Annons

Köpa en bil som ej servats ordentligt?

1
Hur dåligt är det att köpa en bil (en Rio, bensinaren, nya modellen) där första servicen missats med över 1000 mil? Att garantin försvinner, eller omvandlas till 3 år, det vet jag. Men jag tänker mer på bilen och motorn på sikt, är det som att be om problem? Jag kommer nämligen att ha kvar den här bilen länge. Prisavdraget är ca 10.000:- jämfört med en ordentligt servad Rio.
Annons

Re: Köpa en bil som ej servats ordentligt?

2
Kolback skrev:Hur dåligt är det att köpa en bil (en Rio, bensinaren, nya modellen) där första servicen missats med över 1000 mil? Att garantin försvinner, eller omvandlas till 3 år, det vet jag. Men jag tänker mer på bilen och motorn på sikt, är det som att be om problem? Jag kommer nämligen att ha kvar den här bilen länge. Prisavdraget är ca 10.000:- jämfört med en ordentligt servad Rio.
Vad är det för årsmodell?
Dessutom så är det väl två år enl. konsumentköplagen, inte tre, eller?
Är den ett år gammal, tappar du fyra års garanti för 10 000kr

Tror du kan hitta en fullservad privat för samma pris som firman. Om det är på firma du köper...pruta mer, eller be att de skickar med lite extragrejer. Bättre för firman. Bagagerumsmatta, full tank, dragkrok, vinterhjul. Något, men kanske inte allt. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Köpa en bil som ej servats ordentligt?

3
Det har gällt flera bilar nu, årsmodell 12 och 13, på blocket där säljarna varit privatpersoner. Men det är nog dumsnålt, en anledning till att jag fastnat för Kia är ju just deras generösa garantier. Samtidigt är det lockande att få en nästan ny Rio för en relativt billig peng. Men som du säger, man tappar 4 års garanti och inte minst finns det väl en anledning till att man ska göra en service vid ett visst miltal, hur bra är det att köra 1000 mil extra på samma olja...

Re: Köpa en bil som ej servats ordentligt?

5
Undvik att köpa en nyare Kia som inte servats enligt Kias rekommendationer och som inte är servad på auktoriserad verkstad. Garantierna är borta med vinden, och hur man som förstaägare av en ny bil kan ignorera servicar, eller serva på icke-auktoriserad verkstad, är för mig ofattbart. Snacka om kapitalförstöring!
Köp den bara om du kan få den till ett riktigt bra pris, dvs betydligt mer 10k under normalpris. Snarare 25-35 under...
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"