Annons

Service.

1
Någon som har gjort 6000 mila servie eller liknande på sin cee`d.
Vad kostade den och vad gjorde de???
Måste man använda Kias verkstad för att nybilsgarantin ska gälla eller kan man göra servicen hos typ en Mekonomen verkstad???
Annons

Re: Service.

2
Hey,

Jag har inte gjort service än, men tänkte bara upplysa om att du kan göra servicen nästan var som helst.
I den nya EU-förordningen 1400/2002EG gällande från 2003-10-01, har alla bilverkstäder verksamma inom eftermarknaden, dvs märkesoberoende, rätt att serva bilar som omfattas av nybilsgarantier, samt som bekräftelse på utförd service enligt biltillverkarens direktiv sätta sin stämpel i bilens servicebok. Detta har tidigare varit förbehållet märkeshandeln.
Jag ska lämna in min bil för att lacka om en dörr i veckan, kan höra då vad min mekaniker tar för det.

Peter
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Service.

3
Har nu gjort 6000 mil service hos Märsta bilhus, då jag bor tillfälligt i området.
Fick först ett pris på 4093:-, men eftersom jag hade fått ett rabatterbjudande på 400:- från Förenadebil där jag köpte vagnen, så fick jag även 400:- i rabatt hos Märsta bilhus.
Summa kardemumma 3693:-
Det går med andra ord att "pruta" på service priset!!!
Utöver servicen så tvättade de bilen utan extra kostnad plus att jag bad om att jag ville att de tog bort den riktigt irriterande automatlåsningen av dörrarna, också detta utan extra kostnad.
Riktigt nöjd med andra ord.

Re: Service.

4
Är vi riktigt riktigt säkra på det här med garantin, jag att det bara gäller den 3åriga garantin. Förlängningen på fyra år förutsätter en orginal KIA-service under hela perioden.

Det är otydligt, men jag har gärna fel.

Re: Service.

5
Jag snackade med en mekaniker om det och det beror lite på vad man gör. Vagnskadegarantijobb får t ex bara auktoriserade verkstäder utföra. De auktoriserade säger (i alla fall de jag pratat med) att de som får utföra service (enligt lagen alla som är certifierade) mycket väl kan tumma på kvalitet vad det gäller oljor, filter och liknande, men de får fortfarande sätta stämpel i boken. Däremot kommer försäkringsbolaget inte att godkänna reparation som görs på icke auktoriserad verkstad.

Jag har inte hört något om att det måste vara originalservice hela perioden, men det kan ju vara värt att kolla upp. Det fanns en artikel om det i senaste Kia Story och där pratade man om olika sorters verkstäder men det nämndes inget om att den förlängda garantin skulle påverkas.

Peter
Morgan skrev:Är vi riktigt riktigt säkra på det här med garantin, jag att det bara gäller den 3åriga garantin. Förlängningen på fyra år förutsätter en orginal KIA-service under hela perioden.

Det är otydligt, men jag har gärna fel.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Service.

6
Morgan skrev:Är vi riktigt riktigt säkra på det här med garantin, jag att det bara gäller den 3åriga garantin. Förlängningen på fyra år förutsätter en orginal KIA-service under hela perioden.

Det är otydligt, men jag har gärna fel.
Gruppundantaget säger att vem som helst som kan göra ett fackmannamässigt jobb får göra det. Men vad är ett fackmannamässigt jobb när man inte har tillgång till all information? Det finns idag inga andra verkstäder än de auktoriserade som har tillgång till all utrustning och information av den enkla anledningen att ingen har frågat efter det. Är det då fackmannamässigt?

Vad som är märkligt är att för att jobba med en bil så ställs inga som helst krav på certifiering eller utbildning.

Vad gäller nybilsgarantin oavsett längd, så är det ännu inte prövat i rätt huruvida man kan anse det fackmannamässigt utfört om man inte har utbildning eller teknisk utrustning från tillverkaren. DET kommer att bli en intressant följetong när det väl är dags.

Själv rekommenderar jag givetvis auktoriserad verkstad oavsett märke.

Som parentes så är Mekonomens tid för första service på en cee'd 2,5 timmar medan auktoriserad verkstad följer Kia's tidverk och debiterar 1,2 timmar.

Re: Service.

7
I Vi Bilägare nr 18 så hamnar KIA Cee´d illa till när det gäller servicekostnader. Av 25 redovisade bilar så var det bara 4 st. som kostade mer att serva. Om man dessutom jämför vad det kostar att serva t.ex. en Hyundai i 30 1,6 CDRi (10000 kr lägre kostnad) så förstår jag inte varför KIA är så mycket dyrare. Stämmer kostnaden i jämförelsen med vad ni fått betala för service?
Felingen
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 KOMFORT DRAGKROK SILVERMETALLIC
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"