Annons
Annons

Re: Kia guide om 12v-batteriproblem.

6
Har printscreenat skärmen och klippt ihop bilderna till en i Paint, så ursäkta dålig kvalitet. Detta är innehållet i KIA's informationsfolder om 12 Voltsbatteriet i EV/HEV/PHEV-bilar.

Edit: Tyvärr fungerar det inte att lägga in bilder på detta forumet, så det blir ingen bild här.

Edit 2: Kopierar in texten iaf. Detta står att läsa:

Undvik symptom som att:
– bilen inte startar eller
– att 12 Volts-batteriet drar ur

Håll alltid foten på bromspedalen innan du trycker på Start-
knappen, så att symbolen READY visas på instrumentbrädan.
• Alltid Ready-läget när bilen används.
Högvoltssystemet är då aktivt och laddar 12 voltsbatteriet.
• Lås alltid bilen! Även i låst garage.
Underhållsladdning av 12 Volts-batteriet, när bilen är avstängd, kan Endast starta
om bilen är Låst.
• Tredjeparts-appar är Inte tillåtna.
Användaruppgifter till Kia Connect får Aldrig lämnas ut.
• Om du råkat släppa in en tredjeparts-app:
Bryt kommunikationen Omgående genom att byta lösenord till Kia Connect.


Systemdata
12 Volts-batteri
• 12 Volts-batteriet är litet (liten kapacitet).
• Endast avsett för att aktivera bilens högvolts-system.
• Vid ”tomgångskörning”, dvs om radion står på utan att Ready syns i panelen,
töms 12 Volts-batteriet snabbt ur.
Högvoltsbatteriet
• Har mycket stor kapacitet.
• Avsett för att driva bilen.
• Laddar 12 Volts-batteriet automatiskt (i Ready-läget).
Kia Connect
• Kommunicerar med bilen och aktiverar 12 Volts-batteriet varje gång du startar
Kia Connect.
• Tredjeparts-appars aktivitet drar ur och belastar 12 Volts-batteriet utan att
Kia-bilen kan kontrollera det. Godkänn Aldrig att en annan app får koppla ihop
sig med Kia Connect när/om du får frågan. Se punkt 6.4.4 i användarvillkoren
för Kia Connect.
Allt fler elbilar bärgas till verkstad på grund av att 12 Volts-batteriet laddats ur
då fordonet stått parkerat. Problemet verkar främst drabba användare av vissa
tredjeparts-appar som har till syfte att ladda fordonet när elen är som billigast.
Laddtjänsten (eller appen) begär status från bilen flera hundra gånger per dygn
för att läsa av state of charge (SoC) för att på så sätt veta om bilen behöver laddas
eller ej. Varje gång som status begärs från bilen startar vissa funktioner i bilen som
drivs av 12 Volts-batteriet, vilket till slut resulterar i att batterier töms på energi.
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"