Annons

Dålig värme RIO 1,4 CRDI

1
Hej
Jag har en RIO 1,4 CRDI som har usel värme i kupén.
Jag kan inte smälta is på rutan vid -15, klimatanläggningen står alltid i läge High om det är kallare än -10 då bilen inte kan hålla värmen i kupén på behaglig nivå. (betalade hutlöst extra för full automatisering så funkar inte temp inställning som de ska)
När det var -25 så var jag tvungen att köra "deftrostläget" för framrutan konstant för det bildades is på insidan av vindrutan.
Jag kör alltid minst 2 tim motorvärmare (tror den är på ca 500w) och kupévärmare på 2kw innan jag åker till jobbet på morgonen. Jag har 7,5 mil till jobbet så bilen borde bli varm.
Var till verkstaden i morse, tempen ute var -12 och de läste av felkoder allt var normalt men motortempen var futtiga 61 grader... (återförsäljaren undersöker vad KIA centralt har för info kring problemet)

Jag har pratat med en kille som har en Rio diesel, vet ej vilken motor, men han har ej samma problem, dock tar det tid innan hans bil blir varm.

Min fråga: Är det någon där ute som har samma problem som jag?
(Jag vet att man kan klä på sig mer, men då jag skjutsar min dotter till dagis så vill jag inte bylta på henne vinteroverall då säkerheten påverkas negativt av mera kläder i barnstolen. Kanske en ny slogan för KIa, köp en KIA så dina barn kan åka både kallt och osäkert ;) )
Hälsningar Andreas
Annons

Re: Dålig värme RIO 1,4 CRDI

3
Jag har också en Rio 1,2 och värmen kommer ordentligt först efter ca 1 mil. Det är irriterande då jag har 1,2 mil till jobbet. Det finns ju ingen temperaturmätare så det är svårt att veta om motorn blir varm. Min första tanke är att det sitter fel termostat i motorn.
Roger

Re: Dålig värme RIO 1,4 CRDI

4
Hej
Hur står din temp.mätare i på inst.brädan?
Min Rion 1,5crdi 2007 stannar alltid på lite över halva mätvärdet, jag har inte tempmät vätskan men jag har aldrig haft en bil som inte blir runt 80 grader vid normalarbetstemp.
Jag tror min RIO ligger som din men bilen går helt OK men den är inte ens i närheten av den driftprofil som anges 0,43L/mil utan snarare 0,53 l/mil detta blir min första och sista Kia.
Har redan börjat rosta, bromsbyte 9000 mil runt om, AC-kondensor byte 9000 mil, nu även spindelledsbyte och ABS-ringsbyte HF. :crazy: :crazy:
Gillar man killarna på verkstaden och vill träffa dem ofta så skall man köpa en KIA, Ha, Ha :lol: :lol:
Men man får vad man betalar för= skräp.

Jag hade en VW Passat körde 17000 mil på 6 år det enda jag gjorde med den var service och bromsbyte runt om vid 12000 mil bilen såg lika dan ut som när vi köpte den 2002 som när vi sålde den = mycket bra bil. :thumbup:
Nu kör jag även en AUDI A4 2,0 TFSI 2008 och den har gått 9000 mil och det enda jag gjort är att serva bilen = Mycket bra bil. :thumbup:

Re: Dålig värme RIO 1,4 CRDI

5
NisseT skrev:Hej
Hur står din temp.mätare i på inst.brädan?
Min Rion 1,5crdi 2007 stannar alltid på lite över halva mätvärdet, jag har inte tempmät vätskan men jag har aldrig haft en bil som inte blir runt 80 grader vid normalarbetstemp.
Jag tror min RIO ligger som din men bilen går helt OK men den är inte ens i närheten av den driftprofil som anges 0,43L/mil utan snarare 0,53 l/mil detta blir min första och sista Kia.
Har redan börjat rosta, bromsbyte 9000 mil runt om, AC-kondensor byte 9000 mil, nu även spindelledsbyte och ABS-ringsbyte HF. :crazy: :crazy:
Gillar man killarna på verkstaden och vill träffa dem ofta så skall man köpa en KIA, Ha, Ha :lol: :lol:
Men man får vad man betalar för= skräp.

Jag hade en VW Passat körde 17000 mil på 6 år det enda jag gjorde med den var service och bromsbyte runt om vid 12000 mil bilen såg lika dan ut som när vi köpte den 2002 som när vi sålde den = mycket bra bil. :thumbup:
Nu kör jag även en AUDI A4 2,0 TFSI 2008 och den har gått 9000 mil och det enda jag gjort är att serva bilen = Mycket bra bil. :thumbup:
- Känner mig bara tvungen att svara dig eftersom vi har och har haft två likadana bilar : )
Jag har nu en 1.5 Crdi och den drar vid hård blandad körning 0,56. Tror att det går att komma ner på halvlitern utan större problem om man inte ligger i 120 på vägarna och kör lite mindre omiljövänligt.
Min förra bil som jag sålde för bara två veckor sedan var just en A4 2.0 Tfsi -08. Den snittar ca 0.88 blandat. Audi är kvalité helt klart, men jag är väldigt nöjd med Kian också måste jag säga. Bytte enbart för att jag pendlar en del.

Re: Dålig värme RIO 1,4 CRDI

6
Min egen uppfattning är att:

Bensinbil kommer mycket snabbare upp i rätt drifttemperatur än dieselbil.

och

Små motorer kommer snabbare upp i rätt temperatur jämfört med större motorer.


(Därmed inte sagt att man ska godkänna att behöva "5 mil" innan motorn är varm och kupén är skön bara för att man kör en dieselbil)
Kia Rio Special Edition "facelift" 2015
7" Navigation, kurvljus, rattvärme, farthållare.........och mycket mer
Skriv svar

Återgå till "Rio"