Arnef skrev:Jag haft min E-Niro 2020 i drygt två månader nu och är mycket nöjd med det mesta..men skyltigenkänning vete fasen om det funkar, tycker nog den visar exakt samma hastighetsgräns som navigatorn...oavsett vad skyltarna säger i förhållande till kartan...och en annan sak jag retat mig på är att digitalradion alltför ofta tappar kontakten med kanalerna och måste ställas in manuellt på nytt...gäller även Sveriges Radios kanaler...och sen bullrar det friskt när man kommer över 80, i synnerhet i baksätet, det märks ibland att den är förhållandevis billigt byggd i vissa avseenden...men kan man leva med dessa småproblem är bilen trevlig att köra, mycket rymlig för sin storlek, håller vad den lovar betr förbrukning, laddtider och räckvidd och utstrålar en hög kvalitetskänsla, inget skrammel o gnissel och går mycket stadigt och stabilt på vägen...
Angående att " det bullrar friskt "
Transportstyrelsen anger kupébuller för Kia E-niro 64 kWh : 71dB
För VolksWagen ID.3 PRO 150 kW är den : 68 dB,
samma för ID.4 77 kWh :68 dB
Nissan Leaf + 40 och 62 kWh har kupébuller : 66 dB
och Huandai Kona 64 kWh har : 68 dB.
Peugeot e-2008 har : 64 dB och Hyundai Ioniq : 66 dB.
Kia e-niro 64 kWh har av någon anledning sämst värde på kupébuller, 71 dB ,läste någonstans att Kia isolerar alla sina bilar sämre ! Stämmer det ? Kan vara olika frekvenser ? Upplevs olika ?
Bullervärdena går kanske inte att jämföra ?
Men varför anger Transportstyrelsen dom då ?
Någon som vet mer om detta ?