Annons

Laddbox behöver man en avancerad eller styr man med uvo

1
Jag ska köpa laddbox, det finns ju en hel del olika vissa enkla och vissa med app och laddata ändring av strömstyrka etc.

Der jag funderar på är hur mycket man kommer nyttja laddboxens app vs uvo appen?

Hur funkar det för er som har laddbox och e-niro,?
Är det något smart som man vill ha från någon laddbox med e-niron,?

funderar på dessa
https://www.evsolution.se/produkt/c...3 ... MQQAvD_BwE
den har fast sladd en som går t a loss och dra utifrån och sätt in i boxen i garaget.

Denna är som ovan fast lite kort sladd 5m
https://www.evsolution.se/produkt/juice ... bel-typ-2/

en box med uttag och vanlig sladd genom väggen
https://www.evsolution.se/produkt/easee ... l-37-22kw/

En enklare variant ned cee 3fas kontakt och halvfast installation - finns extra väggplattor så man enkelt kan flytta mellan tex ute sommar garaget vinter eller till stugan

https://evconnect.se/collections/ladda- ... ct-reviews
Kia E-niro My20 uttagen sep 2020
tidigare "nya" Niro PHEV 2020 inköpt okt 2019
Annons

Re: Laddbox behöver man en avancerad eller styr man med uvo

2
Har själv en Garo GLB 3fas 22kw (men nerställd lite) med fast sladd och effektvakt hemma. Fungerar kanon. Har wifimodul för enkelt kunna konfigurera om den ska va av/på eller gå via schema.

Många förespråkar Eease och tibber, men eftersom elen allt som oftast är billigast på natten kan man lika gärna ställa in ett eget schema. Man vet ju aldrig hur det blir när man är ”låst” till en annan tjänst.

Garo har även bra support och är lätt att få tag på delar om något skulle hända (el-grossisterna har det mesta på lager) och elektriker (jag är det) får delar till dagen efter.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Laddbox behöver man en avancerad eller styr man med uvo

3
Du kommer nog att styra laddningen via bilen. Det som kan vara bra med en uppkopplad laddbox är statistik över hur mycket du laddat och att kunna få uppdateringar över nätet.

Titta på om boxen kan prata med en lastvakt. Jag har en Chargestorm Connect med en lastvakt inkopplad. På huvudsäkringarna har jag 20A. 4A motsvarar ca 1000W. Så om jag laddar bilen och har 2 plattor igång på induktionshällen ser lastvakten till att boxen tar ut mindre effekt, kanske 13A istället för 16A. Utan lastvakt hade jag fått säkrat upp mer för att inte huvudsäkringarna skall ryka, vilket inte är kul om det sker mitt i natten. Kostar cirka 1000 kr per 4A, vilket för mig skulle göra 4000 per år att säkra upp till 32A. Men det är ju olika var man bor.

Vad gäller laddkabel är det praktiskt med en spiralsladd.

Jag har huvudcentralen i ett skåp i garageväggen och boxen kom färdigkonfigurerad, så jag valde att anlita min lokala elfirma för installation och uppsäkring. Betydligt billigare än fastpris och jättesnygg installation. Boxen går direkt på huvudcentralen med egen säkring. Lastvakten sitter också där. Boxen sitter så att jag kan ladda både i garaget och utanför. Har normalt bilen I garaget.
Bilagor

Re: Laddbox behöver man en avancerad eller styr man med uvo

4
ErikG skrev: . Boxen sitter så att jag kan ladda både i garaget och utanför. Har normalt bilen I garaget.
Ok tack för info.

Hur gör du när du drar ut sladden utanför garaget?
Har du hål i väggen som du drar sladden igenom eller öppnar du bara dörren?

Spiralsladden är den lätt att sträcka ut eller använder du bara "ihopdragen"?
Kia E-niro My20 uttagen sep 2020
tidigare "nya" Niro PHEV 2020 inköpt okt 2019
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"