Annons

Re: Köpa e-Niro my2020

11
Vill bara bekräfta att skyltläsningen fungerar perfekt även i grundversionen. Jag har aldrig märkt att den inte fixar att läsa synliga fartskyltar. Mycket trevlig att köra och man kommer långt på varje laddning. I snitt kommer vi väldigt nära de utlovade 45 milen på ett fulladdat batteri. Vi kör inte så mycket motorväg, uppskattningsvis knappt 20%. Annars mest 70 och 90 km/h. Vi har haft bilen i 5 månader nu, kört drygt 500 mil och trivs fantastiskt bra med Kian. Lite bullrig är den allt, men i övrigt en pärla till bil.
Annons

Re: Köpa e-Niro my2020

12
Slänger in ett svar i denna tråd även om jag själv "bara" har en Niro hybrid 2020.

Gällande buller:
* Har du kvalitetsdäck? Jag har insett att man numer måste börja tänka på hur hårdheten på däcken spelar in i hur mycket oväsen det blir i kupén...
* Har du dragit för insynsskyddet i bagageutrymmet? Det dämpar bullret en aning.

(I övrigt har jag för dålig erfarenhet av andra bilar för att kunna avgöra om Niron är enkelt byggd och därför är bullrig)

Re: Köpa e-Niro my2020

13
ElectricSvenne skrev:
olf skrev:Det är säkert mycket häftigare skyltskanning med tech-paketet, men nog läser den skyltar även med grundversionen.
Aha, där ser man, visste inte att det var skyltskanning med bas versionen...
Jag tror att det är ett EU-krav att bilen klarar skyltskanning (sedan något år tillbaka) för att spara energi genom att sänka hastigheten om man kör för fort .
Sparar mest med fossilbilar förstås.

Re: Köpa e-Niro my2020

14
ElectricSvenne skrev:
olf skrev:Det är säkert mycket häftigare skyltskanning med tech-paketet, men nog läser den skyltar även med grundversionen.
Aha, där ser man, visste inte att det var skyltskanning med bas versionen...
Jag tror att det är ett EU-krav (sedan något år tillbaka) att bilen skall klara av att läsa hastighetsskyltar för att spara energi genom att sakta ner om man kör för fort !
Sparar mest med fossilbil förstås.

Re: Köpa e-Niro my2020

15
DavidM skrev:
ElectricSvenne skrev:
olf skrev:Det är säkert mycket häftigare skyltskanning med tech-paketet, men nog läser den skyltar även med grundversionen.
Aha, där ser man, visste inte att det var skyltskanning med bas versionen...
Jag tror att det är ett EU-krav (sedan något år tillbaka) att bilen skall klara av att läsa hastighetsskyltar för att spara energi genom att sakta ner om man kör för fort !
Sparar mest med fossilbil förstås.

Njae, något krav är det nog inte så många fordon har det som tillval eller inte alls. Snarare lite pluspoäng i tester.

Ingen av dom bilar jag provkört (av olika märken) har inte sänkt någon hastighet, endast gjort någon form av varning om man kört för fort.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Köpa e-Niro my2020

16
Arnef skrev:Jag haft min E-Niro 2020 i drygt två månader nu och är mycket nöjd med det mesta..men skyltigenkänning vete fasen om det funkar, tycker nog den visar exakt samma hastighetsgräns som navigatorn...oavsett vad skyltarna säger i förhållande till kartan...och en annan sak jag retat mig på är att digitalradion alltför ofta tappar kontakten med kanalerna och måste ställas in manuellt på nytt...gäller även Sveriges Radios kanaler...och sen bullrar det friskt när man kommer över 80, i synnerhet i baksätet, det märks ibland att den är förhållandevis billigt byggd i vissa avseenden...men kan man leva med dessa småproblem är bilen trevlig att köra, mycket rymlig för sin storlek, håller vad den lovar betr förbrukning, laddtider och räckvidd och utstrålar en hög kvalitetskänsla, inget skrammel o gnissel och går mycket stadigt och stabilt på vägen...

Angående att " det bullrar friskt "
Transportstyrelsen anger kupébuller för Kia E-niro 64 kWh : 71dB
För VolksWagen ID.3 PRO 150 kW är den : 68 dB,
samma för ID.4 77 kWh :68 dB
Nissan Leaf + 40 och 62 kWh har kupébuller : 66 dB
och Huandai Kona 64 kWh har : 68 dB.
Peugeot e-2008 har : 64 dB och Hyundai Ioniq : 66 dB.

Kia e-niro 64 kWh har av någon anledning sämst värde på kupébuller, 71 dB ,läste någonstans att Kia isolerar alla sina bilar sämre ! Stämmer det ? Kan vara olika frekvenser ? Upplevs olika ?
Bullervärdena går kanske inte att jämföra ?
Men varför anger Transportstyrelsen dom då ?

Någon som vet mer om detta ?

Re: Köpa e-Niro my2020

17
DavidM skrev:
Arnef skrev:Jag haft min E-Niro 2020 i drygt två månader nu och är mycket nöjd med det mesta..men skyltigenkänning vete fasen om det funkar, tycker nog den visar exakt samma hastighetsgräns som navigatorn...oavsett vad skyltarna säger i förhållande till kartan...och en annan sak jag retat mig på är att digitalradion alltför ofta tappar kontakten med kanalerna och måste ställas in manuellt på nytt...gäller även Sveriges Radios kanaler...och sen bullrar det friskt när man kommer över 80, i synnerhet i baksätet, det märks ibland att den är förhållandevis billigt byggd i vissa avseenden...men kan man leva med dessa småproblem är bilen trevlig att köra, mycket rymlig för sin storlek, håller vad den lovar betr förbrukning, laddtider och räckvidd och utstrålar en hög kvalitetskänsla, inget skrammel o gnissel och går mycket stadigt och stabilt på vägen...

Angående att " det bullrar friskt "
Transportstyrelsen anger kupébuller för Kia E-niro 64 kWh : 71dB
För VolksWagen ID.3 PRO 150 kW är den : 68 dB,
samma för ID.4 77 kWh :68 dB
Nissan Leaf + 40 och 62 kWh har kupébuller : 66 dB
och Huandai Kona 64 kWh har : 68 dB.
Peugeot e-2008 har : 64 dB och Hyundai Ioniq : 66 dB.

Kia e-niro 64 kWh har av någon anledning sämst värde på kupébuller, 71 dB ,läste någonstans att Kia isolerar alla sina bilar sämre ! Stämmer det ? Kan vara olika frekvenser ? Upplevs olika ?
Bullervärdena går kanske inte att jämföra ?
Men varför anger Transportstyrelsen dom då ?

Någon som vet mer om detta ?
Transportstyrelsen visar det dom har fått skickat till sig från tillverkaren.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Köpa e-Niro my2020

18
MagnusLindgren skrev:
DavidM skrev:
Arnef skrev:Jag haft min E-Niro 2020 i drygt två månader nu och är mycket nöjd med det mesta..men skyltigenkänning vete fasen om det funkar, tycker nog den visar exakt samma hastighetsgräns som navigatorn...oavsett vad skyltarna säger i förhållande till kartan...och en annan sak jag retat mig på är att digitalradion alltför ofta tappar kontakten med kanalerna och måste ställas in manuellt på nytt...gäller även Sveriges Radios kanaler...och sen bullrar det friskt när man kommer över 80, i synnerhet i baksätet, det märks ibland att den är förhållandevis billigt byggd i vissa avseenden...men kan man leva med dessa småproblem är bilen trevlig att köra, mycket rymlig för sin storlek, håller vad den lovar betr förbrukning, laddtider och räckvidd och utstrålar en hög kvalitetskänsla, inget skrammel o gnissel och går mycket stadigt och stabilt på vägen...

Angående att " det bullrar friskt "
Transportstyrelsen anger kupébuller för Kia E-niro 64 kWh : 71dB
För VolksWagen ID.3 PRO 150 kW är den : 68 dB,
samma för ID.4 77 kWh :68 dB
Nissan Leaf + 40 och 62 kWh har kupébuller : 66 dB
och Huandai Kona 64 kWh har : 68 dB.
Peugeot e-2008 har : 64 dB och Hyundai Ioniq : 66 dB.

Kia e-niro 64 kWh har av någon anledning sämst värde på kupébuller, 71 dB ,läste någonstans att Kia isolerar alla sina bilar sämre ! Stämmer det ? Kan vara olika frekvenser ? Upplevs olika ?
Bullervärdena går kanske inte att jämföra ?
Men varför anger Transportstyrelsen dom då ?

Någon som vet mer om detta ?
Transportstyrelsen visar det dom har fått skickat till sig från tillverkaren.


I så fall kan ju tillverkarna skicka in de värde de tycker och inte sanna dåliga siffror !!
Det är något som inte stämmer !!

Re: Köpa e-Niro my2020

19
DavidM skrev:
MagnusLindgren skrev:
DavidM skrev:
Angående att " det bullrar friskt "
Transportstyrelsen anger kupébuller för Kia E-niro 64 kWh : 71dB
För VolksWagen ID.3 PRO 150 kW är den : 68 dB,
samma för ID.4 77 kWh :68 dB
Nissan Leaf + 40 och 62 kWh har kupébuller : 66 dB
och Huandai Kona 64 kWh har : 68 dB.
Peugeot e-2008 har : 64 dB och Hyundai Ioniq : 66 dB.

Kia e-niro 64 kWh har av någon anledning sämst värde på kupébuller, 71 dB ,läste någonstans att Kia isolerar alla sina bilar sämre ! Stämmer det ? Kan vara olika frekvenser ? Upplevs olika ?
Bullervärdena går kanske inte att jämföra ?
Men varför anger Transportstyrelsen dom då ?

Någon som vet mer om detta ?
Transportstyrelsen visar det dom har fått skickat till sig från tillverkaren.


I så fall kan ju tillverkarna skicka in de värde de tycker och inte sanna dåliga siffror !!
Det är något som inte stämmer !!
Är precis så det är. Sen varierar ju värdena från fall till fall. Vad man har för typ av däck, vad det är för underlag mm.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Köpa e-Niro my2020

20
MagnusLindgren skrev:
DavidM skrev:
MagnusLindgren skrev:
Transportstyrelsen visar det dom har fått skickat till sig från tillverkaren.


I så fall kan ju tillverkarna skicka in de värde de tycker och inte sanna dåliga siffror !!
Det är något som inte stämmer !!
Är precis så det är. Sen varierar ju värdena från fall till fall. Vad man har för typ av däck, vad det är för underlag mm.
Det var inte min mening att diskutera vad Transportstyrelsen gör eller inte gör.
Jag vill ventilera kupébuller i Kia e-Niro eftersom jag funderar på att köpa en sådan med 64 kWh-batteri.
Det är därför jag önskar få nys om hur andra upplever kupébullret jämfört med andra bilar och hur det upplevs i verkligheten och inte ta upp underlaget eftersom olika bilar kan köra på samma underlag (samma körsträcka) och även ha samma typ av däck !!
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"