Annons

Nybliven ägare till en Kia Picanto 2013

1
Är en nybliven ägare till en Kia Picanto 1.0 Edition 2013. Har dock lite frågor som jag hoppas någon kunnig kan svara på.

Hade tänkt att koppla in min iPhone 4S och köra via Spotify ut till stereon, är det en sådan kabel som finns på denna sida http://www.ebay.com/itm/FOR-KIA-iPOD-iP ... 3cb57ca6f5 man behöver för att kunna både ladda och lyssna på musik samtidigt?

Sen tycker jag att det är svårt att hitta ett bra dragläge, ska det vara så eller är det ett vanligt problem på dessa bilar? Bilen har bara gått 40 mil, kan jag väl tillägga.
Annons

Re: Nybliven ägare till en Kia Picanto 2013

2
Hej och grattis till nya bilen och välkommen till forumet!! :thumbup:

Exakt en sådan kabel är det du behöver. På min ceed funkar det bara med iphone kabeln (usb) men inte på våran picanto tyvärr.

Angående dragläge så är det bara en vanesak, jag tyckte kopplingen tog en aning högt upp för att vara en ny bil men tydligen så är det "standard" på picanton :lol:

Ps. provbilen var lika dan.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Nybliven ägare till en Kia Picanto 2013

3
Fick de bekräftat idag också, min polare hade en sådan kabel, han sa också att de följde med bilen och undrade varför inte jag fick med en sådan? Ska ringa och höra med Kia imorgon om de ska följa med en sådan som standard.

Ang kopplingen så är dragläget som värst på 1:an när man ska åka i väg från ett stopp. Sen är "växellägesväljaren" inget bra att följa om man inte vill att motorn nästan ska dö och skaka i hela bilen. Jag måste upp i minst 3000 varv för att de ska kännas okej. Är det samma fenomen på eran bil?

Re: Nybliven ägare till en Kia Picanto 2013

4
Ang kabeln så följer dom inte med längre som dom gjorde tidigare men är säljaren sjysst så kanske han fixar en, orginalkabeln kostar 1500 spänn!

Precis det är svårt att köra enligt växelindikatorn speciellt när det går sakta, det är ju en 3 cyl motor så det skakar ju och lever lite mer än vad man är van vid :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Nybliven ägare till en Kia Picanto 2013

5
Okej, har ringt till både Kia själva och till bilåterförsäljaren och ingen kunde hitta tillbehöret, men de hade hört talas om kabeln (?). Hur som helst så visar det sig att både original och den jag länkade till är alldeles för korta om man ska ha sin mobiltelefon med t.ex Brodit-fästet som man fäster utanpå luftgallrena. Men efter mycket letande hittade jag denna http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0787007430 med rätt längd och allt. Kanske skulle klistra denna adapter i en tråd. Antar att de finns fler Picanto-ägare som har ett Brodit-fäste eller sugpropps-hållare för sin mobiltelefon.

Re: Nybliven ägare till en Kia Picanto 2013

7
Insidious skrev:Är en nybliven ägare till en Kia Picanto 1.0 Edition 2013. Har dock lite frågor som jag hoppas någon kunnig kan svara på.

Hade tänkt att koppla in min iPhone 4S och köra via Spotify ut till stereon, är det en sådan kabel som finns på denna sida http://www.ebay.com/itm/FOR-KIA-iPOD-iP ... 3cb57ca6f5 man behöver för att kunna både ladda och lyssna på musik samtidigt?

Sen tycker jag att det är svårt att hitta ett bra dragläge, ska det vara så eller är det ett vanligt problem på dessa bilar? Bilen har bara gått 40 mil, kan jag väl tillägga.
Hej! Har en Picanto (nya modellen) och på vår var dragläget hopplöst att hitta så jag åkte in till kia verkstaden och då justerade dom in dragläget för kopplingen tog så vansiningt lång ner.Verkar som kopplingen låg lägre än bromspedalen höjdmässigt så dom justerade upp kopplingsläget så det låg lika högt som bromspedalen och då blev det bättre.

PS: Det kostade inget att få kopplingen justerad.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Nybliven ägare till en Kia Picanto 2013

9
Insidious skrev:Okej, ska kolla var kopplingspedalen står gentemot bromspedalen. Men din koppling var under bromspedalen och nu står den i höjd med bromspedalen?
Japp.Så nu känns den bättre när det blev lika höjd på dom. :)
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.
Skriv svar

Återgå till "Picanto"