Annons

VARNING ang domkraften som följer med bilen

1
Hej, vill utfärda en varning gällande den medföljande "saxdomkraften" som ska klara upp till 600 kg (Använd EJ!). Den ger mer eller mindre vika och stödpunkterna som man ska använda i instruktionsboken är undermåliga. Tänkte skifta hjul nu idag men var jag än ställde bilen oavsett om det var i ett garage som är plant eller ute på parkeringsplatsen så ville den hela tiden vicka åt något håll. Har bytt hjul under 10 års tid så jag vet vad jag talar om. Men förhoppningsvis märker den som nu inte läst detta att den hela tiden vill luta åt ett håll och inte fortsätter att höja den mer, då det är väldigt lätt att den kommer att falla ner.

Saxdomkrafter borde vara bannlysta vid det här laget, de är utformade så tokigt att det är väldigt lätt att om de går lite snett att den vickar över.
Annons

Re: VARNING ang domkraften som följer med bilen

2
Bra att veta, vad det gäller skiftning av hjul till och från sommar/vinterdäck så får man väl hoppas att dom flesta använder garagedomkraft eller lyft. Då den domkraft som följer med i bilen är till för punkteringsbyte utmed vägarna.
Tyvärr kommer man inte ifrån att använda denna saxdomkraft vid punktering, för man vill ju inte släpa med sig en garagedomkraft.
Men kom på nu i skrivande stund att det inte finns reservhjul i bilen, såg att det var en pump och vätska.
Nåväl, bra med ett varningens finger när det gäller dessa frågor.

Re: VARNING ang domkraften som följer med bilen

4
Jo de var därför jag använde den medföljande saxdomkraften, tänkte precis som du att ta min garage domkraft och lyfta upp. Finns det inte lagar på att det ska medfölja en domkraft som klarar att lyfta upp bilen? Denna gör det inte! Det känns ju helt värdelöst att om man får en punktering på en 90-väg och att inte kunna byta hjul pga att det helt enkelt inte går...

Ska ringa till Kia ang detta, konstigt att det inte har tagits upp tidigare då detta är en säkerhetsdetalj!

Re: VARNING ang domkraften som följer med bilen

6
Classe skrev:Problemet med garagedomkraft är att det inte finns någonstans att sätta den eftersom det är plåtkanter som sticker ner på lyftpunkterna gärna lite tips och tricks :D

http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=38&t=2637
Tipset/trixet är väl att inte bry sig om att kanterna blir buckliga, jag har inte brytt mig på mina tidigare bilar.
Dock har dom varit äldre....

Men annars är väl ett sätt att såga sig en träkloss och lägga som skydd.
Vill man sedan gå steget längre med just träklossen så kan man ju göra följande..

1. Såga till dig en bit på ca 70x45x70 (standard regel som finns mängder av spillbitar finns överallt)
2. Såga ett V i biten tvärs över ådrorna lika djupt som kanten är som går ner från bilen.
3. Vänd biten borra med en hålsåg ett lite större hål än garagedomkraftens cirkelformade anläggningsyta.
Du har nu fått en perfekt bit att ha när du ska lyfta upp bilen. Lite överkurs men det funkar fint.

Re: VARNING ang domkraften som följer med bilen

7
Om det inte följer med en domkraft på vissa modeller är det konstigt att inte Kia säljer en Jackpad som passar om man vill använda en garagedomkraft. Det är även enklare för oss som har en medföljande domkraft att använda en garagedomkraft vid däckbyte. Den medföljande domkraften är väl tänk att använda vid punktering.
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019

Re: VARNING ang domkraften som följer med bilen

10
Det är en 1-2 mm tunn kant vi snackar om här, så den kommer definitivt att böja sig och det är nog ännu farligare vill jag nog påstå...

En annan sak som är helt värdelös enligt mig och det är att man måste hissa upp den både där bak och där fram. Man vill ju undvika att lyfta den så lite det går. Har sett att det finns en liten urfasning i mitten också, de kanske är där man ska lyfta upp den istället för att få både fram och bakhjulet fria?
Skriv svar

Återgå till "Picanto"