Annons

Byta högtalare i min Picanto 2012/2013

1
Hej,
Är mycket nöjd med min nya Picanto, förutom med ljudet i stereon, det är riktigt... uselt.
Jag undrar om det finns någon här som bytt högtalare i sin Picanto från 2011, 2012, som vet vad det är för storlekar på framhögtalarna (instrumentbrädan) och bakhögtalarna (bakdörrarna) och som har lite råd och dåd på hur man t.ex. får loss gallret över högtalarna på instrumentbrädan utan att det går sönder, och vad jag bör tänka på när jag plockar bort dörrsidan på bakdörrarna.

Tack på förhand!!
Annons

Re: Byta högtalare i min Picanto 2012/2013

2
Hej! :)

Vet inte om du hunnit byta högtalare än men iallafall.

Jag monterade högtalare och baslåda i en Picanto 12- i tisdags, var riktigt förskräckligt ljud original!

Gallrena på brädan sitter bara med klips, men de sitter rätt jävligt så kan vara bra att ha nått brytjärn i plast att sticka in imellan , men var försiktig!

Högtalarnas montering är dessvärre ett skämt! De sitter riktigt kassa 4" högtalare original, dessa sitter fast med endast 2 fästöron som är längre än på alla andra eftermarknadshögtalare, så man får bygga en distans själv så de passar i hålen.

Sen vet jag inte riktigt hur dom tänkte, för runt hela högtalaren är de ca 1cm glipa, vilket resulterar i sk akustisk kortslutning, all bas o dynamik försvinner!

Så de vi gjorde var att montera ett par DLS 4" koaxialhögtalare för 800kr, byggde om fästena och tätade runt hela högtalaren så de blev tätt.

I skuffen installerades en liten aktiv baslåda ifrån Hertz med 1x8" bas + dubbla slavbasar.

Jag var rättså skeptisk till att de skulle bli bra då det sällan är bra originalstereo i nån bil överhuvudtaget,MEN! Jag blev enormt förvånad! De lät skitbra! Högtalarna på brädan hade ett snyggt o luftigt ljud med bra bas i rösterna som överhuvudtaget inte existerade innan, och sen uppbackat med baslådan i skuffen så blev de grymt trevligt ljud! :D

Allt material inkl montering kostade den tjejen 5000kr när vi gjorde jobbet och hon blev riktigt nöjd och glad 8-)
Sysslar med bilstereo och bilrekond =)

Kika gärna min rekondtråd ;)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 0#p3611940

http://www.bilstereohornan.se

https://www.facebook.com/pages/Bilstere ... 5856433859

Re: Byta högtalare i min Picanto 2012/2013

3
mr_c skrev:Hej! :)

Vet inte om du hunnit byta högtalare än men iallafall.

Jag monterade högtalare och baslåda i en Picanto 12- i tisdags, var riktigt förskräckligt ljud original!

Gallrena på brädan sitter bara med klips, men de sitter rätt jävligt så kan vara bra att ha nått brytjärn i plast att sticka in imellan , men var försiktig!

Högtalarnas montering är dessvärre ett skämt! De sitter riktigt kassa 4" högtalare original, dessa sitter fast med endast 2 fästöron som är längre än på alla andra eftermarknadshögtalare, så man får bygga en distans själv så de passar i hålen.

Sen vet jag inte riktigt hur dom tänkte, för runt hela högtalaren är de ca 1cm glipa, vilket resulterar i sk akustisk kortslutning, all bas o dynamik försvinner!

Så de vi gjorde var att montera ett par DLS 4" koaxialhögtalare för 800kr, byggde om fästena och tätade runt hela högtalaren så de blev tätt.

I skuffen installerades en liten aktiv baslåda ifrån Hertz med 1x8" bas + dubbla slavbasar.

Jag var rättså skeptisk till att de skulle bli bra då det sällan är bra originalstereo i nån bil överhuvudtaget,MEN! Jag blev enormt förvånad! De lät skitbra! Högtalarna på brädan hade ett snyggt o luftigt ljud med bra bas i rösterna som överhuvudtaget inte existerade innan, och sen uppbackat med baslådan i skuffen så blev de grymt trevligt ljud! :D

Allt material inkl montering kostade den tjejen 5000kr när vi gjorde jobbet och hon blev riktigt nöjd och glad 8-)
Tack för en fin beskrivning. Har själv nu köpt en ny Picanto 2013 och är nöjd med bilen men ljudet... ljudet i bilen är inte av denna värld. Man vill knappt sätta igång stereon så det är dags att göra något åt det.

Hur kom ni in bakom stereon för att koppla in basen? och något speciellt man ska tänka på när man ska försöka plocka loss fronten? Behöver man använda sig av en hög till lågnivåadapter?

Fler tips och tricks?
Kia Picanto 1,0 ECO -13
Hyundai Trajet 2,7 V6 -04
Toyota Celica 1,8 -95

Re: Byta högtalare i min Picanto 2012/2013

4
Hej!
Vi ska få frugans 2013 levvad på fredag och jag funderar också på det där med att byta högtalare, det blir ingen baslåda dock men dom fyra som finns ska jag försöka uppgradera.

Hur tätade du runt 4tummarna, är det något speciellt man ska använda?

Som sagt så fins det 70 tals orginal stereos som låter bättre än denna :lol:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Byta högtalare i min Picanto 2012/2013

5
Tjena grabbar :)

Sorry att jag vart lite frånvarande!

PsychoSam:

Basen vi installerade har högnivå direkt in i steget så där behövdes inga omvandlare. Annars är det helt riktigt att du behöver en hög till lågnivå omvandlare :)

Vi gjorde det enkelt för oss och tog signal ifrån högtalarna i brädan, när de endå skulle bytas kändes de lättare än att få loss originalstereon :)


DavidB:

Originalhögtalarna sitter med bara 2 fästöron och lite knöligt till. Så på de vi monterade var det plåtkorg på (ej gjuten dvs) så vi klapp av 2 fästöron för att få mer plats. Tog sen bara såntdär plåtband med hål i som var lagom långa till de resterande fästöronen o skruvade ihop så de satt fast ordentligt.

Vi kapade ut en distans i 3mm plast som fyllde ut hålrummet, o sen tätade med butylmassa (apskit även kallat :) ) O de räckte till!

Det blev riktigt trevligt ljud i den vi gjorde! Bra mycket bättre än originalsystemet i min Audi A4 :(

Bakdörrarna rörde vi aldrig, men har fått förfrågan via PM från en till anhängare här på forumet om o byta alla högtalare. O vad jag har hittat så sitter det 4" även i bakdörrarna, ett trevligt ljud är inga problem att få, men bas blir svårt utan o ha en riktig sub i skuffen :(

Det finns ju fler alternativ än stora lådor. Nått som borde funka även för er som vill spara plats är t.ex en aktiv liten sub med en 8" bas i, om det är ok så skruva den gärna i ryggstödet så den sitter stumt!

Och om nån kan ta reda på hur stort reservhjul det är i bilen, och hur högt/djupt de är från botten av hjulet till golvskivan så kan jag kika om pioneers reservhjulsbas skulle kunna passa där i! Det är en smidig lösning med 2x4" högtalare i en bandpass låda, och inbyggt slutsteg som är gjord för att montera i befintliga reservhjulet. O den fyller ut ljudet riktigt fint faktiskt! =)
Sysslar med bilstereo och bilrekond =)

Kika gärna min rekondtråd ;)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 0#p3611940

http://www.bilstereohornan.se

https://www.facebook.com/pages/Bilstere ... 5856433859

Re: Byta högtalare i min Picanto 2012/2013

6
Tack för en lysande beskrivning Mr C!!:-)
Ska ge mig på projektet när kung Bore släppt lite på sitt frostiga famntag om riket;-)
Har googlat runt kring högtalarstorlekar och har väl kommit fram till, precis som du skriver,att det sitter 4" i brädan, däremot är det olika uppgifter om vad som sitter i dörrarna, på en del ställen påstås det sitta 5,25" och på andra ställen står det att det är 6". Om det bara sitter 4" i dörrarna är det yberintressant om det finns utrymme' att klämma in större utan att behöva modifiera dörren.
Vad det gäller subbar läste jag att det finns små behändiga rörsubbar på 6" för runt 1500-2000:- (konsumentpris) med bra flås som man enkelt kan montera under handskfacket utan att det stjäl allt för mycket av benutrymmet för passageraren.

Funderar huruvida jag ska försöka hitta 3vägshögtalare eller köra på tvåvägs, har du några rekommendationer? Ska kolla utrymmet i reservhjulet i morgon och se hur mycket plats där finns.

Re: Byta högtalare i min Picanto 2012/2013

7
Mr4Eyes skrev:Tack för en lysande beskrivning Mr C!!:-)
Ska ge mig på projektet när kung Bore släppt lite på sitt frostiga famntag om riket;-)
Har googlat runt kring högtalarstorlekar och har väl kommit fram till, precis som du skriver,att det sitter 4" i brädan, däremot är det olika uppgifter om vad som sitter i dörrarna, på en del ställen påstås det sitta 5,25" och på andra ställen står det att det är 6". Om det bara sitter 4" i dörrarna är det yberintressant om det finns utrymme' att klämma in större utan att behöva modifiera dörren.
Vad det gäller subbar läste jag att det finns små behändiga rörsubbar på 6" för runt 1500-2000:- (konsumentpris) med bra flås som man enkelt kan montera under handskfacket utan att det stjäl allt för mycket av benutrymmet för passageraren.

Funderar huruvida jag ska försöka hitta 3vägshögtalare eller köra på tvåvägs, har du några rekommendationer? Ska kolla utrymmet i reservhjulet i morgon och se hur mycket plats där finns.

Varsågod ;) Mjo önskar de kunde bli lite varmare här också! Solen skiner idag men är 11- grader kallt :(

Gissar att du måste plocka bort hela dörrsidan bak för o se högtalaren, inte bara gallret? Kan du göra det så ser du ju snabbt vilken storlek det är :)

Ja tycker att de BORDE va större än 4" original, för att få ut nån form av bas. Men kom in på nått utländskt forum där nån hade bytt o han hävdade att de va 4".

3vägs i den storleken tror jag inte finns, och det har du ingen nytta av heller :)

Jag tycker du monterar en 2vägs coaxial av bättre klass på brädan, finns ingen anledning att köra ett kitsystem där uppe, blir bara svårmonterat och ljudbilden blev kanon endå!

Vill man gå upp ett steg längre så har DLS en riktigt fin 4" coaxial med separata delningsfilter, o de lär låta guld! :)

Sant som du säger att det finns små basrör, men hur mycket plats har du längst fram under handskfacket?

Vi har både DLS och JL's 6" basrör hemma i butiken, har för mig de listar 1500 vs 1800kr.

Dessa rör är ju dock passiva så du behöver ett slutsteg till dom.

Vi skulle montera DLS röret under handskfacket i farsans skoda octavia men de fick inte plats, var så smalt därfram på den så vi spände fast den precis framför stolen istället. O de spelade på riktigt bra faktiskt! :D
Sysslar med bilstereo och bilrekond =)

Kika gärna min rekondtråd ;)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 0#p3611940

http://www.bilstereohornan.se

https://www.facebook.com/pages/Bilstere ... 5856433859

Re: Byta högtalare i min Picanto 2012/2013

8
Oj, det var ett tag sedan, Sorry, hade ju tagit på mig uppgiften att kolla dimensionen på reservhjulet på Picanton.
Det ligger ett s.k. nödhjul (iaf i min) fälgens innermått är ca 20cm och en knapp decimeter djup. Problemet (vad jag tror iaf.) är att det sitter en gängstav mitt i fälgen som håller hjul och insatsen för verktyg och domkraft m.m på plats. Jag har inte undersökt om den går att skruva bort, men å andra sidan är det nog inget hinder för en bågfil...

Jo, det är helt sant, det var passiva rör, jag var inne på att montera slutsteg när jag kollade på basrören, men jag är just nu mer inne på att bara byta högtalarna och se vad det leder till, det du berättar Mr C gör mig hoppfull till att få bra ljud i bilen utan att behöva slakta spargrisen.

Re: Byta högtalare i min Picanto 2012/2013

9
Nu har jag nästan lyckats ta mig in i bakdörrarna. Måste bara klura ut hur fasen man får loss fönstervevarna.
Vad jag har lyckats konstatera är att det inte är 4" högtalare i dörrarna. Eftersom jag inte fick loss dörrpanelerna kom jag inte åt att mäta ordentligt, men där sitter det minst 5,25" högtalare. Är lite inne på att sätta basar i dörrarna för att se om jag kanske kan slippa sätta in en sub.
Tar tacksamt emot tips å synpunkter på om det är en gångbar idé, och om någon vet hur man får loss fönstervevarna.

Re: Byta högtalare i min Picanto 2012/2013

10
Mr_C, Vilka högtalare och aktiva basar har du använt i Picantobilar som du vet låter bra?

Även ni andra som har byggt ljud i Picanobilar. Vilka grejer ni har använt som ni tycker låter bra och även sånt som inte låtit bra.

Skriv gärna modellnamnen på grejerna så man kan kolla på dem.
Kia Picanto 1,0 ECO -13
Hyundai Trajet 2,7 V6 -04
Toyota Celica 1,8 -95
Skriv svar

Återgå till "Picanto"