Annons
Annons

Re: Picanto förbrukning

13
Andreas.O skrev:Hej
Jag vill lyfta frågan om förbrukning, min Picanto 2011 bensin, har gått 1500mil.
Jag kör 7.5 mil enkel till jobbet och hem, bara landsväg max 90km/h och jag har en förbrukning på ca 0.68 l/mil.
Jag tycker siffran är sjukt hög, återförsäljaren tycker siffran är normal, KIA centralt skyller på att körcykeln körs med specialbränsle som vi konsumenter inte kan köpa, jag kör på "fel sätt", har lyset på , tankar fel oktan på bensinen o.s.v
(jag låg på ca 0.62 när bilen var inkörd med sommardäck och medvind i nedförsbacke)

KIA anger 0,38/mil på landsväg, då tänkte jag som konsument att då klarar jag nog att köra på 0,45L/mil och gjorde en kalkyl utifrån det. Den höga förbrukningen kostar mig idag ca 1000kr extra i månaden utöver de jag räknade på, inte kul att elda upp pengar.

Det jag vet är att jag har samma förbrukning på min nya lilla plutt bil som på min 15 år gamla opel vectra som hade 1.8 liters motor.

Finns det någon mer än jag som har liknande upplevelse kring förbrukning?

/Andreas
0,68 låter mycket ja. Jag pendlar också med en Picanto, 4 mil motorväg, 2 mil mindre vägar. På motorvägen ligger jag i 110-130 beroende på hur sen jag är :D, på de mindre vägarna ca 70-90 km/h beroende på trafik /väglag. Jag kör en 05:a 1,0, 14000 mil, manuell låda, ingen AC. Min förbrukning ligger i snitt på 0,5 l/mil.

Re: Picanto förbrukning

15
ankan22 skrev:Hej på er!

Jag har en Picanto ex - 08. Jag tankade den häromdagen , på 27 mil fick jag i 12 liter. Men då snackar vi snålkörning ,ej över 80 km samt 15 mil långkörning. Och ägg under gaspedalen. Men vid normal körning så ligger den på ungefär 0,55 l/mil. Men min ceed crdi -08 drar inte mer än denna lilla pluttbil.Annars väldigt nöjd med båda mina bilar.

Mvh

Ankan22
Du kan inte jmf en diesel med en bensinare, och din Picanto med bensinmotor drog alltså 0,44l/mil, och du är missnöjd ? ;)
Skriv svar

Återgå till "Picanto"