Annons

Stereouppgradering Picanto 2011-

1
Vi som äger eller åkt en Picanto vet ju hur illa stereon låter i denna bil. Blev ägare till en Picanto årsm -11 för knappt två månader sedan och har nu fått fingrarna ur till att uppgradera framsystemet och byta stereo.

Det sitter original i fram endast ett par 4" i instrumentbrädan. Dessa blev det klart bättre ljud i efter bara ett stereobyte men det var långt ifrån tillfredsställande nog.
Så istället för att försöka sig på en uppgradering av 4" högtalarna som enligt mina beräkningar kräver en ganska omfattande åtgärd monteringsmässigt för att få det att låta bra så blev min plan att sätta i 6,5" i dörrarna istället. Sagt och gjort, här är lite bilder =)

Plockat loss dörrsidan och kapat ett hål med 140mm hålsåg. 6,5 är något större så krävdes lite slipande förhand för att få dem att falla på plats.
Bild
Såhär ser dörren ut med dörrsidan borta för er som är intresserade. Jag har klippt upp plasten där högtalaren kommer att hamna.
Bild
En högtalare på plats. (inte orkat tvätta bort min markering för borrning än)
Bild
Diskanterna fick plats i A-stolpens hörn.
Bild
Bild
Och såhär blev det.
Bild
Innifrån. Inte så mycket avstånd till sätet som ni ser men detta var den smidigaste lösning jag kunde komma på utan större ombyggnationer.
Bild
Stereon blev förövrigt en Kenwood dubbel-DIN.
Bild
Resultat blev som väntat ett klart bättre ljud men finns såklart stora förbättringspunkter.
Dörrarna är ju som bekant bara plast och ganska slappa så högtalarna sitter inte tillräckligt stabilt. Planen är att förstärka dessa med glasfiber alternativt kolfiber och sedan även dämpa dörrarna med lite dämpmatta. Eventuellt kommer det också monteras i en kompakt bas under sätet.


Mvh Robert
Annons

Re: Stereouppgradering Picanto 2011-

2
Hej!

Istället för att lägga in dämpmatta skulle jag sätta dit dynamat eller nån kopia av det på hela plåten i dörren samt på insidan av plasten, sen även sätta en tjockare niose absorber (10mm) på insidan av plastpanelen. detta kommer förbättra ljudet och ta bort allt skaller i delarna samt minska vägljudet och du slipper förstärka och kladda med epoxi.

Gjort det på frugans -05 sportage och denna lilla enkla åtgärd tar en dag för att göra på hela bilen, kan återställas om man av någon konstig anledning skulle vilja det.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Stereouppgradering Picanto 2011-

3
Med dämpmatta menar jag dynamat typen. Kommer nog blir silent coat. Har använt silent coat förr med bra resultat.

Jag tvivlar på att en noise absorber kommer styva upp dörren? Det ska även dit en träring bakom dörrsidan som högtalaren får extra stöd mot.

För att minska vägljudet och annat oljud ska jag pröva med biltemas ljuddämpningsplatta som ska klippas/skäras i rätt storlek. Har sådan hemma så ska pröva och se om det blir tillfredsställande resultat.

Re: Stereouppgradering Picanto 2011-

8
eddyolsson skrev:[emoji33] sådan demontering av plasmembranet bakom panelen gillas inte. Det finns där för att förhindra vatten att läcka in i kupén.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du några bilder på de där plastmembranet som sitter bakom stereon? För jag antar att en dubbeldin enhet inte går att få in utan att ta bort plastmembranet?

Re: Stereouppgradering Picanto 2011-

9
Insidious skrev:Ser att du bytt ut huvudenheten till en dubbel-din. Sitter panelen med clips bara eller måste man demontera hela instrumentbrädan för att byta till en dubbel-din? Sen undrar jag om de bara var att koppla in den nya eller behövdes det annat kablage, canbus?
Panelen sitter bara med clips, och den sitter riktigt ordentligt så ett par bra plastverktyg att bända med är att rekommendera. Anpassat ISO-kablage krävs som alltid vid byte till eftermarknadsstereo, sen även adapter om man vill att rattstyrningen skall fungera.
Jag köpte detta kit http://www.brl.se/sv/artiklar/installat ... to-11.html
Och denna för rattstyrning http://www.brl.se/sv/artiklar/universal ... -sony.html


Angående "plastmembranet" förmodar jag du menar plastfilmen i dörrarna bakom dörrsidan?
Skriv svar

Återgå till "Picanto"