Annons

Div frågor ang. 1.1 Eco -09

1
Hej!
Först vill jag säga att det är kul att det finns ett forum där man kan diskutera div frågor.

Bakgrund/Tekninsk spec.
Jag köpte mig en Picanto 1.1 Eco 2009:a som gått 7400 mil för 2 veckor sedan.
Mycket nöjd med köpet visuellt, inte en enda buckla eller skav. Invändigt även där som ny, fanns en del original skyddsplast kvar på vissa ställen.
Bilen har varit servad hos Kia (Hedins Bil) och allt är servat enligt boken.( sista servis var den för 7500 mil)

Kommer numrera frågorna så är det lättare att följa.

1. Tankade i full tank 35l och nu är det slut! efter exakt 50 mil (körde bensinstopp för att veta exakt)
detta blir ju 0.7l/mil och bilen ska ju enligt pappren dra 0.5l/mil BLANDAD körning!?
Jag har pendlat till jobbet och det är 3 mil åt ena hållet och 3 mil tillbaka, detta är enligt mig landsvägskörning och då ska den dra 0.43l/mil enligt papprena.
Någon med erfarenhet av detta? Vad kan vara fel?

2. Vid 95km/h varvar bilen 3000!? inte konstigt att den drar bensin? Eller är det så att dessa picantos varvar så mycket?

3. Vet någon hur dom räknar stadskörning & landsvägskörning?
Enligt mig så är väl landsvägskörning 90km/h
Men om dom räknar på att landsvägskörning är 60km/h då bilen varvar 2100 på 5:an då kanske det går att få ner bilen till 0.5l/mil

Nä detta var inte kul att se, synd på en annars mycket fin och bra bil, hoppas jag får svar på hur era Picantos går och drar. OBS! vill bara veta vad samma typ och årsmodell tar.
//Lorden
Annons

Re: Div frågor ang. 1.1 Eco -09

2
Uppdaterad info:
Har nu kört bensinstopp med min andra tank.
Denna gång körde jag EXTREMT Eco.
Allt man kan göra för att Eco drive:a
1. Kört 10 km/h under aktuell hastighetsbegränsning
2. ALDRIG över 80km/h
3. Långsamma accelationer och motorbromsning vid stopp.
4. Tryckt i 4 kg i däcken ( rekomenderas inte) då ESP hela tiden slår till.

Hur långt kom jag nu då?
61,3 mil vilket blir 35/61,3=0,57l/mil
Detta är ju nästan vad dom skriver ut att bilen ska dra stadskörning.
Men man får väl vara nöjd....eller?

Re: Div frågor ang. 1.1 Eco -09

3
Du mäter fel. Du ska inte inte köra tills du får soppatorsk för att mäta, det är alltid lite soppa kvar i tanken fast motorn stannar.
Gör så här istället
* Tanka fullt (helt fullt, viktigt), nolla färddator/ trippmätare eller skriv upp hur lång bilen har gått så exkat som möjligt.
* Kör till det börjar närma sig tom tank, åk och tanka helst på samma pump som förra gången, tanka helt fullt igen. Notera hur många liter du får i denna gången och hur många mil du kört sen förra tankningen. Antal liter delat på antal mil = din genomsnittliga förbrukning under perioden.
Skriv svar

Återgå till "Picanto"