Annons

Installation motorvärmare och kupevärmare 1.2 Aut -14

1
En kort beskrivning hur jag installerade motorvärmare och kupevärmarurtag i en Picanto.
Tog ca 5 timmar att montera, mest tid tog motorvärmaren.
Motorvärmaren är från Kalix och typ slangvärmare, man behöver även ett monteringskit innehållandes ett par slangar och slangklämmor för att montera motorvärmaren.
Motorvärmaren sätts på en av slangarna till kupévärmeväxlarn så man får jobba mellan torpedvägg och motor = trångt.

Jag kopplade bort batteriet innan jag började men lät det sitta kvar i bilen.

Börja med att ta bort luftfilterlocket med tillhörande förlängning över motorn. Skruva bort tändspolen, sitter med en 8mm bult och två muttrar bakåt mot torpedväggen. Är en del trixande med kablar som behövs kopplas loss.
Jag lät tändkablar sitta kvar och lät tändspolen med hållare vila ovanpå motorn.
Nu ser man slangen (inringad på bilden) som ska flyttas.
DSC_0233_s.jpg DSC_0233_s.jpg Visad 3231 gånger 328.15 KiB
Ta bort slangen helt så blir monteringen enklare.
Sätt samman slangar och värmare, dra åt alla slangklämmor för det är svårt att komma åt på plats.
Räkna med att plocka ur paketet ett par vändor för att justera in slangarna.
DSC_0251_s.jpg DSC_0251_s.jpg Visad 3231 gånger 234.89 KiB
Sätt fast motorvärmarpaketet.
Montera dit kabel för kupevärmare och motorvärmaren.
Jag gjorde ett hål genom torpedväggen för kupévärmarurtaget bredvid en befintlig genomföring.
Bilagan DSC_0236_s.jpg finns inte längre
Svart Sportage 2.0 CRDi AWD Automat 2011
Signalröd Picanto 1.2i Automat 2014
Bilagor
DSC_0236_s.jpg DSC_0236_s.jpg Visad 3231 gånger 325.13 KiB
Annons

Re: Installation motorvärmare och kupevärmare 1.2 Aut -14

2
Här är en bild på genomföringen med motorvärmarkabel installerad, kabeln till vänster på bilden.
DSC_0243_s.jpg DSC_0243_s.jpg Visad 3228 gånger 161.32 KiB
Och en bild på monterat uttag.
DSC_0248_s.jpg DSC_0248_s.jpg Visad 3228 gånger 247.59 KiB
Intagskabeln monterade jag i den nedre delen av grillen.
DSC_0250_s.jpg DSC_0250_s.jpg Visad 3228 gånger 208.64 KiB
Nu när allt är på plats igen så är det dags att fylla på kylarvätskan. Det lilla locket på kylarn går att ta bort, pressa ner det vrid moturs, släpp upp, pressa ner och vrid lite till så ska det lossna.
Fyll på fullt här, fyll även expansionskärlet. Sätt tillbacks locket på kylarn innan du startar motorn.

-Kjell
Svart Sportage 2.0 CRDi AWD Automat 2011
Signalröd Picanto 1.2i Automat 2014
Skriv svar

Återgå till "Picanto"