Annons

Konsumentjudo

1
Jag är lite sur över att det inte går att få ett trovärdigt svar från Kia Sverige trots att man betalar för att ringa till deras infohelpdesk. Ännu mer anmärkningsvärt blir det när helpdesken uppger att garantin inte gäller för att den auktoriserade säljaren skickat med fälgar av fel mått.
Av vad jag läst mig till och själv upplevt tänker jag mig att det får anses fastställt att kundbemötandet från Kia Sverige håller en nivå som förmodligen inte är sanktionerad från Kia Korea.
Jag har därför vänt mig hit
http://www.kianewscenter.com/
Contact Us
Michael Choo
GM-International PR
Korea, Republic
mjc@kia.com
+82-2-3464-5663
För att få reda på vilka ET-mått som är ok.
Jag passade på att berömma bilen och nämna att Kia Motors Sweden AB dessvärre inte lever upp till kvalitetsnivån av bilen och förmodligen inte heller till den standard som Kia önskar ska upprätthållas av deras lokala representanter över världen så jag rekommenderad dem att göra revision på den svenska verksamheten.
Vem vet kanske Michael får han fler mail och kanske blir det ett Nytt Gott KiaSwedenAB i År 
Annons

Re: Konsumentjudo

2
Bra initiativ!

Som jag sagt i mina tidigare inlägg i frågan om kundbemötandet från KIA Sverige, så finns det mycket övrigt att önska....

Jag skrev i höstas ett mail till dem om att det var dålig policy att alltid hänvisa till återförsäljaren, som ofta inte vet mer än den undrande kunden och fick faktiskt ett svar med innebörden att man "i nuläget" inte hade support till slutkund och vill man tolka det positivt, kanske det innebär att man är medveten om problemet och med en ytterligare lite positiv tolkning också diskuterar frågan.

Fler mail till "högre ort" kan säkert hjälpa till!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Konsumentjudo

3
Låter som att man med kanske skulle kasta iväg ett mail. Får ju ingen som helst hjälp av vare sig ÅF elr kia Sverige i olika frågor. Blir lite nyfiken när du skriver fel mått på fälgar du fått med. Jag märkte att min åf satt på 17 tums fälgar på bilen som vinterdäck. Men det kanske är en reklamation för jag sa vid köp tillfället att jag ville ha samma storlek på vinterdäcken som sommardäcken som satt på hade. Är det en samma grej för dig??

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Konsumentjudo

4
Andull skrev:Låter som att man med kanske skulle kasta iväg ett mail. Får ju ingen som helst hjälp av vare sig ÅF elr kia Sverige i olika frågor. Blir lite nyfiken när du skriver fel mått på fälgar du fått med. Jag märkte att min åf satt på 17 tums fälgar på bilen som vinterdäck. Men det kanske är en reklamation för jag sa vid köp tillfället att jag ville ha samma storlek på vinterdäcken som sommardäcken som satt på hade. Är det en samma grej för dig??

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Jag har blivit rätt uppgiven av kontakterna och de verkar stämma överens med andras upplevelser.
I den situationen är det inte fel att fler går till högre ort.
Beträffande just mina frågor så skiljer de sig från dina.
Mina behandlas här:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=11&t=4306
och här
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=11&t=4311

Re: Konsumentjudo

5
Det rör sig...
Ganska snabbt svar tycker jag för att vara så högt upp och dessutom föredömligt agerat. Inte så mycket, "locket på" eller "teflon" här inte
"Greetings from Kia Motors global HQ in Korea.

Thank you for your inquiry. We are liaising with our R&D center to get answers to your questions and I will be back in touch soon. In the meantime, I will also bring up your complaints about Kia Motors Sweden with the relevant teams here in Korea and in Europe.

Kind regards,
XXXXX XXXX
General Manager
Overseas PR Team
Kia Motors Corporation"


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Konsumentjudo

6
Suck
Fick detta
Ska skriva ett svar snart
Säkerhet är viktigt
Frågan är om min bil är osäker då den levererats med originalfälgar av av andra mått än angivet
Säg att jag haft en massa Kiabilar sen tidigare och haft däck som varit original Kia men till annan modell och blott skiljt något hade de då varit ok
Hur vet jag om de som råkar sitta på nu är gjorda för min bil om det nu är så viktigt för trafiksäkerheten att man har rätt fälgar.
En inte obetydlig frustration växer inom mig...

"Dear Mr. Xxxx,

I have heard back from our R&D center in Korea and I am afraid that we cannot provide the offset value to individual consumers who seek to install aftermarket rims on Kia vehicles.

As you may know, wheel offset is an important factor that effects the vehicle' performance and safety, and it is optimized and fixed at the beginning of the development stage of the vehicle.

Hyundai-Kia Motors cannot approve or provide the wheel offset value to customers/agencies who want modify (remove certified original vehicle parts, in this case wheels) their vehicle for aftermarket purposes due to possible safety issues that may arise as we cannot be held responsible for any accident or injuries that might occur as a result of such modification.

I know this is not the answer you were looking for but this is our official company stance and I ask for your kind understanding.

Kind regards,

Xxxxxxx
General Manager
Overseas PR Team
Kia Motors Corporation"

Re: Konsumentjudo

7
Det där är en friskrivning från ansvar som heter duga..........

För oss som har speciella vinterfälgar är det en intressant fråga, eftersom det tydligen inte finns några tredjepartsfälgar som är "original", ändå levererar de auktoriserade återförsäljarna/verkstäderna i Sverige dagarna i ända färdiga hjul till bilägarna!

För egen del vet jag att mina original sommarhjul till min Niro har ET45 på 6,5Jx16 (står inpräntat på fälgarnas insida) och mina vinterhjul från min återförsäljare har följande data (enligt en uppgift på tillverkaren Alutecs hemsida:

AlutecSinga
PKW-Sonderrad Singa
SIN 656
6,5J x16H2 Mittenzentrierung
50788
ALUTEC Germany SIN 656
6,5J x16H2
ET (s.o.)


Inget ET värde står där alltså, men på ett annat ställe har jag sett ET-värdet 42,5

Vad allt detta innebär för min köptrygghet har jag ingen aning om!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Konsumentjudo

8
Skärmavbild 2017-01-02 kl. 18.50.50.jpg Skärmavbild 2017-01-02 kl. 18.50.50.jpg Visad 4431 gånger 32.12 KiB
Bilden från A&I visar som synes på ET46 för Niro!

Kan tillägga att det på det tyska forum som jag ofta kollar på (och ibland även gör inlägg på) under hösten pratats mycket om "godkända" vinterfälgar för Niro- vad nu detta innebär? Verkar som om något statligt godkännandeorgan verkar finnas med i spelet.....
https://www.niro-forum.de
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Konsumentjudo

9
Hej Kar,
Kolla i din service/garantibok som följt med bilen, hade en kompis med samma problem, han anmält till ARN och på grund att i boken är det skrivet att Kia motors står för garanti och sen på annan sidan står det återförsäljare står för garanti, bedömt ARN att det var otydligt garantivillkor och han fick bilen reparerat gratis, men vet inte om dom ha uppdaterat boken efter detta, var ett par år sen

Re: Konsumentjudo

10
Problemet är att det i boken står att måttet är viktigt men inte vilket mått det ska vara.
Återförsäljaren sätter på ett mått.
Kia säger att måttet är fel och antyder att garantin därmed inte stämmer, men raka svar kan han förstås inte ge.
Återförsäljaren ger ett "svepande säljarsvar", när jag informerar om beskedet från Kia, som inte säger något...


Skickat från min iPad med Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"