Annons

Missad service.

1
Köpte nyligen en Kia soul 1,6 bensin -09
Då jag uppräckte att det fattades service redovisning vid flertalet tillfällen.
10300 mil och service gjordes vid 7400, 4500.
Är detta något man borde vara orolig för, framtida påverkan och åtgärder?
Vill tillägga att jag har bokat och den ska in på service nu snarast.
Tack på förhand.
Annons

Re: Missad service.

2
andersson_tony skrev:Köpte nyligen en Kia soul 1,6 bensin -09
Då jag uppräckte att det fattades service redovisning vid flertalet tillfällen.
10300 mil och service gjordes vid 7400, 4500.
Är detta något man borde vara orolig för, framtida påverkan och åtgärder?
Vill tillägga att jag har bokat och den ska in på service nu snarast.
Tack på förhand.
Din garanti skulle ta slut nästa år. Nog tog den iofs slut redan vid den första missade servicen.
Köpte du privat eller på firma? Privat så är det inte mucket att göra, men om firma, så framtivinga sista årets garanti om de inte redan nämnt att den är utan garanti. Säger de inget förutsätter man att allt är som det ska.

Hade en Ceed SW till 9300mil och där var en s.k. "stor service" runt dessa mil. Men det var ändå mest vätskor och filter.
Diesel har ju kamkedja, men bensinare har kamrem. Intervall brukar vara, rent generellt, mellan 9000mil-13000mil beroende på bil och modell.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Missad service.

3
Vet att 2009 lämnades Kia soul och vissa andra modeller med 5 års nybilsgaranti, dessutom vart den ogiltig redan vid första service tillfället.
Den inhandlades via Kvd där jag missade notering av angående.
Där finns det endast tilläggsförsäkringar, vilket jag har 14 dagar tillgodo att teckna.
På Kias verkstad i Gävle påpekas endast att inga garantier gäller när service intervaller har missats.
Är smått orolig nu i efterhand om jag vill ha kvar bilen på grund av detta?
Men kanske är oroligheterna onödiga om det görs en större service där dom kan se i vilken grad av normalt slitage den har utsatts för.
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"