Annons

Skoda Rapid = Designstöld?

1
Skoda har väl aldrig varit kända för att sticka ut designmässigt, sedan de blev en del av VAG, men senaste Rapid har sett intressant ut - lite som en modern VW Jetta.

Senaste bilden får mig dock att tappa hakan, de verkar ha gått ifrån den tidigare fronten och ersatt denna med en som tagits direkt från Kias designkontor! Vad ända in i...

Till och med "tigernosen" har de lyckats kopiera. Vad händer? :roll:
rapid.jpg rapid.jpg Visad 1268 gånger 21.51 KiB
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive
Annons

Re: Skoda Rapid = Designstöld?

2
Kolla bara vad Kia snott från allt och alla. Det gör alla bilmärken. :)
Volvobakljus på Ceed SW
Kias K9 har snott en hel del från BMW:s 7-serie osv
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Skoda Rapid = Designstöld?

3
Jo, jag vet att man lånar friskt mellan bilfabrikerna - men just fronten brukar vara ganska "fredad mark". En bil kan ju inte se ut på så många sätt, egentligen, så det blir fronten och eventuellt fälgar som ger bilen en identitet. Kia har lyckats hitta en egen stil och det är synd (och konstigt) att nu Skoda ska kopiera den till sin nya "designlinje".

Sen kan man ju tycka att väldigt stora och traditionella företag inte ska låna av uppkomlingarna. Det brukar vara tvärtom ;)
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Skoda Rapid = Designstöld?

4
Ska man skämta till det, kolla de flesta bilmärken i Kina som inte är avsedda för export.

BYD F8 och Mercedes CLK
Bild
Shaunghaun CEO och BMW X5
Bild
Finns en hel radda till på http://www.unfinishedman.com/ultimate-c ... s-of-cars/

Men jag förstår vad du menar. Skoda och Kia är väl i ungefär samma "segment", att det lånas inom samma "nivå" känns lite konstigt...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Ordet är fritt"