Annons

Hyundai och Kia ”gör en Volkswagen” – utvecklar ny elbilsplattform

1
Både Hyundai och Kia har snabbat på utvecklingen av nya elbilar och hybrider. Hyundai har nyligen lanserat tre olika versioner av Ioniq – den finns som laddhybrid, elbil och hybrid – och hos Kia finns snart nya laddhybridversioner av småsuven Niro och kombimodellen Optima.

Fortsättning:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... plattform/
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Hyundai och Kia ”gör en Volkswagen” – utvecklar ny elbilsplattform

4
El-Niro kommer 2018, men den är inte ju inte direkt helt byggd från grunden som en ren el-bil, utan det är kompromisser kvar pga hybriderna.

Se bara på Soul EV, den är ju i grund och botten en vanlig Soul med en el drivlina.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Hyundai och Kia ”gör en Volkswagen” – utvecklar ny elbilsplattform

6
Själv är jag helt inne på elbil vid nästa byte. Modell och märke är det som då är bäst i förhållande till pris och garantier.
Enligt artikel ger Hyundai livstids garanti på batteripaketet, i USA, men i Sverige enbart 8 år eller 20 000mil. Känns lite fel. Troligtvis lär ju koncernmärket Kia att göra så de med.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hyundai och Kia ”gör en Volkswagen” – utvecklar ny elbilsplattform

8
Min budget är max 300 000kr. Är bilen dyrare så tycker inte jag det verkar lönsamt, med tanke att man p.g.a. batterierna måste sälja bilen efter 3-4 år.

Det finns ju ingen som köper en äldre elbil om det finns en risk att man ska behöva byta batterier under den tid man äger bilen. Ju närmare den dagen man kommer, desto värdelösare blir nog andrahandsvärdet.
Man får idag en Hyundai ioniq för runt 300kkr med supermiljöbilspremien.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hyundai och Kia ”gör en Volkswagen” – utvecklar ny elbilsplattform

9
Jag har inga som helst planer i riktning mot en ren elbil - och har svårt att tänka mig att någon som bor norr om Dalälven skulle göra det - om det inte enbart gäller kortare jobbresor. Skulle också vilja se hur stockholmaren som är van att dra till Åre med hela familjen i "vanlig" bil skulle klara resan i en ren elbil.......

En hybrid likt Niro passar mig dock perfekt! Efter 800 mil i riktigt vinterföre med både kyla, snö och is ligger jag nu på 4,9 l/mil - inte ens någon av alla min dieslar har kommit i närheten av den siffran.

Mina tyska kompisar vittnar i dagarna om mycket sänkta förbrukningssiffror nu när temperaturen där nere svävar runt +20 grader - och ingen snö, is, vinterhjul, rattvärmare, stolsvärmare ......... allt det som snabbt gör en elbil stående - oavsett reklamens lockande toner!
Senast redigerad av kiagubbe den 01 apr 2017, 17:10, redigerad totalt 1 gånger.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Hyundai och Kia ”gör en Volkswagen” – utvecklar ny elbilsplattform

10
kiagubbe skrev:Jag har inga som helst planer i riktning mot en ren elbil - och har svårt att tänka mig att några som bor norr om Dalälven skulle göra det - om det inte enbart gäller kortare jobbresor.
En hybrid likt Niro passar mig dock perfekt!

Mina tyska kompisar vittnar i dagarna om mycket sänkta förbrukningssiffror nu när temperaturen där nere svävar runt +20 grader - och ingen snö, is, vinterhjul, rattvärmare, stolvärmare ......... allt det som snabbt gör en elbil stående - oavsett reklamens lockande toner!
Hybrid verkar var en kompromiss. Man har elen upp till 50, men så fort man kör fortare så har man en fossilbil igen. Min Kia Ceed SW Diesel 2011 körde jag på 0,42l/mil @ 90km/h. Vad sörplar en bensindriven hybrid i sig på landsväg @ 90km/h? El under 50km/h blir ju, iaf för mig, ointressant. Tror mer på hybrid/laddhybrid i städer i storlek Göteborg/Stockholm.

Laddhybrid, om milen dubblas till ca. 10 mil istället för dagens 5 mil. Annars elbil med verklig körsträcka, trots A/C och bilstereo, på över 35 mil och pris på runt 300kkr. Då finns det inga alternativ
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Nyheter om Kia"