Annons

Varför så mycket slarv med servicen?

1
Hej på er!

Jag är ny på forumet här och gjorde en snabb sökning, men hittade inget om detta. Nu kommer detta säkert att upplevas som provocerande men ta det på rätt sätt.
Jag är ute efter en nyare Ceed eller Optima diesel för att jag ska byta jobb och behöver en betydligt billigare bil att pendla med, rent driftmässigt.

Hur som helst så lusläser jag Blocket dagligen på nya bilar och mailar/ringer om bilar ber om bilder från serviceboken för att se så att servicarna är gjorda enligt intervallerna. En upptäckt som jag har gjort är att det slarvas ENORMT mycket med servicarna, vilket enligt texten i serviceboken innebär att nybilsgarantin slutar gälla (det ska göras senast på dagen två år alternativt max 3000 mil efter förra servicen. Icke förhandlingsbart).
De senaste veckorna har jag kollat upp lite drygt 20 bilar och ungefär hälften av dem har det slarvats med servicen på. Någon är servad en vecka för sent, någon 3-4 månader, någon är servad 7 mil för sent osv osv.

För mig som köpare av en begagnad Kia är en bil utan nybilsgaranti totalt otänkbar att köpa och bilen är död på marknaden för mig. Man har ju ändå 3000 mil och 2 år på sig att serva och det borde ju inte vara så svårt att hinna med.

Är detta något som ni experter kan svara på? För mig är det ofattbart att folk riskerar sin nybilsgaranti pga ren lathet (kan inte vara annat). Alla moderna bilar som jag någonsin har haft har ju varnat 1-2 månader eller 100-300 mil innan det är dags för service, och jag misstänker att inte Kia är ett undantag, så man kan ju omöjligt missa det.

Mvh Mattias
Annons

Re: Varför så mycket slarv med servicen?

2
Precis. Det går inte att missa det.
Dels har du service-remindern i bilen men framförallt har du det svart på vitt i servicehäftet.

Sen är det inte så att ALL garanti slutar gälla bara för att man sumpat servicen. En del i motor och drivlina är borta samt alla servicerelaterade saker. (Saker som utförs/kontrolleras på servicen)
Men resten är kvar, och även avgaskravsåtagandet.

Sen finns det även en acceptansnivå. Verkstaden kan ansöka om återinträde i garantin om du kommit ca 100 mil över gränsen eller varit 3 veckor sen. Det brukar inte vara några problem, speciellt inte nu i Corona-tider.
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"