Annons

Ladda KIA Niro EV via Schuko?

1
Hej alla!
När jag pratade med min försäljare inför leveransen av min bil, så avrådde han mig bestämt från att överhuvudtaget använda Schuko ("vanlig" 230V) uttag. Inte ens i nödfall. Trots det följer med en sådan mobil laddbox, alltså med Schuko i ena ändan, en laddbox i mi mitten och en Tp 2 kabel i andra ändan, många bilar redan vid leverans. Dessutom går det att köpa många varianter på nätet, även på KIAs hemsida: https://www.forenadebil.com/produkt/kia ... rGEALw_wcB
Om det stämmer som försäljaren säger, varför finns det på hemsidan öht?
Jag behöver lite förklaring här. Fn har jag inte hemmaladdare så uder en övergångsperiod tänkte jag använda en sådan. Varför avråder min försäljare så strikt från att ladda min bil via en mobil (Schuko) laddare?
Tack för hjälpen och ha en fin dag! Mvh Laszlo
Annons

Re: Ladda KIA Niro EV via Schuko?

2
Vad jag har läst så är vanliga el-uttag inte gjorda för att så hög belastning över så lång tid som det tar att ladda en bil som används ofta. Så laddning skulle behöva göras under övervakning för att vara säker. Jag tror att sådana laddare ofta kan ställas in för lägre ström och det skulle ju minska risken.

Jag tänker personligen att man kan känna på uttaget om det blir varmt efter en tids laddning för att minska risken.

Re: Ladda KIA Niro EV via Schuko?

3
Tack för det snabba svaret! Jag läste just om det du nämner också. Men varför är just försäljaren är så anti för det? Jag kan även ladda via en vanlig trefas uttag istället för Schuko, men det gillar han inte heller. När jag frågar honom om just dessa möjligheter börjar han famla. Har en intryck om honom, förutom att han är yttest trevlig och hjälpsam på alla möjliga sätt, att hans kunskaper i ämnet behöver lite relevant påfyllning. Tilläggas bör att jag har automatisk lasbalansering också via Tibber, så det är nog inte problem heller. Mvh Laszlo