Annons

Picanto förbrukning

1
Hej
Jag vill lyfta frågan om förbrukning, min Picanto 2011 bensin, har gått 1500mil.
Jag kör 7.5 mil enkel till jobbet och hem, bara landsväg max 90km/h och jag har en förbrukning på ca 0.68 l/mil.
Jag tycker siffran är sjukt hög, återförsäljaren tycker siffran är normal, KIA centralt skyller på att körcykeln körs med specialbränsle som vi konsumenter inte kan köpa, jag kör på "fel sätt", har lyset på , tankar fel oktan på bensinen o.s.v
(jag låg på ca 0.62 när bilen var inkörd med sommardäck och medvind i nedförsbacke)

KIA anger 0,38/mil på landsväg, då tänkte jag som konsument att då klarar jag nog att köra på 0,45L/mil och gjorde en kalkyl utifrån det. Den höga förbrukningen kostar mig idag ca 1000kr extra i månaden utöver de jag räknade på, inte kul att elda upp pengar.

Det jag vet är att jag har samma förbrukning på min nya lilla plutt bil som på min 15 år gamla opel vectra som hade 1.8 liters motor.

Finns det någon mer än jag som har liknande upplevelse kring förbrukning?

/Andreas
Annons

Re: Picanto förbrukning

2
Hej
Jag har samma problem, trodde att det först berodde på mitt körsätt. Kör lite mycket som dig till jobbet och enligt färddatorn förbrukar jag 0,6. Men då ligger jag runt 120 km/h.
Hade för nån dag sen en hyrbil, Kia Venga 1,4 crdi, och den drog bara 0,32.
Så har forskat lite på nätet och hittade ett test där de påvisade att 0,6 är mer den realistiska bränsleförbrukningen.

Så tyvärr, så får vi nog leva med det hela...

//Y

Re: Picanto förbrukning

3
Hej! Kan bara hålla med.Köpte den lilla motorn och tycker förbrukningen ligger högt men hade en polo tdi som skulle dra 0.45 men likadant där. Verkar vara svårt att komma ner till den förbrukningen som reklamen säger i alla fall när vi pratar småbilar. :eh:
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Picanto förbrukning

4
Hej! Älskar min lilla Picanto 1,2 komfort har även efter monterat farthållare hos återförsäljaren vilken funkar kanon :) Men när det gäller bensinförbrukningen är jag oehört missnöjd kör väldig mjukt men kommer sällan under 0,6!!! Har en V60 Drive deklarerad förbrukning 0,45 och den kör jag på 0,52 vilket jag anser vara rimligt.... Bättring Kia!!!!!!

Re: Picanto förbrukning

5
Hej igen
Jag undrar om det är någon här på forumet som hört något om att man från KIA's sida går ut och erbjuder Picanto ägare att etanolkonvertera sina bilar ? (idag så sparar man någon krona milen på att tanka etanol jämfört bensin)
/Andreas

Re: Picanto förbrukning

6
Andreas.O skrev:Hej igen
Jag undrar om det är någon här på forumet som hört något om att man från KIA's sida går ut och erbjuder Picanto ägare att etanolkonvertera sina bilar ? (idag så sparar man någon krona milen på att tanka etanol jämfört bensin)
/Andreas

Fast det beror ju helt på vad bilen får för förbrukning vid etanol körning.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Re: Picanto förbrukning

7
Hej på er!

Jag har en Picanto ex - 08. Jag tankade den häromdagen , på 27 mil fick jag i 12 liter. Men då snackar vi snålkörning ,ej över 80 km samt 15 mil långkörning. Och ägg under gaspedalen. Men vid normal körning så ligger den på ungefär 0,55 l/mil. Men min ceed crdi -08 drar inte mer än denna lilla pluttbil.Annars väldigt nöjd med båda mina bilar.

Mvh

Ankan22
Kia ceed sw 1.6 crdi -08
Kia picanto ex -08

Re: Picanto förbrukning

8
Tänkte liva upp denna tråd angående bensinförbrukning.

Är lite snack till och från om bensinförbrukningarna på Kias bilar. Själv har vi en Picanto 1,0 eco -2013 på hela 68hk. Kan man verkligen lita på färddatorns uträknande av bensinförbrukning? Vi köpte vår bil ny i februari förra året som mestadels används för att åka till och från jobbet på totalt 9mil. Det första halvåret så pendlade snittförbrukningen i färddatorn. Sedan och än idag så står den still på 0,55 hur jag än kör. Sen kan man undra hur man ska köra för att komma ner till 0,36?

Hur ser era bensinförbrukningar ut? Räknar ni ut själva och stämmer det överrens med färddatorn?

//Sammy
Kia Picanto 1,0 ECO -13
Hyundai Trajet 2,7 V6 -04
Toyota Celica 1,8 -95

Re: Picanto förbrukning

9
På min ceed så stämmer färddatorn exagt varje gång jag tankar för jag kontrollräknar vid varje tankning.

Du vet väll att du måste nolla färddatorn vid varje tankning för att se förbrukningen per tank, annars visar den snittförbrukning sedan bilen började köras..
Skriv svar

Återgå till "Picanto"