Annons

nybilsgaranti för begagnad bil, vad gäller?

1
Hej. Jag ska köpa en rio i dagarna och känner mig kluven och osäker. Valet står mellan en ny eller en som gått 350 mil och är registrerad i slutet av februari i år. Den begagnade har gått som lånebil på en verkstad och jag undrar hur det påverkar nybilsgaranti? Enligt ägare ska det vara 7 år, men hur vet jag att det inte räknas som att den gått kommersiellt? Finns garantin på papper som följer med bilen? Behöver jag tänka på något annat gällande den begagnade bilen? Tacksam för svar.
Annons

Re: nybilsgaranti för begagnad bil, vad gäller?

3
Du kan ringa en Kia-verkstad och fråga vad som gäller för just den bilen. Som sagt, privat och tjänstebil är 7 år eller 15.000mil. Bil för kommersiellt bruk har 3 år eller 15.000mil.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: nybilsgaranti för begagnad bil, vad gäller?

4
Finns två rutor i servicehäftet där man kryssar i antingen kommersiellt bruk eller privat bruk.
Som lånebil från firman brukar man inte kryssa i något sålänge firman står för bilen. Inte förrän bilen ska säljas, då blir det vad kunden (första riktiga ägaren) avser göra med bilen.
Så det viktiga för din del är att se till så serviceboken är rätt ifylld (eller inte ifylld alls) ;)
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"