Annons

Problem med bränsleförbrukningen på Carnival 2,7 EX V6

1
Vi har en carnival 2,7 (bensin) sen snart 2 år tillbaka. Ända sedan vi köpte den har vi haft problem med förbrukningen på den.
Enligt spec skulle den dra 10,9 blandad körning, 8,6 landsväg och 15,0 stadskörning.
Vi kör egentligen bara landsvägskörning men låt säga blandad körning när vi nu jämför...

När i köpte den låg den på typ 18,0 när vi körde hem den och på kvällen la den av helt. Den bärgades och de konstaterade att det hänt något med tändstiften under rekonden. Tror de blivit blött och de torkade tort eller vad det var.

Efter det har vi legat på en förbrukning på ca 13,0-13,5. Ingen hit de heller men efersom bilfirman/verkstad hävdar att det är normalt har vi inte haft mycket att sätta emot.

I höstas märkte vi att den helt plötsligt dragit 17,6 igen och den togs in igen. Men om jag fattade rätt hittade de inga direkta fel utan vad det gjorde var att de bytte luftmassemätare. På något sätt sänkte det förbrukningen och nu är vi nere på 13,5 igen.

Men jag kan inte riktigt släppa detta. Jag tror fortfarande att det är något fel på den. Vi har experimenterat massor med körningen för att få ner förbrukningen och det är nästan omöjligt att få den under 12. Tycker att om man nollar mätaren när man ligger i 90 på motorväg och fortsätter att ligga där så borde man ju kunna få ner den under 10?

Vi kollar förbrukningen så gott som varje gång vi tankar och räknar ut manuellt hur långt vi kommit och mätaren stämmer väldigt bra.

Är det någon annan som har en carnival bensinare som kan tala om om det stämmer att den drar så här mycket????
Annons

Re: Problem med bränsleförbrukningen på Carnival 2,7 EX V6

2
Hej
2.7 liters motorn har en hög bränsleförbrukning. Denna motor sitter i flera av Kias och Hyundais modeller bl.a Kia Sportage 2005-2010 och Hyundai Tuscon .
Du kan läsa mera om bränsleförbrukningen på Hyundais forum.
Gå in på http://www.hyundai.nu och klicka dig vidare till forummet och sedan den tråden som handlar om Allmänna frågor om Tucson och där hittar du slutligen trånen Skall man köpa en Tucson 2,7?
Lycka till
Bertil
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell
Skriv svar

Återgå till "Carnival"