Annons

Re: Partikelfilter bensinmotor

11
Tänkte se om någon har någon erfarenhet av att rensa partikelfiltret på en bensinbil? Den som finns på min bil ska vara "självrengörande" men varningslampan för filtret har tänts och släckts två gånger nu vilket är trist. Har någon provat något medel man häller i tanken som ska rengöra filtret som det finns till diesel?
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019
Annons

Re: Partikelfilter bensinmotor

14
Teemu skrev:Rätta mig om jag har fel, men kör man bla mycket korta sträckor så bilen inte hinner upp i temp så uppstår nog dessa lägen.
Jo full medveten om detta med korta sträckor. Men trodde detta gällde diesel. Visste dock inte att nya bensin bilar också har partikelfilter innan jag köpte min Ceed. Verkar vara väldigt känslig för detta med korta sträckor.
Jag hade en BMW 320dA innan denna Ceed. Körde den i 7år 12k mil utan att nån lampa för partikelfilter tändes.

Re: Partikelfilter bensinmotor

16
Classe skrev:Då var det dax att bränna motorväg igen för att släcka lampan.
Gillar verkligen miljötänket med partikelfilter!!
Samma för mig. Lampan tändes för 4,e gången i förrgår. Fick köra en rejäl sträcka denna gång för att lampan skulle slockna. Helt otroligt att man ska behöva hålla på såhär.

Re: Partikelfilter bensinmotor

18
Teemu skrev:Av nyfikenhet... Hur långa sträckor kör ni? Vet inte om Xceed har detta filter, men inget än iaf. Jag kör ca 28km landsväg enkel resa till jobbet.
Då har du optimala förhållanden. Blir kortare sträckor för mig. Får bli att man kör en längre sväng en gång i veckan kanske framöver. Lite tråkigt att det ska behövas hålla på så bara. Har ändå lyckats köra snart 3000mil på knappt 21månaders ägande. Så jag kör ju inte direkt lite. Men som sagt mycket korta sträckor. 4 gånger har lampan tänts under denna tid.

Re: Partikelfilter bensinmotor

19
Min lampa har tänts 3 gånger på nästan 2 år och kör mest korta sträckor och ibland längre men dom längre sträckorna verkar inte räcka för rengöringen av filtret. När lämpan tänts blir det 30 min på motorväg.
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019
Skriv svar

Återgå till "Rio"