Annons

AC`n i min Rio-16

1
Jag har ju haft Kia Rio 2012 med AC problem tidigare med 7 verkstadsbesök innan verkstaden hittade felet. Sålde bilen sen.
Jag är nöjd med modellen Rio så jag köper en ny 2016. Nu för någon månad sedan så gick fläkten ner i varv lät det som när jag var ute och körde.... Tänkte inte mer på det. Sedan några veckor efter det så har själva AC knappen på panelen slocknat och tänts lite hipp som happ. Har försökt och få igång lampan som ska lysa som indikerar att ACn är på men inte lyckats. Ringer verkstan och vips så indikerar AC lamp knappen igen att den är på. Kör några dagar sen händer samma sak igen när jag är på väg från jobbet och då bestämmer jag mig för att genast åka och visa upp den för verkstaden som konstaterar att det är något fel på den. Går in med dom och bokar en tid på verkstaden för dom har beställt en helt ny AC panel. Skönt då blir det ur världen sen tänkte jag. Kommer ut och startar bilen och AC knappen indikerar att den funkar igen... Ringer dom utanför på deras parkering och säger det men dom har konstaterat att något är fel bytet kommer göras iaf sa han.
Lämnar in bilen den 2/2-17 på verkstaden och får AC panelen utbytt... Hämtar bilen och allt verkar fungera. Fläktljudet hörs också mycket högre...
Idag 5/5-17 så börjar det om igen... AC lampan slocknar osv... samma visa igen. Händer 4 ggr att den slocknar och sätts igång. Har spelat in på mobilen där det framgår att den inte tänds när jag trycker på knappen samt att det går inte att ha på fönster och fot utblåset som tidigare.... Skulle kunna lägga upp filmen här men jag tror inte ljudet lämpar sig så för det svärs endel... :( Känns surt att behöva lämna in bilen igen på verkstaden för samma fel igen bara några dagar efter första besöket...
Nu till min fråga. Är det någon annan som haft problem med just AC knappen osv?
Annons

Re: AC`n i min Rio-16

2
Har ingen Rio själv men kunde inte hålla mig ifrån att kolla upp elschemat lite. Är det bara A/C lampan som slocknar? Fungerar övriga funktioner för ventilationen som dom ska?
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: AC`n i min Rio-16

3
Ja det är bara själva AC knappen som knasar.. eller det går inte att använda sig utav fönsterrutan + golv fläktblås heller när själva AC knappen inte lyser/funkar...
Var till verkstaden idag och berättade och visade filmerna och dom fattade inte hur det kan vara trasigt och var. Ni får leta sa jag och fick en tid nästa vecka på alla hjärtans dag...hahahaha

Re: AC`n i min Rio-16

4
Ah, låter som ett sånt där latjo fel jag varit med om i min Cee'd GT+. När det är riktigt kallt ute hoppade inte mätararna igång, och inte heller defroster av bakruta, DRL, blinkers eller halvljus (ljus sensorn får ingen spänning). Har bytt både BCM och Junction Box (dom på verkstan borde veta vad det är).
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: AC`n i min Rio-16

5
Dom har redan bytt AC panelen. Då var dom säkra på att det var det som var felet...
Jag har fått för mig att det strular när det är typ fuktigt/kallt ute men det konstiga är ju att det funkar efter ett tag igen... Känns som om man inte blir trodd nu men jag spelar in när den lägger av så nu har jag några filmer som visar att det inte står rätt till....

Re: AC`n i min Rio-16

7
Hämtade min bil från verkstaden...Lämnade in den den 14/2-17 och då lös AC lampan (fungerade) vilket jag sa till dom. Sedan har bilen stått ute typ där jag lämnade den i 2 dagar. Var dit idag 16/2-17 och hämtade bilen och fråga hur det gått då jag inte hört något från dom?
Han sa då felet inte syntes (DÅ), så kunde dom bara maila till KIA Sverige / Supporten och berätta felet jag beskrivit för dom och dom har sett felet 1 gång tidigare då dom bytte AC panel (2/2-17)...
Blev smått irriterad över det svaret (Dom kunde ju ringa mig?) och jag sa, då kan jag ta bilen och köra så får ni återkomma när KIA Sverige / Supportern hört utav sig Så får ni ta den på en gång. Kommer fortsätta dokumentera på film när det knasar och hinner jag till verkstan så får dom se felet igen, dvs när det dyker upp igen vilket är lite då och då.... :(

Re: AC`n i min Rio-16

8
Har haft bilen inne igen på verkstan då har dom iaf hittat en givare/sensor som var trasig? Sedan så tyckte dom att jag bara ska köra på AUTO läget. Då frågar jag varför? Jag vill ju köra manuellt läge då jag föredrar det och alltid gjort det i min tidigare modell. De sa att KIA Sverige sagt till Verkstan att klimatet vi har här är inte det bästa med kallt, varmt, fuktigt vartannat väder. Om man nu vet om vårat klimat hur kan man då sälja något som inte är anpassat till vårt klimat och varför har dom då ens satt dit valmöjligheter i bilen för? Nääää jag kör på som jag gjort och går det sönder igen (vilket jag inte hoppas att det ska göra) lämnar jag in bilen på verkstan igen då det hamnar under garanti och efter 3:e gången (då) för samma fel så får jag nog vända mig till konsumentvägledaren (men det gör jag ju bara om fel uppstår igen efter 3:e gången då).. Blir bara så less...

Re: AC`n i min Rio-16

9
Då var det dax igen... :( :( :(
Nu är det fönsterblåset + golvbåset som slocknar och istället kommer det upp (fönsterblåset) med text under (AUTOMATIC) samt att jag kan inte stänga utav AC knappen/lampan.(Kör manuellt läge med AC) Den lyser konstant. Får köra 5-10 minuter full värme eller stänga av bilen och vänta så kanske det fungerar som normalt när man startar om bilen.... Nu blir det verkstadsbesök igen den 3/3-17 och hoppas felet uppstår då för annars är det ju som att leta efter en nål i en höstack för dom....
Skriv svar

Återgå till "Rio"