Annons

Verkstadsrekord!

1
Hej igen
Från 10 maj fram till idag har min Picanto ej dragit en droppe soppa då den stått på verkstaden i över en månad.
Det verkar som om att det är mitt livs sämsta köp, jag ångrar att jag betalade kontant för har man bilen på avbetalning så är det bara att sluta betala så blir man av med skiten!
Så mitt tips om du nu vågar köpa en Kia så betala inte bilen kontant utan ta det på avbetalning så du kan sluta betala om bilen går sönder. 7 års garanti, 4 dagar med hyrbil ingår om bilen går sönder. Jag kan nämna att KIA centralt inte ens svarar på mina mail! garantin suger i verkligheten och KIA's goodwill är ju suverän då dom inte svarar på mail.

Aldrig mer en KIA för min del, kan bara varna för att köpa utan att läsa det finstilta i garantin! observera att KIA assistans endast gäller i x-antal år inte i 7 år.
Kan inte klandra min återförsäljare som troligen gör de dom kan för att få bilen körbar, jag har fått en lånebil av dom efter 2 veckor så jag slipper cykla 7 mil till jobbet, men man blir F#n less när man köper nytt för att slippa problem.

Nu har Picanton inte bara samma förbrukning som min 15 år gamla Opel Vectra , den har dessutom slagit den gamla bilens stilleståndstider för reparationer på årsbasis.

Hoppas era bilar funkar bättre!
/Andreas
Annons

Re: Verkstadsrekord!

2
Mja KIAS garantier är ju kanske inte de mest generösa det kan jag hålla med om men det låter verkligen kass om bilen skall stå en månad på Verkstad... det tar ju kortare tid än så att bygga en ny så....
KIA Sorento 2012 Svart 7-sits

Sv: Verkstadsrekord!

3
Beklagar. Finns ju en viss möjlighet att häva köp med återförsäljaren, har dock inte koll på detaljerna. Låter som min förra Skoda, stod på verkstad nära 5 månader av årets 6 första månader. Min slutsats är snarare att bilköp är rena lotteriet, men hur man än gör har det en tendes att bli strul förr eller senare. Jag var extremt noga med valet av min nya Ceed, med den fakta som finns så är Kia (dock Ceed, kan inte uttala mig om Picanto) inte mer problemdrabbad modell än andra fabrikat i samma klass.

Re: Verkstadsrekord!

5
Hej
Felet på bilen är att den hoppar och skuttat och stannar.
Verkstaden hittade felet på mindre än 24 timmar, KIA tog ca 3 veckor på sig att leverera styrbox/"el-flärp" (nått elektriskt som har med motorstyrning att göra). När verkstaden monterat nya delen så är det mer fel på bilen, en till "flärp" är trasig beräknad leveranstid på nya reservdelen är satt till okänd. Jag utgår från att verkstaden/återförsäljar är ärliga mot mig, det antagandet styrks av att KIA centralt inte svarar på mail angående vad de anser som rimliga leveranstider på reservdelar. (flärp är en tekniskt term som används då man köper en ny bil för att slippa bry sig om reparationer och dyl :P )
/Andreas

Re: Verkstadsrekord!

7
Andreas.O skrev:Hej igen
Från 10 maj fram till idag har min Picanto ej dragit en droppe soppa då den stått på verkstaden i över en månad.
Det verkar som om att det är mitt livs sämsta köp, jag ångrar att jag betalade kontant för har man bilen på avbetalning så är det bara att sluta betala så blir man av med skiten!
Så mitt tips om du nu vågar köpa en Kia så betala inte bilen kontant utan ta det på avbetalning så du kan sluta betala om bilen går sönder. 7 års garanti, 4 dagar med hyrbil ingår om bilen går sönder. Jag kan nämna att KIA centralt inte ens svarar på mina mail! garantin suger i verkligheten och KIA's goodwill är ju suverän då dom inte svarar på mail.

Aldrig mer en KIA för min del, kan bara varna för att köpa utan att läsa det finstilta i garantin! observera att KIA assistans endast gäller i x-antal år inte i 7 år.
Kan inte klandra min återförsäljare som troligen gör de dom kan för att få bilen körbar, jag har fått en lånebil av dom efter 2 veckor så jag slipper cykla 7 mil till jobbet, men man blir F#n less när man köper nytt för att slippa problem.

Nu har Picanton inte bara samma förbrukning som min 15 år gamla Opel Vectra , den har dessutom slagit den gamla bilens stilleståndstider för reparationer på årsbasis.

Hoppas era bilar funkar bättre!
/Andreas
Hej Det var inge roligt för dig för mig är det tvärt om hade en ny polo som kostade pengar(massor)så jag bytte den mot en -12 picanto (köpte den förra sommaren) och än så länge inga problem men min ceed som jag har haft i 2- år är jag grymt nöjd med för jag har inte ens bytt glödlampa på den och den bara går och går utan problem så hoppas det löser sig.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Verkstadsrekord!

8
Andreas.O skrev:Hej igen
Från 10 maj fram till idag har min Picanto ej dragit en droppe soppa då den stått på verkstaden i över en månad.
Det verkar som om att det är mitt livs sämsta köp, jag ångrar att jag betalade kontant för har man bilen på avbetalning så är det bara att sluta betala så blir man av med skiten!
Så mitt tips om du nu vågar köpa en Kia så betala inte bilen kontant utan ta det på avbetalning så du kan sluta betala om bilen går sönder. 7 års garanti, 4 dagar med hyrbil ingår om bilen går sönder. Jag kan nämna att KIA centralt inte ens svarar på mina mail! garantin suger i verkligheten och KIA's goodwill är ju suverän då dom inte svarar på mail.

Aldrig mer en KIA för min del, kan bara varna för att köpa utan att läsa det finstilta i garantin! observera att KIA assistans endast gäller i x-antal år inte i 7 år.
Kan inte klandra min återförsäljare som troligen gör de dom kan för att få bilen körbar, jag har fått en lånebil av dom efter 2 veckor så jag slipper cykla 7 mil till jobbet, men man blir F#n less när man köper nytt för att slippa problem.

Nu har Picanton inte bara samma förbrukning som min 15 år gamla Opel Vectra , den har dessutom slagit den gamla bilens stilleståndstider för reparationer på årsbasis.

Hoppas era bilar funkar bättre!
/Andreas
Själv har jag bara mycket goda erfarenheter av min Picanto, låter som du fått ett måndags-X....

/Susanne
Skriv svar

Återgå till "Picanto"