Annons

värme +app

1
Hej Som Volvoägare med Volvo on call och vebasto värmare (men snart kanske e-niro ägare år 2020) så har jag några frågor som jag inte kan läsa mig fram till

* Hur är värmen? Är det "bra" värme i bilen, En morgon med -15, behöver jag frysa?
* Om kupen är kall på morgonen med -10, hur lång tid innan det är ca 20 grader i kupen?
* Kan jag starta värme / kyla via app UTAN att bilen är ansluten till el? (svaret verkar vara NEJ på bilar tom år 2019 men JA från 2020. stämmer det?)
* Hur mycket påverkas distansen när värmen är på? Kommer jag halva sträckan om det är -10 ute kontra +20 på sommaren?
* Blir inte klok på internet / wifi, det verkar finnas olika varianter beroende på ålder / marknad osv: Ansluter bilen till internet själv eller åker den "snålskjuts" via utdelat internet från mobil?
* Om bilen inte kan ansluta till internet "själv" hur fungerar appen? Det är väl inte så dåligt som vissa konkurrenter som använder wifi, dvs på dessa funkar bara appen 200-300 meter från bilen.. Så frågan är: Fungerar appen till bilen oavsett var jag befinner mig?

Många frågor blev det.....
Annons

Re: värme +app

2
Värmen och räckvidden kan jag inte svara på, då det är lite subjektivt och beroende på körsätt.
Men en e-Niro 2020 har AVN 5.x WideScreen och den använder sig av LTE-nätet och är förbetalt i 7 år från registreringsdatumet. Med den datan får man reda på väderinformation, fartkameror mm. samt UVO. Alltså appen där man kolla och styra vissa funktioner i bilen oavsett var i landet man är.

Re: värme +app

3
Hej,

Har både en Volvo med OnCall och värmare samt en Kia e-Niro 2020 jag har ju ännu inte haft bilen under en vinter så det är lite svårt att svara på räckvidd och värmefrågorna, men enligt de vintertester jag läst så blir bilen väldigt fort varm och borde fortvarande klara cirka 80% av körsträckan men för att förlänga räckvidden så bör man klart förvärma bilen när laddare är ansluten.

Du kan läsa en vintertest här: https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... vinterbil/

Internet kopplingen såg jag att du redan fått svar på...
Värmare och AC går att starta via appen även om inte bilen är ansluten till laddare.Timerfunktion finns dock bara när bilen är ansluten, dvs man kan göra det som Volvo on call kallar en direktstart. Efter cirka 15 minuter stänger värmare/AC av sig automatiskt den stänger också av sig så fort man öppnar en dörr. Man kan även välja att slå på rattvärme och bakrutedefroster i samband med antingen en direktstart eller en timerstyrd start.
/Mats - e-Niro MY20 - väntar på min EV6 plus AWD

Re: värme +app

4
Räckvidden så här sommartid är utlovade 45 mil, eller något längre. Det beror lite på hur fort man kör.

Vintertid när det är runt nollan +/- några grader får man ut cirka 37 mil. Så kallt som minus 10 har jag inte kört, fick bilen i februari.

Mätaren över resterande mil är förvånade exakt.

Det har stått något om att Kia skall återvinna all värme från många fler elkomponenter och på så sätt minimera behovet av att använda batteriet till uppvärmning.
https://www.nyteknik.se/fordon/nya-varm ... va-6996959
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"