.

Ganska lustigt rykte att ingen Mekonomen verkstad kan vara auktoriserad.
Det har ingen sagt, dock måste man ha utbildad personal via Kia och deras utrustning för att bli aukt. alla kan bli det så länge dom kalrar "testet".
Där jag jobbar, vi har vart Kia verkstad sen 2004 har jag för mig vi är Meca anslutna detta inbär inte att Meca och Kia har något gemensamt.
Samma hall olika delar olika mekar olika datorer mm mm.

Re: Service Prislista.

20
fload83 skrev:
Det har ingen sagt, dock måste man ha utbildad personal via Kia och deras utrustning för att bli aukt. alla kan bli det så länge dom kalrar "testet".
Där jag jobbar, vi har vart Kia verkstad sen 2004 har jag för mig vi är Meca anslutna detta inbär inte att Meca och Kia har något gemensamt.
Samma hall olika delar olika mekar olika datorer mm mm.
Jo bladhet skrev det här på sida 2 längst upp. Sen har jag läst det någon annanstans också, Kan ej komma på om det var här zatzy eller flashback.
Sen verkar du bara ha omformulerat texten jag skrev och utgången blir den samma. Att auktoriserad Kia verkstad kan heta vad som helst. Mekonomen, Meca, Kenneths erotiska massage och dieselservice (with happy ending) AB.


Självklart kan man tycka att priset på en service kan vara ok om man kör långt. Även jag tycker att det inte är helt galet om Kia/återförsäljaren sköter sig när det gäller garantiåtgärder. Men för en snåljåp som inte kör så långt och är van att det ska gå 2-3 år mellan service så känns det som en sur utgift.

Hade vart oändligt härligt om fler anammade det där servicepaketet som någon säljer ihop med nya bilar.
4300 (eller vad det nu var) för service dom första tre åren är inte fel.

Återgå till "Service, garanti och försäkring"