Annons

5:a år gammal picanto - Värd att ha kvar?

1
Hej,

Har haft en Picanto 1,1 eco 2008 i 4:a år. Nu efter sommaren tar nybilsgarantin slut. Och vi står i valet och kvalet om vi ska ha kvar den eller ej. Vi har väldigt dåligt ställt nu, i och med sjukdom. Och denna, vår andrabil (förstabilen är en ceed 2012:a), behöver vara så billig som möjligt. Så frågan är om det är värt att behålla den eller ej.

Först mina upplevelser av bilen.

Dåliga saker:
Vi bor på landet, och kör ganska många mil direkt vi ska någonstans. Detta är en liten bil, som inte är gjord för landsvägar. Vi är livrädda för att stöta på vilt, eller andra bilar. Den känns väldigt osäker, liten, lätt och ranglig. Men vi har gjort så att vi sänkt hastigheten rejält. Kör typ i 50 på 70 vägarna ute i skogarna. Så stöter vi på något blir inte skadorna lika stora.

Strålkastarna är ett skämt. Märker inte någon skillnad mellan halv/hel-ljus. Har satt på extraljus modell extra stora. Med dessa känns ljusbilden ok.

Vägljudet är högt. Jag har ett talproblem (förlorat ett stämband) och jag kan inte prata i mobilen när jag kör denna. Det går lätt när jag kör förstabilen.

Förbrukningssiffrorna som Kia ger är helt uppåt väggarna. Jag har försökt så lugnt som möjligt men lyckas ändå inte komma i närheten av deras siffror. De surplar i sig mycket mer än vad som står i specificationen.

Det är ingen motorvägsbil. Den känns fel att köra i 110km/h. Märker att march-farten är närmare 100km/h. Så det är den hastigheten jag brukar hålla ungefär. Och i hastigheter över 90km/h så drar den löjligt mycket.

Motorn har inga resurser, behöver växla ner till 3:an på motorvägen för att klara lite brantare uppförsbackar. Att köra om, oavsett hastighet, är en utmaning.

Lacken känns väldigt tveksam. Även om vi bor på landet, och sällan parkerar bredvid någon så har vi mycket repor på dörrsidorna. Förmodligen för att folk strukit sig mot bilen med tex dragkedjor osv. Sådana repor har jag inte sett på andra bilar.

Har haft en hel del fel på den. Varit inne på repartioner 3-4 gånger. När vi fick bilen gick den bara på 3 cylindrar. Ac:n har skurit och diverse annat. Just nu är det ett missljud i bilen, troligen någon rem som är på väg att ge sig.

Den är väldigt barskrapad på utrustning. Det fanns någon sportversion som hade tex fjärrupplåsning av dörrarna. Men denna komfortversionen har knappt någon utrustning. Jo, elektriska fönster på förar/passagerar-sidan. Och ac.

Positiva saker:
Billig. Lätt att parkera. 5 års nybils garanti (de ändrade väl till 7år 2010)

Så nu kommer frågan. Kommer bilen fortsätta vara billig, eller kommer den bli fruktansvärt dyr nu när garantierna inte gäller längre?

Jag funderar på att lämna in den på en rejäl kontroll på "Dekra". Konditionstest heter de. De har en lång lista med saker de går igenom. Tänker att om de upptäcker fel, så hinner jag åtgärda dem innan nybilsgarantin går ut.
Och efter det hoppas jag (givetsvis) att den håller ett tag och kan vara en billig bil.

I och med vår tajta budget så har vi inte råd att lägga 40.000 till på en nyare bil (tex en picanto 2011-2012). Men om det är så att picanton börjar kosta tiotusentals kronor/år i repartioner så blir ju det betydligt mycket dyrare.
Altenativet skulle kunna vara att sälja denna och köpa en "riktig" bil för samma peng. Tex en gammal audi eller volvo. Men då får vi en ännu äldre bil och reparationerna på denna lär också bli dyra. Det är alltid en chansning med gamla bilar.
Jag har varken ork eller kunskaper att mecka själv.

Hur upplever ni era små picantos? Har jag bara haft otur med mina repartioner? (kanske inte är så många med 2-4 reparationer på 4:a år?)

Mvh,

Stefan
Skriv svar

Återgå till "Picanto"