Annons

Bränsleförbrukning

1
Eftersom bränsleförbrukningen är en stor del vid valet av en liten bil tar vi en tråd till på det!

Jag köpte en ny Kia picanto 1,0 i mars i år och har nu kört 1000 mil. Blandad körning med huvuddelen motorväg och 100 till 110 så drar den 0,54.

Snålkör jag, 80 km/h med huvuddelen lansväg (dock kuperat), ingen air-condition och ett däckstryck på 2,8 Bar får jag en förbrukning på 0,42 L/mil

Det är en siffra som väl kan jämföras med tillverkarens som mäter vid optimala förhållanden på slät landsväg.

MVH
Annons

Re: Bränsleförbrukning

2
gula skrev:Eftersom bränsleförbrukningen är en stor del vid valet av en liten bil tar vi en tråd till på det!

Jag köpte en ny Kia picanto 1,0 i mars i år och har nu kört 1000 mil. Blandad körning med huvuddelen motorväg och 100 till 110 så drar den 0,54.

Snålkör jag, 80 km/h med huvuddelen lansväg (dock kuperat), ingen air-condition och ett däckstryck på 2,8 Bar får jag en förbrukning på 0,42 L/mil

Det är en siffra som väl kan jämföras med tillverkarens som mäter vid optimala förhållanden på slät landsväg.

MVH
Jag ligger på ca 0,5 l/mil i snitt med min Picanto-05 1,0, ingen AC. Kör lungt ibland, lite fortare ibland (120 - 130) på motorväg. Jag är nöjd med den förbrukningen faktiskt, bilen sparar många sköna slantar åt oss. Billig försäkring, billig skatt, servar det mesta själv.
Skriv svar

Återgå till "Picanto"